Idén ünnepeljük a magyar gyógypedagógus-oktatás százéves jubileumát. Mesterházy Zsuzsa, az Eötvös Loránd Tudományegyetem (ELTE) Bárczi Gusztáv Gyógypedagógiai Főiskola főigazgatója beszélt lapunknak a frissen integrálódott, nagy múltú intézmény újabb költöztetéséről, a tervezett ünnepségről és a kar egyedülálló képzési kínálatáról.Pontosan száz évvel ezelőtt indult el Vácon egy tanfolyam jellegű képzés, amelyet 1904-ben helyeztek át a fővárosba. Két év múlva önálló gyógypedagógiai tanítóképzőként, 1922-től mint tanárképző, majd 1928-tól már gyógypedagógiai tanárképző főiskolaként működött az intézmény. A második világháború előtt az Alkotás utcában, utána pedig a Csalogány utca 43. alatt kaptak helyet, majd 1956 őszén költöztek a most kiürítésre váró Bethlen Gábor téri épületbe.A magyar állam és az egyházak közötti megállapodás értelmében a zsidó egyház tulajdonába kerül vissza az épület, ahol a tervek szerint hitéleti és közösségi központot alakít ki a Magyarországi Zsidó Hitközségek Szövetsége. Mesterházy Zsuzsa úgy tudja, hogy a Bethlen téri épületet idén augusztus 31-ig kell kiüríteni.A gyógypedagógusok ezúttal a volt Külkereskedelmi Főiskola Ecseri úti épületébe költöznek, amely több éve üresen áll, és felújításra szorul. Erre 600 millió forint áll rendelkezésre az oktatási tárcánál, amely – vélte a főigazgatónő – tisztes összeg, de csak a legszükségesebb munkálatokat lehet belőle megoldani. Az épületgépészeti felújításokra ez a pénz már nem elég, a lifteket sem tudják beépíteni, pedig a mozgássérült hallgatók, munkatársak, látogatók szempontjából az akadálymentesítés nagyon fontos lenne. A teljes rendbehozatalhoz szükséges összeg előzetes becsléseik szerint körülbelül másfél milliárd forint lenne.Mesterházy Zsuzsa főigazgató az intézmény leghíresebb profeszszorai közül a névadó Bárczi Gusztáv, Ranschburg Pál, Szondi Lipót és Illyés Gyuláné Kozmutza Flóra nevét emelte ki, megjegyezve: szinte felsorolhatatlan, hogy az elmúlt évtizedekben hány jelentős orvos, tanár, pszichológus oktatott itt.Október 19. és 20. az a két nap, amelyet a főiskola kiválasztott százéves jubileumának ünneplésére. Kiállításokkal, könyvbemutatókkal, kulturális rendezvényekkel kívánják az egész magyar gyógypedagógia eredményeit bemutatni. Tudományos konferenciát és baráti találkozót is rendeznek külföldön élő kollégáik számára. Ha az új épület megfelelő állapotban lesz, ott tartják az ünnepségeket.- Nagyon rövid idő telt el január elseje óta, de mindennap történnek olyan kisebb-nagyobb események, amelyek éreztetik a főiskolával, hogy az integráció bekövetkezett – közölte Mesterházy Zsuzsa, majd hozzátette: ebben az évben még gazdálkodási szempontból úgynevezett részjogkörű szervezeti egységnek számít a kar, de az integráció a főiskolai élet minden területét átfogja majd. Attól, hogy szakokat kelljen emiatt megszüntetniük, nem tart, és attól sem, hogy az ELTE erre készülne. A karok, szakok közötti áthallgatás a főigazgatónő szerint a hallgatók számára izgalmas lehetőségeket kínál a jövőben. Megemlítette, hogy a diákok eddig is próbálkoztak már hol egyik, hol másik egyetemre beiratkozni, hogy párhuzamos képzésben vegyenek részt. Most az ELTE részeként ez várhatóan könnyebb lesz számukra, de hogy ebből egy nagyobb hallgatói létszámot érintő mozgás legyen, öt-hat évnek kell eltelnie. Azt is el tudja képzelni, hogy az ELTE diákjai tanuljanak például pedagógia, pszichológia szakon. Hozzátette: a kreditrendszer bevezetésével a másik társult kar, a tanítőképző főiskola hallgatói számára is érdekes lehet valamelyik gyógypedagógiai szak elvégzése.A gyógypedagógiai főiskolai kar képzési kínálata hét olyan gyógypedagógiai szakot tartalmaz, amely csak a főiskolán működik. Ezek a hallássérültek, látássérültek pedagógiája, logopédia, pszichopedagógia, szomatopedagógia (mozgáskorlátozottak oktatása), valamint a tanulásban és az értelmileg akadályozottak pedagógiája.Mesterházy Zsuzsa azt tartja oktatási kínálatuk kuriózumának, hogy minden szaknak van egy tanári és egy terapeuta szakága. Az utóbbi olyan gyógypedagógus, aki nem oszályban tanít elsősorban, hanem egyéni fejlesztést, egyéni programok kidolgozását, utazó tanári szolgálatot, integrációs nevelésben részesülő gyerekek segítését végzi. Ez nemcsak az iskoláskorban, hanem a korai nevelés időszakában is folyik. Ilyenek a korai hallásnevelés, vagy a szomatopedagógia szakon a speciális mozgásfejlesztések.A karon nappali és esti képzés folyik, kevés levelező tagozatos hallgatójuk van. Az esti és levelezőképzésben is meghirdetik az említett szakokat, de megválogatják, hogy kiket vesznek fel. Az elmúlt években esti tagozaton rendkívül keresett volt a pszichopedagógia és a tanulásban akadályozottak pedagógiája szak. A képzés megkönnyítésére kihelyezett konzultációs központot is indítottak Nyíregyházán a megyei pedagógiai intézetben. Emellett szakirányú továbbképzési tanfolyamokat tartanak, például szociálismunkás-képzésben. Az országban itt vezették be először ezt a szakot, csakúgy mint a mozgássérültek pedagógusainak képzését.Kérdésünkre, hogy vannak-e most is a főiskolának olyan országosan ismert sztártanárai, mint például Montágh Imre volt, elmondta: nem akar neveket mondani, de egy bizonyos időnek el kell telnie ahhoz, hogy valakiből sztár lehessen. Reméli, hogy a főiskola országhatáron innen és túl közismert jelenlegi tanárait meg tudják tartani a jövőben is.A főiskola másik, 1981-ben felépült Damjanich utcai épületéről szólva elmondta: ott működik a kollégium, gyakorló óvoda, általános iskola és a gyógypedagógiai pszichológiai intézet, valamint néhány tanszék. Azonban nagyon sok építészeti hibája van, rendkívül takarékos technológiákat használtak, a közművek és a szerkezet állapota néha aggodalomra ad okot.

Lecsapnak a kábítószer-kereskedőkre – több mint 2000 eljárás indult az elmúlt két hónapban