Eleonóra 2024. február 21.
logo

Nem sztrájkoltak a légiirányítók

Györe P. Balázs
1999.11.14. 23:00

A korábbi hírekkel ellentétben nem sztrájkoltak a légiforgalmi irányítók a múlt héten. Metes György, a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezetének elnöke lapunknak elmondta: valóban folytatnak érdekegyeztető tárgyalásokat a Légiforgalmi és Repülőtéri Igazgatósággal (LRI), azonban munkabeszüntetésre nem került sor.A légiforgalmi irányítók nem tartják felhasználóbarátnak az új, Eurocat 2000 irányítórendszert, mert az számos műszaki hiányossággal bír. A szakszervezet ezért úgy döntött, hogy amíg a berendezés paraméterein nem változtatnak, valamint a munkaügyi problémákat nem rendezik, addig nem veszik át az új irányítóközpontot. A központ átadásával a Gellért-hegyi és a Ferihegy 1-es terminálján lévő irányító-központ új épületbe költözne, azonban ennek mérete és felszereltsége már most elégtelennek bizonyul a feladatok ellátására. A beruházás még 1992-ben indult azzal a céllal, hogy 1997 novemberére Mathias néven egy új, korszerű irányítórendszert hozzanak létre. Mivel ezt a pályázók a határidőig nem tudták megvalósítani, kénytelenek voltak egy alacsonyabb szolgáltatást nyújtó, Eurocat 2000 elnevezésű rendszert létrehozni, amely számos műszaki problémával és hiányossággal bír. Ennek az átvételét késleltetik most a légiforgalmi irányítók, mivel a komoly beruházás ellenére a készülék nem könnyíti meg munkájukat, sőt a nem tökéletes automatizálás nagyobb figyelmet követel. A szakszervezet a tárgyalásokon amiatt is szót emelt, hogy ők az európai légi közlekedés biztonságával foglalkozó belgiumi szervezettől, az Eurocontroltól az LRI-hez átutalt fizetésüknek csak töredékét kapják meg (érdekességképpen: a bukaresti légiforgalmi irányító 280 ezer forintnak megfelelő lejt kap kézhez, míg magyar kollegája 160-170 ezer forintot kap). A brüsszeli cég által honorált légiforgalmi főosztály dolgozóit – Metes György véleménye szerint – a vezetőség szembe akarta állítani a többi alkalmazottal, amikor azt nyilatkozta, hogy ha ők megkapják a húszszázalékos béremelést, akkor a többi főosztály fizetésemelése jövőre elmarad. A két fél álláspontja egyre közeledik egymáshoz, amit az is jelez, hogy a szakszervezet által kifogásolt légiforgalmi főosztály vezetőjét már eltávolították posztjából. A végleges megállapodás várhatóan a héten megszületik, így az Eurocat már 2000. november 19-én elkezdheti a próbaüzemelést, míg a hivatalos átadásra november 30-án kerülne sor Ferihegyen.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.