Megtévesztő reklámok

Z. N.226G. T.
1999. 11. 15. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A reklámszabályozás szigorítását kezdeményezi az Országos Fogyasztóvédelmi Egyesület, mivel gyakran félrevezetők és etikátlanok a gyermekeknek szóló hirdetések. Svédország jövőre az EU soros elnökeként azt szorgalmazná, hogy az unió minden tagállamában a skandináv országokban megszokott szigorú előírás lépjen életbe.A civil fogyasztóvédelmi szervezeteket tömörítő Consumer International koordinálásával végzett nemzetközi felmérés szerint Magyarországon és Kelet-Közép-Európa más részein gyakrabban sugároznak édesség- és játékreklámot, mint a nyugat-európai államokban – tájékoztatta lapunkat Radácsi László, a Budapesti Közgazdaság-tudományi Egyetem adjunktusa, a kutatás magyarországi vezetője. A vizsgálódások során megállapították: leggyakrabban élelmiszerreklámokkal „veszik célba” a gyerekeket, a karácsony előtti időszak és a Cartoon Network adásai kivételével, ahol főként játékokat reklámoznak. A gyermekcsatorna tízórányi műsoridő alatt több mint 120 játékreklámot vetít. A bemutatott gyermekélelmiszerek túlnyomó többsége édesség, ugyanakkor nem népszerűsítik az egészséges táplálkozást. A szakemberek szerint elfogadhatatlan, hogy némely csokoládét egy pohár tejjel azonos értékűnek neveznek. Problémát jelent az is, hogy számos országtól eltérően itthon nem szükséges feltüntetni a bemutatott játékok árát. Kardos Lea, a Magyar Reklámszövetség etikai bizottságának elnöke lapunknak elmondta: nem támogatják a reklámtörvény szigorítását, mivel a szervezet elsősorban a reklámszakmát képviseli. Etikai téren egyébként javuló tendenciaként értékelik, hogy a gyermekeknek szóló hirdetések magyarországi készítői egyre gyakrabban fordulnak a bizottsághoz előzetes véleményezést kérve – tette hozzá. Jelenleg a skandináv országok reklámszabályai védik leginkább a gyermekeket. Dániában tilos mindenfajta kiskorúaknak szóló termék népszerűsítése. Svédországban pedig tiltja a törvény, hogy a gyermekműsorok alatt, valamint közvetlenül előttük és utánuk bármilyen reklámot sugározzanak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.