időjárás 18°C Medárd 2023. június 8.
logo

Megtévesztő reklámok

Z. N.226G. T.
1999.11.15. 23:00

A reklámszabályozás szigorítását kezdeményezi az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, mivel gyakran félrevezetők és etikátlanok a gyermekeknek szóló hirdetések. Svédország jövőre az EU soros elnökeként azt szorgalmazná, hogy az unió minden tagállamában a skandináv országokban megszokott szigorú előírás lépjen életbe.A civil fogyasztóvédelmi szervezeteket tömörítő Consumer International koordinálásával végzett nemzetközi felmérés szerint Magyarországon és Kelet-Közép-Európa más részein gyakrabban sugároznak édesség- és játékreklámot, mint a nyugat-európai államokban – tájékoztatta lapunkat Radácsi László, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem adjunktusa, a kutatás magyarországi vezetője. A vizsgálódások során megállapították: leggyakrabban élelmiszerreklámokkal „veszik célba” a gyerekeket, a karácsony előtti időszak és a Cartoon Network adásai kivételével, ahol főként játékokat reklámoznak. A gyermekcsatorna tízórányi műsoridő alatt több mint 120 játékreklámot vetít. A bemutatott gyermekélelmiszerek túlnyomó többsége édesség, ugyanakkor nem népszerűsítik az egészséges táplálkozást. A szakemberek szerint elfogadhatatlan, hogy némely csokoládét egy pohár tejjel azonos értékűnek neveznek. Problémát jelent az is, hogy számos országtól eltérően itthon nem szükséges feltüntetni a bemutatott játékok árát. Kardos Lea, a Magyar Reklámszövetség etikai bizottságának elnöke lapunknak elmondta: nem támogatják a reklámtörvény szigorítását, mivel a szervezet elsősorban a reklámszakmát képviseli. Etikai téren egyébként javuló tendenciaként értékelik, hogy a gyermekeknek szóló hirdetések magyarországi készítői egyre gyakrabban fordulnak a bizottsághoz előzetes véleményezést kérve – tette hozzá. Jelenleg a skandináv országok reklámszabályai védik leginkább a gyermekeket. Dániában tilos mindenfajta kiskorúaknak szóló termék népszerűsítése. Svédországban pedig tiltja a törvény, hogy a gyermekműsorok alatt, valamint közvetlenül előttük és utánuk bármilyen reklámot sugározzanak.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.