Egyre több helyen fizetni kell a parkolásért

G. K.-Sz. Zs.
2000. 02. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pert fontolgat a városháza ellen az V. kerületi önkormányzat a Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás szerződésének megszegése miatt. A IX. és a XIII. kerület, valamint a főváros részvételével megalakított Budapesti Önkormányzati Parkolási Társulás résztvevői egyelőre elégedettek. Hamarosan fizetni kell azonban a VI., a VII, és a VIII. kerületben is, és önálló társulás létrehozását tervezik a budai önkormányzatok is.Amennyiben a fővárosi vezetők továbbra sem hajlandók tárgyalni az V. kerülettel a parkolási társulás ügyében, az önkormányzat bírósághoz fordul – nyilatkozta lapunknak Karsai Károly fideszes polgármester. Elmondta: a tavalyi 300 millió forintos parkolási bevétel helyett – a tarifaemelés ellenére – az idén csupán 200 milló forintot kapnak, mert a főváros a társulásból „kivitte” a Nagykörutat és az Andrássy utat. – A megállapodás szerint ehhez joguk volt, azonban a társulás 1999. évi összbevétele elérte az 1,2 milliárd forintot. Elképzelhetetlen, hogy az 50-50 százalékos megosztás mellett 600 millió forintba kerüljön az üzemeltetés – tette hozzá. A szerződés azt is tartalmazza, hogy a főváros által beruházott eszközök, így a parkolóórák megtérülése után 80-20 százalékra módosul a kerület javára a bevétel megosztása. Ezt korábban a főváros elfogadta, hiszen a városházi tulajdonú területeken nem parkolhatnak a kerület lakói, ráadásul a kerületi területeken sokkal több a parkolóhely. Karsai szerint az üzemeltetési beruházás már rég megtérült, a parkolóórák pedig amortizálódtak, a főváros szabad demokrata-szocialista vezetése mégis a szerződés szellemével ellentétesen „osztogat”. Jelenleg jogászok vizsgálják: indokolt-e perelni. A polgármester hamarosan javaslatot tesz a társulás teljes átvilágítására, mert tűrhetetlennek tartja, hogy a kerületben nem működik az ellenőrzés, s a szabálysértőknél nem alkalmazzák a törvényes kerékbilincselést.Mint ismeretes, a két önkormányzat 1997-ben tíz évre kötötte meg a társulási szerződést, amelynek felmondása gyakorlatilag kizárt. Ebben az esetben „visszacsinálnák” az ugyanakkor aláírt közterületcserét is. Három éve rögzítették, hogy az V. kerület többek között megkapja a Szabadság teret, a József Nádor teret, az Október 6. utcát és a Nádor utcát, míg a Március 15. tér, az Erzsébet híd pesti hídfőjének a lehajtója, az egész alsó rakpart, valamint a Belgrád rakpart egy része a fővároshoz tartozik. Felmondáskor az V. kerület lemondhatna a mélygarázs- és parkolóház-építési terveiről is, holott számítások szerint jelenleg a belvárosból mintegy 4 ezer parkolóhely „hiányzik”. A beruházások nélkül továbbra is csak az autósok értelmetlen „megdézsmálása” folytatódhatna. Ezért az önkormányzat mintegy 2 ezer férőhelyet biztosítana a Szent István tér, a Szabadság tér, a Bástya utca, illetve a József Nádor tér alá építendő mélygarázsokban, továbbá a Nyári Pál utca egyik foghíjtelkére tervezett parkolóházban. Legkorábban, a már kiírt tender alapján a Szent István téren kezdődhetnek meg a munkálatok még az idén. A Szabadság térről márciusban dönt a kerületi testület, a József Nádor tér alatt pedig régészeti feltárásoknak kell megelőzniük a tervezést – tette hozzá a polgármester.Pócs Attila, a főváros parkolási programirodájának vezetője lapunknak ezzel szemben úgy nyilatkozott: nincs tudomása arról, hogy az V. kerületnek bármilyen problémája lenne a parkolási társulással.A tavaly a IX. és a XIII., illetve a főváros részvételével megalakult másik parkolási társulással egyelőre elégedettek az érintettek. A Ferencvárosban alig egy hónapja vezették be a fizető parkolást a Nagykörút, az Üllői út, a Vámház körút és a Duna között, illetve a Tompa utca egy részén. Az Újlipót-városban a Szent István körút, az Újpesti rakpart, a Radnóti Miklós utca és a Váci út által határolt területen januártól kell fizetniük az autósoknak. Gellért Lajos, a XIII. kerületi önkormányzat sajtóreferense szerint a változás örvendetes: a korábbi zsúfoltsághoz képest van parkolási helyük az itt lakóknak, és az itt dolgozók vagy ide látogatók is megállhatnak autóikkal, ha akarnak. Gondokat egyelőre csak a gyalogosok jeleztek, hiszen a kerületek még csekély pénzügyi tapasztalatokkal rendelkeznek a társulás működéséről. Pócs Attila szerint a két kerületnek évente 100-100 millió forint bevétele lesz a társulásból, míg a fővárosnak ennél valamivel kevesebb.A főváros diktálta feltételek helyett egy önálló parkolási rendszert kidolgozó VI., VII. és VIII. kerület szintén tavaly társult egymással. Az önkormányzatok számára gazdaságosabbnak tartott fizetőövezet működtetése még nem indult be. A kerületek által meghirdetett koncessziós pályázatra négyen jelentkeztek – tájékoztatta lapunkat Gotthard Gábor, Józsefváros alpolgármestere. Információnk szerint a pályázók között két multinacionális cég található, egyikük éves költségvetése nagyobb, mint hazánké. A három kerület alpolgármestereiből álló bírálóbizottság hamarosan eldönti, melyik cég építheti ki a rendszert a városrészekben. Gotthard Gábor elmondta: reményeik szerint egy hónap múlva megköthetik a szerződést a nyertessel, s újabb néhány hét elteltével pedig beindulhat a fizetőparkolás a három kerületben. A parkolóórák a fővárosinál lényegesen olcsóbbak, de korszerűbbek lesznek. A fizetésnek és a maximális parkolási időtartamnak kétféle szabálya lesz: a Nagykörút menti utcákban legfeljebb két órán keresztül lehet várakozni, óránként 120 forintért, míg a nem belvárosi részeken három óra parkolást engedélyeznek óránként 60 forintért. Gotthard Gábor úgy tájékoztatott: mindhárom kerület évente 50-60 millió forint bevétellel számol.A budai kerületek régóta tervezett parkolási társulása még idén megalakulhat – mondta el lapunknak Bencze B. György, a II. kerület polgármestere. A képviselők minapi ülésükön Hutiray Gyula alpolgármestert bízták meg, hogy tárgyalásokat kezdjen az I., a XI. és a XII. kerületi önkormányzatok illetékeseivel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.