A bajor gyáróriás Miskolccal kacsingat

Miskolc neve is felmerült a BMW új autógyárához kapcsolódó beruházás helyszíneként.

NT
2012. 05. 18. 14:25
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német üzleti lap szerint a magyar és a szlovák vezetés is igyekszik megnyerni a BMW-t, és egyaránt azt szorgalmazza, hogy az ország elmaradott keleti térségében hajtsák végre a munkahelyeket teremtő és csúcstechnológiát meghonosító beruházást. Szlovákiából Kassa, Magyarországról Miskolc szerepel a lehetséges helyszínek között.

A BMW az eladott kocsik számát a tavalyi 1,67 millióról 2016-ra 2 millióra kívánja emelni, e cél elérését szolgálja a gyártókapacitás bővítése. A beruházás vagy beruházások helyszínéről idén ősszel dönthetnek.

A cég egyszer már – 2001-ben – foglalkozott a gondolattal, hogy Szlovákiában épít gyárat, de végül a volt NDK-ban fekvő Lipcsét választotta, írja a Handelsblatt.

Miroslav Lajčák szlovák külügyminiszter a lapnak elmondta: a pozsonyi kormány számos befektetővel tárgyal, részleteket azonban nem árult el, mert nem akarja veszélyeztetni a vállalkozások esetleges megtelepülését Szlovákiában.

Beruházások Magyarországon

Mint az MNO korábban beszámolt róla, több autógyár komoly beruházással hívta fel magára a figyelmet idén: elkészült a Mercedes–Benz kecskeméti gyára, az Audi győri üzemét bővíti, tavaly szeptemberben pedig az Opel jelentett be egy nagyobb beruházást Szentgotthárdon.

Audi

Júliusban tették le Győrben az új üzem alapkövét. A tervek szerint az épülő prés-, lakkozó-, karosszériaüzem és járműszerelde 2013-ban kezdi meg működését. A győri cég jelenleg hétezer főt foglalkoztat, s a gyárbővítéssel további 2100 embernek ad majd munkát. Az új gyáregység egyébként jelentős kapacitásbővítést hordoz magában: évente akár 125 ezer gépjármű is készülhet Győrben, ahol továbbra is TT-k, valamint A3-asok előállítása folyik. Pénteken megjelent riportjában a La Libre Belgique című brüsszeli napilap arról cikkezett, hogy a magyar és a német fél egyaránt elégedett azokkal a fejlesztésekkel, amelyeket az Audi jelentett be Magyarországon a múlt héten. A győri Audi-gyár múlt heti bokrétaünnepségén Matolcsy György nemzetgazdasági miniszter úgy fogalmazott: az Audi-bővítéssel eldőlt, hogy Magyarország, Győr és a magyar autógyártás a jövőhöz tartozik.

Opel

A General Motors szentgotthárdi Opel-gyárában mintegy 600 ezer motor készül évente, ebből több mint 200 ezer benzinmotor. Tavaly majdnem 250 ezer hengerfej készült a mintegy tízezer váltó mellett. A cég nettó árbevétele 2010-ben 80 millió euró körül mozgott. Szeptember végén az Opel is bejelentette, hogy új gyártócsarnokot épít, melyben előreláthatóan 2012 végén kezdődhet meg a termelés.

Suzuki

Az esztergomi Suzukinál májusban kénytelenek voltak átállni egy műszakra, mert a fukusimai katasztrófa miatt alkatrészhiány lépett fel. Néhány héttel később azonban rendeződtek az alkatrészproblémák, s újra két műszakban dolgoztak a gyártósorok mellett, ahol napi 850 jármű készül.

Mercedes–Benz


A stuttgarti székhelyű Mercedes–Benz 2008. június 18-án jelentette be, hogy Magyarországon fogja gyártani új generációs A és B modelljeit, és mintegy 800 millió eurós beruházással megvalósuló, 2500 főt foglalkoztató üzemét Kecskeméten építi fel. Magyarország történetének egyik legnagyobb zöldmezős beruházása a közvetlen foglalkoztatottakon kívül a beszállítói körben további 10 ezer munkahelyet teremt.

A Daimler AG 2012. március 29-én indította be a termelést az új személyautógyárában. Kevesebb mint négy évvel a helyszín kiválasztását követően gördültek le az első kocsik a magyarországi futószalagról. Orbán Viktor az üzem ünnepélyes avatásán úgy fogalmazott: Kecskemét a magyar járműipar újabb erődítménye, amely egy lépéssel közelebb visz ahhoz a célhoz, hogy Magyarország a világ autóiparának egyik termelési centruma legyen. Bővebben>>>

Frank Klein, a gyár igazgatója szerinta Mercedes–Benz kecskeméti beruházásának indulásánál sok problémát kellett megoldani, ehhez azonban a magyar kormánytól és Kecskemét önkormányzatától jelentős támogatást kaptak.


Ugyanakkor egyre csökkennek Közép-Európa esélyei egy BMW-beruházás megszerzésére, mert az euróövezeti államadósság-válság miatt gyenge az európai piac – írta a lap. Az autógyártó cégnek az importot terhelő adók és vámok, valamint az árfolyamkockázatok elkerülése érdekében oda kell telepíteniük gyártókapacitást, ahol el is tudják adni a kocsikat.

Kínában május végén adják át a második BMW-gyárat. A leginkább valószínűnek az tűnik, hogy legközelebb Brazíliában vagy Mexikóban építenek új üzemet – írta a Handelsblatt.

Az európai piac gyengeségét jelzi, hogy egyre többször kell az Európába szánt kocsikat átirányítani az amerikai vagy a kínai piacra. Előfordul, hogy ezekben az autókban az európai előírásoknak megfelelő dízelmotort is ki kell cserélni benzinesre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.