Kormányzati váró

Dombrádi Krisztián
1999. 10. 31. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Orbán Viktor miniszterelnök kísérete azért késte le múlt hét szerdán az ottawai járatot, mert a Malév szolgálatban lévő munkatársai nem voltak felkészülve a Tel-Avivból induló, Budapesten keresztül közlekedő Malév-gép késésére – nyilatkozta a MAG-nak Kovács Ferenc, a légitársaság vezérigazgatója. Megtudtuk azt is: ha a légitársaság rendelkezne tartalék géppel, ilyen incedens nem fordulhatott volna elő.Az okozott kényelmetlenség egyrészt a véletlenek szerencsétlen egybeesésének, másrészt annak tudható be, hogy a szolgálatban lévő kollégák nem voltak felkészülve a rendszerint pontosan közlekedő tel-avivi járat késésére – nyilatkozta a kellemetlen közjátékot követően Kovács Ferenc, a Malév vezérigazgatója. Mint mondta, a felelősséget nem akarja elhárítani, de hozzátette: még utólag is nehéz megmondani, hogy „hol volt az a pont, ahol még lehett volna korrigálni”. Mint ismeretes, Orbán Viktor miniszterelnök (aki a múl hét közepén hivatalos látogatáson vett részt Kanadában) Londonban még fel tudott szállni az Ottawába induló járatra, ám a delegáció nagy része a Budapestről induló Malév-járat késése miatt „lecsúszott” a British Airways csatlakozásáról. A kormányfő az incidens után élesen bírálta a Malév vezetését. – Mivel a miniszterelnök elutazásakor a Malév nem rendelkezett üzemképes szabad géppel, csak arra volt lehetőség, hogy a Tel-Avivból késve érkezett gépet készítsék fel a további útra – fogalmazott a MAG kérdésére Stefka Tamás, a légitársaság műszaki főmérnöke. Az üzemirányítási központban Slihoczki László mindezt megerősítette. – A kérdéses pillanatban nem volt szabad gép a betonon, így nem hozhattunk más döntést, mint azt, hogy az izraeli gép repüljön tovább – mondta az illetékes. – Mivel a Tel-Avivból érkező és Londonba tovább repülő gépre a kormánydelegáció várt, egyebek mellett el kellett végezni egy speciális biztonsági átvilágítást, illetve a gép orrfutó kereke is cserére szorult – magyarázza a történteket Kovács Ferenc, aki kiemelte: ezek mindegyike rutineljárás. A légitársaság vezérigazgatója szerint annak ellenére, hogy a gép Budapestről ötvenperces késéssel indult tovább, a delegáció nem maradt volna le az ottawai járatról, ha a londoni légiirányítás – a légtér zsúfoltsága miatt – nem várakoztatja a gépet. A MAG úgy tudja: bár tájékoztatták a londoni légi irányítást, hogy a magyar kormányfő a fedélzeten tartózkodik, elsőbbséget nem biztosítottak a Malév menetrend szerint közlekedő járatának. Stefka Tamás elmondta, hogy korábban tévesen jelent meg a sajtóban, hogy a légitársaságnak van két tartalék gépe. – A múlt hét második felében két Boeing 737-300-as gépet javítottak, ám ezek egyike sem volt repülésre alkalmas állapotban. Az egyik jelenleg is a hat-hét évenként esedékes nagy átvizsgálás alatt áll, míg a másikon az éves légügyi felülvizsgálatot végezték az illetékesek. Ottjártunkkor a műszaki főmérnök elmondta, hogy a nagy átvizsgálás két hónapig tart, amely során szinte darabjaira szedik szét a gépóriást. A Boeing teljes külső festését eltávolítják, hogy centiről centire megvizsgálják: van-e apró repedés a géptesten. Leszerelik a hajtóművet, az utastérben felszedik a padlót, s a szárnyakba is bepillantanak. Stefka Tamás úgy vélekedett, hogy a másik repülő, amit a sajtó tévesen nevezett tartalék gépnek, minden bizonnyal az lehet, amin jelenleg légügyi felülvizsgálatot végeznek. Ebben a szakemberek szerint egy alkatrész cseréreszorul, a pótlás a múlt hét szombatján érkezett meg. A gép azonban csak akkor szállhat fel, ha meggyőződtek róla: az újonnan beszerelt alkatrész megbízhatóan üzemel. Orbán Vikor korábban úgy nyilatkozott, hogy a kormány takarékossági okokból mindig a menetrend szerint közlekedő gépeken utazik. Ezen a továbbiakban sem kívánnak változtatni. Stefka Tamás műszaki főmérnök a MAG-nak beszámolt arról is, hogy a 70-es, 80-as években még léteztek kormánygépek, amelyeket a Belügyminisztérium felügyelt. – A minisztérium minden, a gépekkel kapcsolatos feladatot ellátott, nem vette igénybe a Malév szakértelmét. Két Tu–134-es gépet tartottak fenn a kormány céljaira. A Belügyminisztérium takarékossági okok miatt a 90-es évek elején adta vissza a két repülőt az állami légitársaságnak. Csak bérlője, és nem tulajdonosa a Malév a jelenleg szerelés alatt álló két gépnek. Ezért a szükséges fejlesztések között első helyen szerepel további repülők vásárlása. – A járatok késését valóban ki lehetne küszöbölni azáltal, ha tartalék gépek lennének. Ám ez csak úgy lehetséges, ha az állami támogatásban nem részesülő légitársaság saját erejéből újabb repülőket vásárol – állítja Stefka Tamás. A másik lehetőség az lenne, ha szűkítenék a menetrendet. Ez azonban egyrészt csökkentené a gazdaságosságot, másrészt az utazó közönség sem fogadná örömmel a kényszerű változtatást. A Malév vezérigazgatója úgy véli, ha törölnének egyes járatokat, az ellentétes lenne azzal az elvárással, hogy Budapest a kelet-közép-európai régió gyűjtő-elosztó központjává váljon, mivel ebben a folyamatban a Malévnak kulcsszerepet kell vállania.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.