EBRD-hitel logisztikára

Putsay Gábor
1999. 12. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kombinált fuvarozás lebonyolítását elősegítő Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK) húszmilliárd forintért építik fel, aminek a felét költségvetési forrásokból biztosítják, a beruházások másik részét az elképzelések szerint a magántőke finanszírozná. Az alapinfrastrukturális beruházások megvalósítására az állam 10 millió euró – 2,5 milliárd forint – hitelt vett fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól. A szerződést tegnap látta el kézjegyével Spakievics Sándor, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium gazdasági helyettes államtitkára, illetve Hubert Warsmann, az EBRD budapesti képviselője. A kölcsön felvételéről a MÁV Rt.-vel külön megállapodást kötött tegnap a bank, mivel a BILK-nek helyet adó soroksári terület korábban a vasúttársaság tulajdonába került. A KHVM megbízásából a MÁV Rt. feladata lesz, hogy a területen létrehozandó nem állami beruházásokhoz megfelelő befektetőt találjon. Spakievics Sándor az aláírást követően elmondta: a felvett hitellel együtt az állam 2003-ig kilencmilliárd forintot biztosít a BILK megvalósítására, a jövő évi költségvetésből pedig 1,6 milliárdot tettek félre e célra. Az EU korábban 3,9 millió euró PHARE-támogatást hagyott jóvá, így összességében 10 milliárd áll rendelkezésre a magánbefektetők beruházásai mellett.A forgalmi feltételek megteremtéséhez, illetve a Józsefvárosi teherpályaudvar bezárása előtt az új logisztikai központot és az azt kiszolgáló fogadó- indító vágányhálózatot kell megépíteni. Ezeket a munkálatokat a tervek szerint 2003 végéig fejezik be, ezt követően a forgalom nagyságától és növekedésének ütemétől tennék függővé az új kombiterminál megépítését. Állami forrásból építik ki a kerítésen belüli vágányhálózatot, és a BILK megközelítését lehetővé tévő infrastrukturális berendezéseket. Ennek során az első menetben új vasúti pályát építenek Soroksár állomás és a BILK területén lévő Soroksár Terminál között. A logisztikai és kombiterminál teljes egészében a magántőke bevonásával valósulna meg a jövőben. A munkálatok tervezett tőkeigénye meghaladja a tízmilliárd forintot. A PHARE- támogatásból elnyert összeg felhasználásával ez év októberében kezdték meg az összekötő vasúti pálya építését, amelyet jövő májusban fejeznek be.Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank Libor+1 százalék kamatteher mellett biztosítja a tízmillió eurós hitelt az állam számára. Ezt az összeget tizenöt év alatt fizetné vissza az államot képviselő KHVM a saját költségvetéséből, a türelmi időt pedig három évben határozta meg a bank.A beruházás megvalósulásának egyik feltétele, hogy a MÁV Rt. megfelelő befektetőt találjon. A tárgyalásokat 2000. január második felében kezdik meg, a munkával Benedek Jánost, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettesét bízta meg a KHVM. Korábban tenderkiírás útján próbálták a magántőkét bevonni a BILK építésébe, ennek sikertelensége miatt döntöttek úgy a KHVM-ben, hogy tárgyalásos eljárás keretében választják ki a befektetőt. Információink szerint a szóba jöhető legfontosabb tárgyalópartner egy német-magyar-holland konzorcium, amely a kombináltfuvarozási és logisztikai létesítmények megvalósításán túl az üzemeltetésben is meghatározó szerepet vállalna. Erre a célra – a későbbi szerződéskötést követően – külön társaságot hoznak létre, amelyben a MÁV Rt., mint a terület tulajdonosa is, képviseltetné magát. Amennyiben a létrejövő társaságban a MÁV mint területtulajdonos szerepelne, az legalább 25 százalék+1 szavazatot jelentene számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.