Jövő év január 1-jétől a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium feloldja a négyévesnél idősebb használt gépkocsik behozatalát korlátozó rendelkezést. Mindez lehetővé teszi azt is, hogy a négyévesnél idősebb, 250 köbcentiméter feletti motorkerékpárok és a hatévesnél idősebb autóbuszok is bekerüljenek az országba. Kazatsay Zoltán, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium helyettes államtitkára elmondta, hogy az adminisztratív akadály feloldását követően minden eddiginél szigorúbb környezetvédelmi és műszaki elbírálást követően helyezhetők majd forgalomba azok a járművek, amelyek 1995. előtt hagyták el a gyárat. A jövőben már a vámkezelés során megtörténik a forgalomba nem helyezhető gépkocsik kiválasztása. Az új tulajdonosnak, aki külföldről hozza be a négy évnél idősebb személygépkocsiját, a határállomásról egyenesen a csepeli 7. számú vámhivatalba kell vinnie járművét. Az előzetes vámhivatali eljárást követően a Közlekedési Főfelügyelet telephelyére kerül az autó, ahol az európai normáknak megfelelő környezetvédelmi és műszaki vizsgán esik keresztül. Abban az esetben, ha a jármű megfelel az előírt normáknak, a vámhivatalban kapja meg az engedélyt. Amennyiben a külföldről behozott gépjármű nem felel meg a környezetvédelmi és műszaki előírásoknak, az új tulajdonosnak két lehetősége adódik: vagy visszaviszi az eredeti kereskedőnek – amivel szinte nullára csökken annak az esélye, hogy az eredetileg kifizetett vételárat visszakapja – vagy alkatrészként értékesítheti az országban a gépjárművet. Az új rendelkezés megszünteti ugyan az adminisztratív akadályt, de a használt gépkocsi behozatala kockázatos vállalkozás lesz az új tulajdonos számára, amennyiben meg akarja tartani a járművet. Ezeknek a tévedéseknek a kiküszöbölésére a Közlekedési Főfelügyelet november közepétől ad tájékoztatást – az internet honlapján: www.kff.hu – azokról a műszaki paraméterekről és gépkocsitípusokról, amelyek a kevésbé felkészült vásárlóknak is támpontot nyújtanak. Erre a listára nem kerül fel minden Európában forgalmazott jármű, csak azok, amelyeket a magyar közlekedési hatóság ismer, tehát jelenleg is közlekednek az ország útjain. u A január 1-jével életbe lépő- gépjármű-magánimportot érintő változásokról nyilatkozva Pártos Csaba, a 7-es számú vámhivatal parancsnokhelyettese elmondta: az eddig évente behozott mintegy 10 ezer használt gépjármű mennyisége véleménye szerint nem nő majd jelentősen az új rendelkezés miatt. Legfőbb oka ennek, hogy a járművek állapotára vonatkozó előírások nagyon szigorúak, hiszen rengeteg környezetvédelmi és műszaki előírásnak meg kell felelniük, aminek vizsgálatát a vámkezelés előtt kell elvégeztetni. A vám mértékét a vételi ár és a típusonkénti ajánlás határozza meg. Amennyiben a vételár 20 százalékot meghaladóan alacsonyabb, mint a lista ár, akkor újabb vizsgálatra kerül sor. Pártos Csaba szerint az új rendelkezéssel az öt-hat éves, jó állapotú autók behozatala előtt nyílt meg az út, hiszen a vámtételek olyan magasak, hogyalkatrésznek egyáltalán nem lehet járművet behozni. A nem megfelelő műszaki állapotú autókat a parancsnokhelyettes szerint mindenképp vissza kell szállítani, darabonkénti, illetve alkatrészcélú értékesítésre egyáltalán nincs lehetőség. A négyévesnél idősebb járműveknél alkalmazott magas vámtarifa (amely adóval együtt egy kis kategóriájú autónál is elérheti akár a 100 százalékot) mindenképp meggondoltságra késztet, és megszünteti a viszszaélések lehetőségét. A vám- és pénzügyőrség teljesen felkészült az esetleges nagyobb forgalomra, elég telephellyel rendelkeznek nagyobb számú jármú tárolásához is. Tolnai Zoltán, az Exclusive Car World Kft. munkatársa szerint nem várható a használtautó-behozatalban jelentős változás jövőre sem. A kereskedelemben az utóbbi hónapokban érzékelhető egy körülbelül 30 százalékos visszaesés, de ez a rendelet életbelépése előtti kivárásnak tudható be. u A kormányzati egyeztetést követően a KRESZ egyes szabályai is módosulnak 2000 első negyedévétől, ezzel együtt új jelzőtáblák is forgalomba kerülnek. A közúti közlekedés szabályainak jövő évi módosításai leginkább a kerékpárosok közlekedésére, a sebességkorlátozásokra és a személygépkocsiban utazók biztonságának növelésére vonatkoznak. A közlekedési tárca elképzelései szerint a kerékpárosok számára lehetővé tennék, hogy az egyirányú úton a megfelelően elválasztott és kijelölt részen a kerékpárosok a forgalommal szemben is közlekedhessenek, illetve egy forgalmi jelzőtábla arra is lehetőséget nyújt, hogy a városi közlekedésben az autóbuszsávot is igénybe vegyék. Az elképzelések között szerepel, hogy egyes főútvonalakon megemelik a jelenleg engedélyezett sebességet. Azokon a szakaszokon, ahol a forgalmi körülmények és az út műszaki állapota lehetővé teszi, a jelenlegi nyolcvanról kilencvenre emelnék a személygépkocsik maximális sebességét. A korszerű autóbuszok számára ugyancsak lehetővé tennék, hogy az autópályákon az eddigi nyolcvan helyett százzal közlekedjenek. Szigorítanák a biztonsági öv használatára vonatkozó előírásokat is. A KRESZ-módosítást követően lakott területen hátul is be kell majd kapcsolniuk magukat az utasoknak, a tizenkét évnél fiatalabb gyerekek részére pedig kötelezővé tennék a gyermekülés használatát. A módosításokat követően – figyelembe véve a nagycsaládo-sok közlekedési igényét – a személygépkocsi hátsó ülésén szállított négy, tíz évnél nem idősebb gyermek közül csak kettőnek kell biztonsági gyermekülésben elhelyezkednie.
Ma van a Székely Szabadság Napja














