Jöhetnek a négy évnél idősebb autók

1999. 10. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövő év január 1-jétől a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium feloldja a négyévesnél idősebb használt gépkocsik behozatalát korlátozó rendelkezést. Mindez lehetővé teszi azt is, hogy a négyévesnél idősebb, 250 köbcentiméter feletti motorkerékpárok és a hatévesnél idősebb autóbuszok is bekerüljenek az országba. Kazatsay Zoltán, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy az adminisztratív akadály feloldását követően minden eddiginél szigorúbb környezetvédelmi és műszaki elbírálást követően helyezhetők majd forgalomba azok a járművek, amelyek 1995. előtt hagyták el a gyárat. A jövőben már a vámkezelés során megtörténik a forgalomba nem helyezhető gépkocsik kiválasztása. Az új tulajdonosnak, aki külföldről hozza be a négy évnél idősebb személygépkocsiját, a határállomásról egyenesen a csepeli 7. számú vámhivatalba kell vinnie járművét. Az előzetes vámhivatali eljárást követően a Közlekedési Főfelügyelet telephelyére kerül az autó, ahol az európai normáknak megfelelő környezetvédelmi és műszaki vizsgán esik keresztül. Abban az esetben, ha a jármű megfelel az előírt normáknak, a vámhivatalban kapja meg az engedélyt. Amennyiben a külföldről behozott gépjármű nem felel meg a környezetvédelmi és műszaki előírásoknak, az új tulajdonosnak két lehetősége adódik: vagy visszaviszi az eredeti kereskedőnek – amivel szinte nullára csökken annak az esélye, hogy az eredetileg kifizetett vételárat visszakapja – vagy alkatrészként értékesítheti az országban a gépjárművet. Az új rendelkezés megszünteti ugyan az adminisztratív akadályt, de a használt gépkocsi behozatala kockázatos vállalkozás lesz az új tulajdonos számára, amennyiben meg akarja tartani a járművet. Ezeknek a tévedéseknek a kiküszöbölésére a Közlekedési Főfelügyelet november közepétől ad tájékoztatást – az internet honlapján: www.kff.hu – azokról a műszaki paraméterekről és gépkocsitípusokról, amelyek a kevésbé felkészült vásárlóknak is támpontot nyújtanak. Erre a listára nem kerül fel minden Európában forgalmazott jármű, csak azok, amelyeket a magyar közlekedési hatóság ismer, tehát jelenleg is közlekednek az ország útjain. u A január 1-jével életbe lépő- gépjármű-magánimportot érintő változásokról nyilatkozva Pártos Csaba, a 7-es számú vámhivatal parancsnokhelyettese elmondta: az eddig évente behozott mintegy 10 ezer használt gépjármű mennyisége véleménye szerint nem nő majd jelentősen az új rendelkezés miatt. Legfőbb oka ennek, hogy a járművek állapotára vonatkozó előírások nagyon szigorúak, hiszen rengeteg környezetvédelmi és műszaki előírásnak meg kell felelniük, aminek vizsgálatát a vámkezelés előtt kell elvégeztetni. A vám mértékét a vételi ár és a típusonkénti ajánlás határozza meg. Amennyiben a vételár 20 százalékot meghaladóan alacsonyabb, mint a lista ár, akkor újabb vizsgálatra kerül sor. Pártos Csaba szerint az új rendelkezéssel az öt-hat éves, jó állapotú autók behozatala előtt nyílt meg az út, hiszen a vámtételek olyan magasak, hogyalkatrésznek egyáltalán nem lehet járművet behozni. A nem megfelelő műszaki állapotú autókat a parancsnokhelyettes szerint mindenképp vissza kell szállítani, darabonkénti, illetve alkatrészcélú értékesítésre egyáltalán nincs lehetőség. A négyévesnél idősebb járműveknél alkalmazott magas vámtarifa (amely adóval együtt egy kis kategóriájú autónál is elérheti akár a 100 százalékot) mindenképp meggondoltságra késztet, és megszünteti a viszszaélések lehetőségét. A vám- és pénzügyőrség teljesen felkészült az esetleges nagyobb forgalomra, elég telephellyel rendelkeznek nagyobb számú jármú tárolásához is. Tolnai Zoltán, az Exclusive Car World Kft. munkatársa szerint nem várható a használtautó-behozatalban jelentős változás jövőre sem. A kereskedelemben az utóbbi hónapokban érzékelhető egy körülbelül 30 százalékos visszaesés, de ez a rendelet életbelépése előtti kivárásnak tudható be. u A kormányzati egyeztetést követően a KRESZ egyes szabályai is módosulnak 2000 első negyedévétől, ezzel együtt új jelzőtáblák is forgalomba kerülnek. A közúti közlekedés szabályainak jövő évi módosításai leginkább a kerékpárosok közlekedésére, a sebességkorlátozásokra és a személygépkocsiban utazók biztonságának növelésére vonatkoznak. A közlekedési tárca elképzelései szerint a kerékpárosok számára lehetővé tennék, hogy az egyirányú úton a megfelelően elválasztott és kijelölt részen a kerékpárosok a forgalommal szemben is közlekedhessenek, illetve egy forgalmi jelzőtábla arra is lehetőséget nyújt, hogy a városi közlekedésben az autóbuszsávot is igénybe vegyék. Az elképzelések között szerepel, hogy egyes főútvonalakon megemelik a jelenleg engedélyezett sebességet. Azokon a szakaszokon, ahol a forgalmi körülmények és az út műszaki állapota lehetővé teszi, a jelenlegi nyolcvanról kilencvenre emelnék a személygépkocsik maximális sebességét. A korszerű autóbuszok számára ugyancsak lehetővé tennék, hogy az autópályákon az eddigi nyolcvan helyett százzal közlekedjenek. Szigorítanák a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat is. A KRESZ-módosítást követően lakott területen hátul is be kell majd kapcsolniuk magukat az utasoknak, a tizenkét évnél fiatalabb gyerekek részére pedig kötelezővé tennék a gyermekülés használatát. A módosításokat követően – figyelembe véve a nagycsaládo-sok közlekedési igényét – a személygépkocsi hátsó ülésén szállított négy, tíz évnél nem idősebb gyermek közül csak kettőnek kell biztonsági gyermekülésben elhelyezkednie.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.