A magyar csapat eredményei:
Aranyérem
0
Ezüstérem
0
Bronzérem
0

Mágnesvasút Hamburgtól Budapestig?

1999. 11. 14. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Abban az esetben, ha a magántőke részéről találnak megfelelő forrást az építkezésre, üdvözlendőnek és hasznosnak tartanám a Transrapid vonalának meghoszszabbítását Budapestig” – nyilatkozta lapunknak Katona Kálmán közlekedési, hírközlési és vízügyi miniszter arra a felvetésre reagálva, hogy a szupergyors mágnesvasút majdani, Hamburg– Berlin közötti vonalát Prága, Bécs és Pozsony érintésével Budapestig meghosszabbítanák. A Thyssen-Krupp, a Siemens és a DaimlerChryslerhez tartozó Adtranz cégből álló Transrapid konzorcium megvalósíthatósági tanulmánya igen nagy port kavart a napokban, nemcsak szakmai, de politikai körökben is. Az összesen 1250 kilométer hosszú vonalat 2013-ig lehetne megépíteni, a forgalom Budapest és Berlin között 2015-ben indulhatna. A két város közötti út a 450 kilométeres óránkénti utazósebességnek köszönhetően a jelenlegi tizenkettő helyett kevesebb mint három órát venne igénybe, Bécsből pedig 41 perc alatt lehetne Budapestre eljutni. A vonal megépítése a mai számítások szerint 26 milliárd márkába, a szerelvények további 1,6 milliárdba kerülnének. A tanulmány évi 40 millió utassal számol – a jegyek legfeljebb 50 százalékkal lennének drágábbak a mostaniaknál –, és vizsgálják a teherszállítás kérdését. Az új vonal legkevesebb 8000 új munkahelyet teremtene, az üzemeltetést vélhetőleg a nemzeti vasúttársaságok végeznék. A finanszírozás lehetőségét most vizsgálják, a legtöbb részletét azonban még homály fedi. A magyar közlekedési miniszter elmondta: az általa látott korábbi tanulmányokban – amelyek a később építendő, nyereségesen üzemeltethető gyorsvasutak tervét mutatták be – az egyik lehetséges vonalként Budapest és Frankfurt közötti szakasz szerepelt. A magasvasút vonalvezetése Katona Kálmán szerint igen nehéz kérdés, a magántőke azonban már nem egy esetben valósított meg komoly beruházásokat. A német közlekedési minisztériumban tartózkodóan nyilatkoztak a mágnesvasút meghoszszabbításáról: „A kérdés az, vajon ki fogja állni a költségeket? Mi erre nem vagyunk képesek – mondta a Die Weltnek a minisztérium illetékese, hozzáfűzve: – Ha akadna olyan vállalkozó, aki hajlandó lenne finanszírozni e jó elképzelés megvalósítását, akkor azt senki nem kifogásolhatná.” Ausztriában meglepetéssel fogadták a hírt az illetékesek, akik arra hívták fel a figyelmet, hogy a magasvasút jelentősebb környezeti beavatkozást jelent, mint a hagyományos vasútvonal, ezért a terv útjába kerülhet a környezetvédelem is. A német zöldek máris határozottan ellenzik a tervet. A Transrapid tervezett útvonala: Hamburg–Berlin–Berlin, repülőtér–Drezda–Prága–Pardubice –Brünn–Bécs–Bécs, repülőtér –Pozsony –Budapest.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.