időjárás 24°C Emese, Sarolta 2022. július 5.
logo

Az élet, csakúgy, mint H344kkinen, ismétli önmagát

1999.12.28. 23:00

Az idei versenysorozat végén a finn Mika Häkkinen (McLaren) rajongói nagy örömére óriási küzdelem után megszerezte második világbajnoki címét. Azt, amelyet jóval könnyebben is begyűjthetett volna a skandináv pilóta. A saját maga, csapattársa, Coulthard és istállója által elkövetett hibák miatt azonban a szezon utolsó futamára maradt a vb-cím sorsának eldöntése. Az alábbiakban megpróbáljuk csekély kétszáz sorban összefoglalni a mögöttünk hagyott több mint hét hónap tizenhat futamát.Az 1998-as év tökéletes ismétléseként a McLarenek az edzés és az időmérő edzés során utcahossznyi előnnyel végeztek a mezőny többi tagja előtt Melbourne-ben, az ausztrál nagydíjon. Nem volt ez másként a verseny során sem, de a megbízhatósági problémájuk azonnal előjött, hiszen mindkét autójuk kiesett. Häkkinen gépe bírta tovább, 21 kört tett meg. A szakemberek vélekedése egyöntetű volt: az új McLaren nagyon gyors, de megengedhet-e magának a csapat ilyen problémákat?A Stewart lett először a nevetség tárgya, miután mindkét autója még a rajtrácson kigyulladt. A Ford motorspecialistái hamar magukba roskadtak az-után, hogy Barrichello kénytelen volt azonnal átülni a tartalék autóba, miközben Herbert visszasétált a bokszba, hogy tévén nézze végig a versenyt. Az ismételt rajt során sem Häkkinen, sem Michael Schumacher nem indult el, a szabályok pedig azt mondják: ahhoz, hogy valaki felvegye pozícióját a rajtrácson, át kell haladnia az autónak a startvonalon, mielőtt az utolsó helyről induló autó átgördül azon. Häkkinennek ez sikerült, Schumachernek nem. Schumacher így végül a rajtrács utolsó helyén találta magát.Amikor a verseny végül elkezdődött, a McLarenek kerültek az élre, és hamarosan nagy előnyre tettek szert. Coulthard azonban gyorsan kiesett, amikor sebességváltója beragadt a hatos fokozatban, majd Häkkinen követte őt, még azelőtt, hogy a verseny a második felébe lépett volna. Ekkorra már átadta vezető helyét Irvine-nak, aki életében először a dobogó tetejére állhatott fel.Az időmérő edzésen a McLarenek mögött elért harmadik helyezés révén Rubens Barrichello nemzeti hőssé vált Sao Paolóban. A rajongók több kilométer hosszúságú sorban álltak, hogy láthassák azt a brazil pilótát, aki ismét győzelmi esélyekkel indulhat a Forma-1-ben. A rajt során újra Häkkinen volt a leggyorsabb, Coulthard autója viszont lefulladt, s a brazil pilóta egy újabb hellyel lépett előre. Egy ideig úgy tűnt, hogy a másik McLaren is kiesik, ám a probléma szerencsésen megoldódott, és Häkkinen újra teljes gázra kapcsolhatott. A csapat tagjai tövig rágták a körmüket, hogy az autó kibírja-e a verseny végéig. Kibírta, és a bokszbeállások során Häkkinen újra az élre került és öt másodperccel Schumacher előtt megnyerte a versenyt. Itt volt az idő további tesztelésekre, mielőtt a szezon európai futamai elkezdődtek.A San Marino Nagydíj során a McLaren-pilóták ismét jól érezhették magukat, miután csak egymással kellett megküzdeniük a pole pozícióért, mialatt a többiek a számukra elérhető legjobb helyért, a harmadikért vívták meg csatájukat. Häkkinen mint a rakéta lőtt ki a startnál, és egyre nagyobb előnyre tett szert csapattársával szemben, aki szemmel láthatóan más versenystratégiát alkalmazott. Häkkinen azonban hibázott és nekicsapta autóját a betonfalnak. Coulthard bokszbeállása során visszaesett a második helyre, és arra volt kárhoztatva, hogy Schumacher mögött próbáljon meg maradni, hátha lesz még rá alkalma, hogy visszavegye a vezetést. De nem sikerült, Coulthardot akadályozták a sereghajtók, így Schumacher utolsó bokszbeállása után az élre került.A Monacó Nagydíj rajtjánál történő kerékkipörgetés miatt nagy árat fizetett Häkkinen. Ezáltal Schumacher el tudott húzni, és ezután már csak az döntött, hogy ki mer később fékezni. A finn pilóta feladta, és átengedte a vezetést, majd egy kiállás miatt a második helyet is.A Spanyol Nagydíj tradicionálisan rosszul szokott sikerülni a Ferrari számára, miközben a McLaren mindig a lehető legjobban zárja ezt a futamot. Häkkinen-Coulthard kettős győzelem született, s ez volt az év talán legkevésbé izgalmas versenye. Ezt a versenyt „a Forma-1 rettentően unalmas” felhangok követték, amelyek hamar elcsitultak Kanadában.A Ferrari idén először indult pole pozícióból Schumacher révén, de ahhoz, hogy a német maga mögött tartsa Häkkinent, a startnál oldalra kellett húznia autóját. A Schumacher és Häkkinen közötti távolság változott a verseny folyamán, miközben próbálták helyüket biztosítani a bokszbeállások után. Ezt követően Schumacher vétett egy rá nem jellemző hibát, és megtörte Ferrariját. „Lementem a versenyvonalról és, a pálya piszkos részére kerültem” – nyilatkozta. „Neki-mentem a falnak. Az én hibám volt. Bocsánatot kérek a csapatomtól. Általában egy hibát vétek egy szezonban, remélem, ez volt az idei egy.”A Jordan remek stratégiájának köszönhetően a csapat első győzelmét ünnepelhette Magny-Cours-ban. A verseny során elkezdett esni az eső, és ekkor a biztonsági autót kivezényelték a pályára. Eddie Jordannek volt egy olyan ötlete, hogy töltsék tele autóit üzemanyaggal, hogy azoknak ne kelljen újra bejön-niük a bokszba.A következő, Brit Nagydíjon egyik világbajnoki esélyes sem ért célba. Katasztrofálisan sikeredett a verseny Schumacher számára. Két autó nem tudott elrajtolni a rajtrácsról, és a versenyt megállították. Amint a többi autó lassított, Schumacher Ferrarijával egy fékhiba miatt teljes sebességgel a pálya menti gumifalba csapódott. Lábát törve és világbajnoki reményeit veszítve hagyta el Schumi a helyszínt. A versenyt újraindították, Häkkinen átvette a vezetést, de bokszbeállása során valami nem sikerült. Kétszer is kénytelen volt kimenni a bokszba, majd harmadszorra szóltak neki rá-dión, hogy inkább jöjjön vissza, mielőtt balesetet szenved. Coulthard vette át a vezetést, mikor Irvine lemaradt a bokszbeállás során, s később meg is nyerte a hazai nagydíját. Mégis mindenki a Ferrariról beszélt. Vajon ki fogja helyettesíteni Schumachert, és mennyi időt fog kihagyni?Mika Salót nevezték meg Schumacher helyettesének mindaddig, amíg a német pilóta nem gyógyul fel. Irvine lett a Ferrari első számú pilótája, s ígéretet kapott arra, hogy a csapat mindenben támogatja. Az első versenyen a McLaren segített, amikor Coulthard nekiment Häkkinen autójának, s „kisegítette” őt a pályáról. A bokszbeállások során Irvine az élre került, és végig maga mögött tartotta a skót pilótát a finisig. Az így megszerzett tíz ponttal Irvine, két ponttal lemaradva Häkkinen mögé került.Irvine, mindössze egy héttel később, újra nyerni tudott Hockenheimben, bár csak úgy, hogy az őt szorosan követő és a második helyen végző Salo elengedte őt maga mellett. Häkkinen áldozatul esett egy rosszul sikerült kiállásnak, Coulthard pedig kénytelen volt egy új orr-részért bemenni a bokszba, mivel egy előzési manőver közben hozzáért Salo hátsó szárnyához. Ennek az lett az eredménye, hogy Irvine hatpontnyi előnyre tett szert a bajnokságban, a Ferrari pedig 16 ponttal állt a McLaren előtt.Magyarországon a világbajnokság újabb fordulatot vett. A McLaren kettős győzelmet aratott Irvine előtt. A Ferrari általában gyorsabb a versenyen, mint az időmérő edzésen, de ezúttal nem így volt. Egyre nyilvánvalóbb lett Michael Schumacher hiánya.Belgiumban Irvine előnye elpárolgott. Az egész versenyt körüllengte a dohányszpon-zorációt érintő tilalom, amely ahhoz vezetett, hogy a versenyt törölték a 2000-es versenynaptárból. A politikai csatározásokat félretéve, a McLarenek győzedelmeskedtek a versenyen, de rossz sorrendben értek célba.Schumacher lába nem gyó-gyult elég gyorsan ahhoz, hogy képes legyen újra volán mögé ülni, így a mérhetetlen csalódottság jellemezte a Ferrari bokszát Monzában. Häkkinen szerezte meg a pole pozíciót, és vezetett a verseny első részében, addig, amíg el nem követte az év második legnagyobb hibáját. Egyesbe kapcsolt kettes sebességfokozat helyett, és ezzel lefullasztotta autóját. A finn pilóta kipattant autójából, levágta a fölre kesztyűit, és keserű bánatában elsírta magát. Ekkor Frentzen tűnt fel, készen arra, hogy megszerezze idei második győzelmét. Ralf Schumacher (Williams) végzett a második, Salo pedig a harmadik helyen. Irvine a még pontszerző hatodik helyen futott be.Az Európai Nagydíjon még mindig nem volt várható Michael Schumacher részvétele. Keményen dolgozott fizikoterapeutájával, de az autóversenyzés még mindig túl fájdalmasnak bizonyult számára. Mika Salo tehát újabb esélyhez jutott a Nürburgringen, ahol ismételt rajtra volt szükség, mivel Gene nem tudott elindulni a rajtrácsról. Ezáltal Häkkinen kapott egy második esélyt arra, hogy Coulthard ellé kerüljön, jóllehet a pole pozícióból induló Frentzen mögül rajtolhatott el. A világbajnoki esélyesek a 13. és 14. helyen lavíroztak, Frentzen vezetett. A 32. körben azonban autója meghalt, de így járt a vezetést tőle megkaparintó Coulthard, majd Ralf Schumacher is. És még nem volt vége a balszerencse-sorozatnak... Fisichella került az élre, de ő is kicsúszott, így Herbert (Stewart) találta magát az élen. A veterán brit pilóta tudta, mit kell tennie, és kötelességtudóan megszerezte a Stewart számára első nagydíjgyőzelmét.Az első Malajziai Nagydíjon, Sepangban tért vissza Michael Schumacher a volán mögé. Schumi mesteri vezetésével köszöntötte csapatát, hagyva, hogy Irvine győzzön, de csak miután megmutatta, ő a legjobb. A kettős Ferrari-győzelem segítségével Irvine és a Ferrari mindkét kategóriában az élre került. Mielőtt újabb csapás következett. A pályabírák ugyanis úgy döntöttek, hogy a Ferrari oldalsó légterelői nem felelnek meg a szabályoknak, ami miatt diszkvalifikálták őket. A Ferrarinak azonban sikerült bebizonyítania, hogy az FIA mérései nem voltak helytállóak, így viszszakapta pontjait. A végső döntés tehát az utolsó, a Japán Nagydíjra maradt.Ez az év nagyon hasonlított 1998-ra, csak ezúttal a Ferrarinál Irvine-nak volt esélye a bajnoki címre. Häkkinen azonban megnyerte a versenyt és megszerezte második világbajnoki címét. Ez volt a megfelelő módja a győzelemnek és a világbajnokság méltó befejezésének. A finn pilóta mindenkinél felszabadultabb volt. A Ferrari megszerezte a konstruktőrök világbajnoki címét, vezetői pedig úgy nyilatkoztak, hogy nagy reményekkel néznek a 2000-es év elé.

Hírlevél feliratkozás
Nem akar lemaradni a Magyar Nemzet cikkeiről? Adja meg a nevét és az e-mail címét, és mi naponta elküldjük Önnek legjobb írásainkat.