A Rába tovább folytatja az év elején megkezdett megújítási programját, amelynek eredményeképpen az eltelt kilenc hónapban a társaság jelentősen növelte hatékonyságát és jövedelmezőségét. Az első háromnegyed évben 1998 hasonló időszakához képest a kisebb árbevétel ellenére az üzemi tevékenység eredménye 11,8 százalékkal emelkedett – jelentette be tegnap a sajtó képviselőinek Zalán Barnabás, a Rába Rt. vezérigazgatója. A Rábánál az év elején kezdtek hozzá a szervezeti átalakításokhoz, amelyet három lépcsőben valósítottak meg. Önállósították a termelést végző egységeket, a társaság legjövedelmezőbb részlegét, a futóműgyártást üzleti alapon szervezték újjá, amelynek eredményeképpen a jövő év végéig – a tervek szerint – megduplázzák e részleg termelékenységét, illetve összevonták a területi egységeket. Ennek eredményeképpen 100 ezer négyzetméternyi területet és a rajta lévő ingatlanokat hasznosítják a későbbiekben, a vezérigazgató elmondása szerint mintegy egy-másfél milliárd forint értékben. Az átalakítások után önálló egységként működik jelenleg a motor- és a járműgyártás, a futóműveket előállító részleget is önálló jogi egységgé kívánják alakítani a 2000. év végéig – tette hozzá Zalán Barnabáns. Az első háromnegyed év eredményét részletezve a vezérigazgató elmondta: a társaság nettó árbevétele 35,4 milliárd forint volt, ami 13,3 százalékkal kevesebb, mint az előző év hasonló időszakában. A Rába-csoport adózás előtti eredménye 2,97 milliárd forint volt szeptember végén, ami 1,1 százalékos elmaradás a bázishoz képest, a konszolidált adózás utáni eredmény 2,34 milliárd forint volt, ami 19,8 százalékkal kevesebb, mint egy évvel ezelőtt. A társaság egymilliárd forintos készletcsökkenést valósított meg, a dolgozói létszám azonban 1124 fővel csökkent. Zalán Barnabás elmondta: a harmadik negyedévet a belföldi és a nemzetközi környezet negatív hatásai jellemezték, a hazai forgalom azonban erősödni fog a Rába-busz gyártásának beindításával. Belföldi megrendelésre két tenderen nyert a Rába, és további 300 Volán autóbuszba építenek be új motorokat. A küszöbön álló honvédségi járműbeszerzéssel kapcsolatban a vezérigazgató úgy foglalt állást, hogy a Rába járműgyártása óriási megrendeléshez jut az elkövetkezendő tíz évben, hiszen 12-13 ezer honvédségi járművet kell ez idő alatt lecserélni. Ennek megfelelően külön családokat alakítottak ki a 14-40 tonnás kategóriában, a gyártás bázisát korszerűsítették. Lapunk érdeklődésére Dusza András, a társaság tájékoztatási vezetője elmondta: a jövő évi költségvetésben konkrétan a HM gépjármű-rekonstrukciójára 5 milliárd forintot különítettek el. Nemzetbiztonsági szempontokra hivatkozva várhatóan mentesítik a honvédségi gépjárműbeszerzést a közbeszerzési törvény hatálya alól, ehhez azonban a honvédségi bizottságnak is áldását kell adnia. A stratégiai befektetőkről szólva a vezérigazgató a Napi Magyarország kérdésére válaszolva elmondta, hogy a külföldi partnerek körében komoly érdeklődést váltott ki az átalakítási program, de a konkrét megállapodást még korainak tartják.

Hiába titkolták, kiderült Gyurcsány Ferenc döntésének oka