A kombinált fuvarozás lebonyolítását elősegítő Budapesti Intermodális Logisztikai Központot (BILK) húszmilliárd forintért építik fel, aminek a felét költségvetési forrásokból biztosítják, a beruházások másik részét az elképzelések szerint a magántőke finanszírozná. Az alapinfrastrukturális beruházások megvalósítására az állam 10 millió euró – 2,5 milliárd forint – hitelt vett fel az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Banktól. A szerződést tegnap látta el kézjegyével Spakievics Sándor, a Közlekedési, Hírközlési és Vízügyi Minisztérium gazdasági helyettes államtitkára, illetve Hubert Warsmann, az EBRD budapesti képviselője. A kölcsön felvételéről a MÁV Rt.-vel külön megállapodást kötött tegnap a bank, mivel a BILK-nek helyet adó soroksári terület korábban a vasúttársaság tulajdonába került. A KHVM megbízásából a MÁV Rt. feladata lesz, hogy a területen létrehozandó nem állami beruházásokhoz megfelelő befektetőt találjon. Spakievics Sándor az aláírást követően elmondta: a felvett hitellel együtt az állam 2003-ig kilencmilliárd forintot biztosít a BILK megvalósítására, a jövő évi költségvetésből pedig 1,6 milliárdot tettek félre e célra. Az EU korábban 3,9 millió euró PHARE-támogatást hagyott jóvá, így összességében 10 milliárd áll rendelkezésre a magánbefektetők beruházásai mellett.A forgalmi feltételek megteremtéséhez, illetve a Józsefvárosi teherpályaudvar bezárása előtt az új logisztikai központot és az azt kiszolgáló fogadó- indító vágányhálózatot kell megépíteni. Ezeket a munkálatokat a tervek szerint 2003 végéig fejezik be, ezt követően a forgalom nagyságától és növekedésének ütemétől tennék függővé az új kombiterminál megépítését. Állami forrásból építik ki a kerítésen belüli vágányhálózatot, és a BILK megközelítését lehetővé tévő infrastrukturális berendezéseket. Ennek során az első menetben új vasúti pályát építenek Soroksár állomás és a BILK területén lévő Soroksár Terminál között. A logisztikai és kombiterminál teljes egészében a magántőke bevonásával valósulna meg a jövőben. A munkálatok tervezett tőkeigénye meghaladja a tízmilliárd forintot. A PHARE- támogatásból elnyert összeg felhasználásával ez év októberében kezdték meg az összekötő vasúti pálya építését, amelyet jövő májusban fejeznek be.Az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank Libor+1 százalék kamatteher mellett biztosítja a tízmillió eurós hitelt az állam számára. Ezt az összeget tizenöt év alatt fizetné vissza az államot képviselő KHVM a saját költségvetéséből, a türelmi időt pedig három évben határozta meg a bank.A beruházás megvalósulásának egyik feltétele, hogy a MÁV Rt. megfelelő befektetőt találjon. A tárgyalásokat 2000. január második felében kezdik meg, a munkával Benedek Jánost, a MÁV Rt. stratégiai vezérigazgató-helyettesét bízta meg a KHVM. Korábban tenderkiírás útján próbálták a magántőkét bevonni a BILK építésébe, ennek sikertelensége miatt döntöttek úgy a KHVM-ben, hogy tárgyalásos eljárás keretében választják ki a befektetőt. Információink szerint a szóba jöhető legfontosabb tárgyalópartner egy német-magyar-holland konzorcium, amely a kombináltfuvarozási és logisztikai létesítmények megvalósításán túl az üzemeltetésben is meghatározó szerepet vállalna. Erre a célra – a későbbi szerződéskötést követően – külön társaságot hoznak létre, amelyben a MÁV Rt., mint a terület tulajdonosa is, képviseltetné magát. Amennyiben a létrejövő társaságban a MÁV mint területtulajdonos szerepelne, az legalább 25 százalék+1 szavazatot jelentene számára.
LNG-t szállító hajót rongált meg egy orosz támadás Odessza térségében















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!