Élő közvetítés
Magyarország
ÉLŐ
Svájc

Hazai on-line kiskereskedelem

Csákó Attila
1999. 11. 14. 23:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Carnation Consulting internetes tanácsadó vállalkozás felmérése szerint: növekedés tapasztalható a hazai elektronikus kiskereskedelem forgalmában és elterjedésében. Mindezek ellenére a forgalom még mindig alacsony. Az on-line kiskereskedés elterjedésének legfőbb akadályát – a bankkártyás fizetés lehetőségének hiányában, a vevők internetes vásárlással szembeni bizalmatlanságában, az otthon internetezők alacsony számában – a vásárlóerő hiányában látják a felmérésben részt vevő válaszadók. Jelenleg a site-ok 10 százalékában van csak lehetőség a bankkártyás fizetésre. Az elterjedtebb fizetési mód a postai utánvét, a futárszolgálat, vagy amikor a kereskedő házhoz szállítja az árut. A piac kínálatának 60 százalékát a CD-k, a könyvek és a számítástechnikai cikkek teszik ki. Magyarországon több mint 500 ezren használják rendszeresen az internetet (otthon, munkahelyen, iskolákban). Ehhez a számhoz viszonyítva aránytalanul alacsony az a 84 millió forint, amit a hozzávetőlegesen 90 kereskedő cég forgalmaz ebben az évben. A szakvélemény szerint a csak PR és marketing céllal létrehozott virtuális boltok havi átlagos forgalma 20 ezer forint, de a jól bevezetett site-ok 300-400 ezer forintot is forgalmaznak havonta. A szakemberek a következő évben a forgalom megháromszorozódásával számolnak. Így pár éven belül milliárdos forgalmak bonyolódhatnak le a honi on-line kiskereskedelmen belül. A kereskedés elterjedését az is hátráltatja, hogy míg az Egyesült Államokban 30 százalék kedvezményt is adnak az interneten keresztül vásárlóknak – hiszen egy kereskedelmi láncszemet iktatnak ki –, addig nálunk kedvezményt csak ritkán kapnak a vásárlók, és sok esetben a szolgáltatás lassú és körülményes. Az adatok nem naprakészek, azokat csak hetente egy alkalommal frissítik fel. Az árucikkek a kínálatban szerepelnek, azonban a pontatlan adatkezelés miatt még sincs a raktárban az áru. A vevő nem kapja meg a megrendelt terméket és valószínű, hogy soha többé nem rendel. A vállalatok egymás közötti internetes kereskedelmének elterjedése függ: a vállalatvezetők hozzáállásától, számítástechnikai képzettségüktől, a cégek nemzetközi kapcsolataitól, a külföldi kereskedelmi partnerek szokásaitól és a kialakult kereskedelmi formáktól. Az interneten az információk gyors megjelenését legjobban a pénzügyi szolgáltatások aknázzák ki. Napjaink viszonyaira jellemző, hogy a 90 kereskedés közül jó ha hat van olyan, amelyik komoly stratégiával és befektetési hajlandósággal jelent meg a magyar piacon. A vásárlók biztonságát a hatályos kereskedelmi törvények és szabályok garantálják, de szakértők szerint célszerű lenne egy védjegyrendszer kialakítása a tagok számára. Ez a biztosíték garancia lehetne a vásárlóknak, hiszen ezt csak megbízható, leellenőrzött vállalkozások kapnák meg. Az Egyesült Államok az internetes kereskedelem őshazája. Idén már 170 milliárd dolláros forgalmat fog lebonyolítani az elektronikus kereskedelem egészét tekintve. Ez kétszerese az előző év forgalmának. Az ágazatban jelenleg 901 ezer ember dolgozik, amely 394 ezerrel több foglalkoztatottat jelent a tavalyi évhez viszonyítva. A magyar on-line kereskedelem 4 éves hátrányban van a fejlettebb országok hasonló kereskedési módot folytató vállalkozásaival szemben, de az internetnek köszönhetően a távolságok „megszűnésével” és ezáltal a lehetőségek korlátlanná válásával a magyar piac óriási fejlődés előtt áll.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.