A német üzleti lap szerint a magyar és a szlovák vezetés is igyekszik megnyerni a BMW-t, és egyaránt azt szorgalmazza, hogy az ország elmaradott keleti térségében hajtsák végre a munkahelyeket teremtő és csúcstechnológiát meghonosító beruházást. Szlovákiából Kassa, Magyarországról Miskolc szerepel a lehetséges helyszínek között.
A BMW az eladott kocsik számát a tavalyi 1,67 millióról 2016-ra 2 millióra kívánja emelni, e cél elérését szolgálja a gyártókapacitás bővítése. A beruházás vagy beruházások helyszínéről idén ősszel dönthetnek.
A cég egyszer már – 2001-ben – foglalkozott a gondolattal, hogy Szlovákiában épít gyárat, de végül a volt NDK-ban fekvő Lipcsét választotta, írja a Handelsblatt.
Miroslav Lajčák szlovák külügyminiszter a lapnak elmondta: a pozsonyi kormány számos befektetővel tárgyal, részleteket azonban nem árult el, mert nem akarja veszélyeztetni a vállalkozások esetleges megtelepülését Szlovákiában.
Beruházások Magyarországon
Mint az MNO korábban beszámolt róla, több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: elkészült a Mercedes–Benz kecskeméti gyára, az Audi győri üzemét bővíti, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.
Audi
Júliusban tették le Győrben az új üzem alapkövét. A tervek szerint az épülő prés-, lakkozó-, karosszériaüzem és járműszerelde 2013-ban kezdi meg működését. A győri cég jelenleg hétezer főt foglalkoztat, s a gyárbővítéssel további 2100 embernek ad majd munkát. Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben, ahol továbbra is TT-k, valamint A3-asok előállítása folyik. Pénteken megjelent riportjában a La Libre Belgique című brüsszeli napilap arról cikkezett, hogy a magyar és a német fél egyaránt elégedett azokkal a fejlesztésekkel, amelyeket az Audi jelentett be Magyarországon a múlt héten. A győri Audi-gyár múlt heti bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.
Opel
A General Motors szentgotthárdi Opel-gyárában mintegy 600 ezer motor készül évente, ebből több mint 200 ezer benzinmotor. Tavaly majdnem 250 ezer hengerfej készült a mintegy tízezer váltó mellett. A cég nettó árbevétele 2010-ben 80 millió euró körül mozgott. Szeptember végén az Opel is bejelentette, hogy új gyártócsarnokot épít, melyben előreláthatóan 2012 végén kezdődhet meg a termelés.
Suzuki
Az esztergomi Suzukinál májusban kénytelenek voltak átállni egy műszakra, mert a fukusimai katasztrófa miatt alkatrészhiány lépett fel. Néhány héttel később azonban rendeződtek az alkatrészproblémák, s újra két műszakban dolgoztak a gyártósorok mellett, ahol napi 850 jármű készül.
Mercedes–Benz
A stuttgarti székhelyű Mercedes–Benz 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani új generációs A és B modelljeit, és mintegy 800 millió eurós beruházással megvalósuló, 2500 főt foglalkoztató üzemét Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet teremt.
A Daimler AG 2012. március 29-én indította be a termelést az új személyautógyárában. Kevesebb mint négy évvel a helyszín kiválasztását követően gördültek le az első kocsik a magyarországi futószalagról. Orbán Viktor az üzem ünnepélyes avatásán úgy fogalmazott: Kecskemét a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen. Bővebben>>>
Frank Klein, a gyár igazgatója szerinta Mercedes–Benz kecskeméti beruházásának indulásánál sok problémát kellett megoldani, ehhez azonban a magyar kormánytól és Kecskemét önkormányzatától jelentős támogatást kaptak.
Ugyanakkor egyre csökkennek Közép-Európa esélyei egy BMW-beruházás megszerzésére, mert az euróövezeti államadósság-válság miatt gyenge az európai piac – írta a lap. Az autógyártó cégnek az importot terhelő adók és vámok, valamint az árfolyamkockázatok elkerülése érdekében oda kell telepíteniük gyártókapacitást, ahol el is tudják adni a kocsikat.
Kínában május végén adják át a második BMW-gyárat. A leginkább valószínűnek az tűnik, hogy legközelebb Brazíliában vagy Mexikóban építenek új üzemet – írta a Handelsblatt.
Az európai piac gyengeségét jelzi, hogy egyre többször kell az Európába szánt kocsikat átirányítani az amerikai vagy a kínai piacra. Előfordul, hogy ezekben az autókban az európai előírásoknak megfelelő dízelmotort is ki kell cserélni benzinesre.