Megkezdődött a visszaszámlálás

Amber PR
2000. 02. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még tíz nap, és az Ausztrál Nagydíj időmérő edzéseivel megkezdődik a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság idei szezonja. A rajt előtt a legfőbb kérdés az, hogy továbbra is Mika Häkkinen (McLaren) és Michael Schumacher (Ferrari) viaskodik-e a világbajnoki címért, vagy esetleg más is beleszól a két klasszis csatájába.A sorozatban megszerzett két világbajnoki címe után a finn Häkkinentől a csapat vezetői azt várják, hogy rajt-cél győzelmet arat. Teszik ezt annak tudatában, hogy második világbajnoki címét hibák tucatjait követően hódította el. Az év végére teljesen leeresztett, de a feleségével töltött pihenés után újra eltökélt, hogy harmadszor is övé lesz a világbajnoki cím.A McLarenAz új autóval megtett néhány kör után elégedetten szállt ki a kocsiból, annak ellenére, hogy körideje a tesztelések során valamivel rosszabb volt, mint 1999-ben. „Az autó sokkal kiegyensúlyozottabb, mint a tavalyi volt. Amikor rátapostunk a fékre, soha nem tudtuk, hogy melyik irányba mozdul el az autó. Ez a mostani egyértelműen stabilabb, ami a Bridgestone munkájának is köszönhető. A motor nagyon jó, majdnem egy szinten van a tavalyival” – nyilatkozta a címvédő pilóta.Häkkinen csapattársa, a skót David Coulthard hasonló határozottsággal kezdte a szezont, de neki még sokat kell bizonyítania. Sokkal többet küszködött az autó beállításával, mint Häkki-nen. Ennek ellenére Ron Den-nisnek, a McLaren csapatfőnökének az a véleménye, ha egy gyors és megbízható autót biztosít Coulthardnak, akkor a skót győzni tud azzal. Jobb kondícióban van, mint tavaly, és nagyon éhes a sikerre.A FerrariA német Michael Schumacher visszatérése a versenyzéshez csak segítséget jelenthet a Fer-rarinak abban, hogy jobban teljesítsen, mint a múlt esztendőben és mindkét világbajnoki címet megszerezze. Az új Ferrari a tavalyi modell, az F-399-es továbbfejlesztett változata, ennek ellenére F1-2000-nek nevezték el. Ez az első olyan autó, amelyet teljes egészében a Ferrari szélcsatornájában (Maranelló-ban) fejlesztettek ki, és Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója szerint ez aerodinamikai áttörést hozott az előző évi autóhoz képest.Az olaszok a kései bemutatót azzal indokolták, hogy nem haladtak a tervek szerint, és az elmaradt tesztelések hátrányt jelentenek majd az első nagydíjon. „Ez szándékos döntés volt. Tavaly az autó gyengébb teljesítménye volt a legnagyobb problémánk. Most technikai újításokat vezettünk be, s ez a feladat több időt vett igénybe. Az új kocsi bevetésével várhattunk volna az első európai versenyig, mégis úgy döntöttünk, hogy inkább már a szezon elején ezzel szállunk versenybe” – magyarázta Brawn.Schumacher az autóbemu-tató után egy rövid tesztelést folytatott, de öt-hat kör megtétele után leállt egy misztikus nyakprobléma miatt. Az új karosszéria kialakítása már vitákat váltott ki, s a riválisok szerint nem is felel meg az előírásoknak, mert nem védi kellőképpen a pilótát. Schumi aztán néhány nappal később a Ferrari tesztpályáján csaknem két másodpercet javított az eddigi körrekordon, majd lelkendezve nyilatkozott az új autóról.Az ír Eddie Irvine helyére szerződtetett brazil Rubens Barrichello máris nagyon élvezi az életet a Ferrarinál, ahol úgy érzi, jó esélyei lesznek a futamgyőzelmekre. Ha figyelembe vesszük a Stewart-csapatnál tavaly nyújtott teljesítményét, nyugodtan elmondhatjuk, hogy már érett erre. „Nagyon kedvező benyomásaim vannak az új autóról – mondta a brazil versenyző. – Nagyon kiegyensúlyozott, és rendkívül erősnek tűnt. Elégedett vagyok az új autóval megtett első körök után, még akkor is, ha nem volt elég idő arra, hogy az én vezetési pozíciómhoz igazítsák, s a fékpedál is még egy kissé messze van tőlem.”A csata kétségkívül felélénkül e két csapat között. A szócsaták mindenesetre már megkezdődtek azzal, hogy Häkkinen kijelentette a német Heinz-Ha-rald Frentzenről (Jordan), hogy sokkal versenyképesebb lesz, mint a ferraris pilóták. Schu-macher pedig úgy nyilatkozott: ha a McLarenek lassabbak a tesztelések során, mint tavaly voltak, ő csak boldog.A JordanAz új EJ10 jelű Jordan már a bemutatását követően viták kereszttüzébe került. A csillogó-villogó megjelenéssel nincs is baj, de a pilótafülke a szárnyakkal együtt lejjebb került. Ezzel a Nemzetközi Automo-bil-szövetség (FIA) szabálymódosítását akarták kihasználni, amely szerint a pilótafülke falait meg kell hosszabbítani. A többi csapat igazolást kért a FIA-tól, hogy ez a módosítás legális és nem veszélyezteti a pilótákat. Erre az igazolásra a Jordannek még türelmesen kell várakoznia.A Jordan-team az egyetlen az élvonalbeli csapatok közül, amelyet nem támogat egy nagy autógyártó cég. A McLarennek ott van a Mercedes, a Ferrarinak a Fiat, a Williamsnek a BMW. A Jordant még mindig a Mugen-Honda látja el motorral, azzal a hondás biztosítékkal, hogy bár nem kapják meg a legújabb generációjú motort, amelyet a BAR-csapathoz szállítanak, de az általuk biztosított motort folyamatosan fejleszteni fogják. „Az a motor, amellyel az első versenyen állunk rajthoz, sokkal erősebb lesz, mint az, amellyel tavaly megnyertük az Olasz Nagydíjat” – nyilatkozta Eddie Jordan.Az olasz Jarno Trulli Alain Prosttól igazolt át, és várhatóan megnehezíti Heinz-Harald Frent-zen dolgát. Idén még nagyobb nyomás lesz Fretzenen, mint tavaly, mivel Trulli mindent megtesz azért, hogy a lehető legjobb formáját nyújtsa egy futamgyőztes autóban.Eddie Jordan idei terve a konstruktőrök világbajnokságának második helyezése, ami azt jelenti, hogy le kell győznie a Ferrarit vagy a McLarent. Ezzel nagy kihívás elé állítja csapatát.A WilliamsAdrian Newey elvesztése (a Mc-Larenhez ment) és a Renault kivonulása a Forma-1-ből érzékenyen érintette a Williamset. A történtek ellenére látványos viszszatérésre készülnek idén. Különösen a BMW-vel kötött szerződésben bíznak. A német Ralf Schumacher a csapatnál maradt, de nem táplál illúziókat: „Nehéz dolgunk lesz, s ez mindig így van, ha új motorral indul el egy csapat.”Az olasz Alex Zanardi kései visszalépése még nehezebbé tette a dolgokat, miután már szinte mindegyik pilóta leigazolt erre a szezonra. Így maradt a brit Jenson Button, volt F3-as pilóta. Milyen esélyekkel indul? A sugdolódzások ellenére is meg kell állapítani, hogy húszévesen még túl fiatal a sporthoz. Az egyéniségén múlik, hogy mennyire tud majd megbirkózni a nyomással. Sokan vannak olyanok, akik szeretnének bejutni a Forma-1-be, de csak kevesen tudnak maradandót alkotni ebben a különös világban. A szezon előtti nagy médiafigyelem felkészíthette Buttont arra, milyen is lesz ez a szezon, azonban ahhoz, hogy a média érdeklődésének középpontjában is maradjon, eredményeket kell produkálnia.A Williamsnek egy újabb fejlesztésekkel teli év után sokat kell dolgoznia azon, hogy az első három közé bejusson a konstruktőrök versenyében. A tavalyi ötödik helyezés váratlan eredmény volt a csapatfőnök Frank Williams számára.A JaguarA tavalyi év nagy meglepetése az volt, hogy a Stewart Grand Prix neve eltűnik a Forma-1-es cirkuszból. A jelenleg Jaguar név alatt futó csapathoz és a brit Johnny Herberthez csatlakozott Eddie Irvine, aki a Ferraritól csalódások után távozott. Az olasz társulatnál még akkor sem kapta meg az első számú pilótának járó kedvezményeket, amikor már csak neki maradt esélye a világbajnoki címre.A Stewart-csapat első világbajnoki futamgyőzelmét tavaly (Európai Nagydíj, Nürburg-ring) szerezte meg, amikor egy kis szerencsével kiesett a Herbert előtt álló pilóta, az olasz Giancarlo Fisichella. Most, hogy a csapat mentora, Jackie Stewart visszavonult, kinek adja át tapasztalatait? Stewart továbbra is segít a csapatnak, de drasztikusan csökkenteni akarja a munkával eltöltött órák számát.Meglepő módon a tesztelések során Herbert gyorsabb volt, mint Irvine. Talán az ír pilóta tavalyi száguldása volt hatással rá, amikor Irwine Michael Schu-macher távollétében a világbajnoki címért is versenyben volt? Vagy talán az az 1994-es nem túl pozitív emlék motiválta őt, amikor Herbert negyedik lett az időmérő edzésen az új Mugen-Hondával, de Irvine már az első körben kilökte őt a pályáról? Ez volt az első alkalom, hogy a Lotus ilyen jó helyre kvalifikálta magát. Felejthet-e és megbocsáthat-e Herbert, vagy csak biztosítja magát, hogy Eddie elég hátul megy ahhoz, hogy ne okozzon neki problémát?A sereghajtók legjobbjaiA Benetton az idei évre is megtartotta az olasz Giancarlo Fi-sichellát és az osztrák Alexander Wurzot, de sokat kell javítania az autón ahhoz, hogy ismét az élmezőny kicsiny táborához tartozzon. Az a tény, hogy a két pilóta 1999-ben rendszeresen hasonló kvalifikációs időt ért el, azt mutatja, hogy nem a pilótákkal volt a gond, hanem az autóval. Az 1994-es és '96-os győzelem mámorító napjai Michael Schumacherrel már nagyon távolinak tűnnek, és azóta egyre lejjebb csúsztak a lejtőn. Idővel látni fogjuk, hogy sikerül-e megfordítaniuk ezt a folyamatot.A finn Mika Salo a Sauberhez igazolt a brazil Pedro Diniz mellé azután, hogy tavaly Schu-macher helyettesítőjeként néhány verseny erejéig Ferrari-színekben állt rajthoz. Peter Sau-ber azt állítja, hogy a C19-es modell sokkal jobb, mint a C18-as volt, amelyben a francia Jean Alesinek voltak sikeres fellángolásai. Az 1999-es nagyon rosszul sikerült szezon volt a Sauber számára, de állításuk szerint a Jordan sikerei inspirálják őket, mivel azt bizonyítják, hogy nem lehetetlen feljebb kerülni a Forma-1-es létrán.Jean Alesi a Saubertől átigazolt a Prosthoz, ami valószínűleg utolsó Forma-1-es átigazolása lesz mielőtt visszavonulna. A francia csapat – amelyet idén a Yahoo!, egy internetes keresőprogramot üzemeltető cég támogat – az első, amely az internet világából szerzett magának szponzort. Alesi partnere Nick Heidfeld, a jelenlegi F3000-es bajnok, aki most debütál a Forma-1 világában. Prostnak a középmezőnyből előrébb kellene lépnie ahhoz, hogy meg tudja tartani a Peugeot szponzori pénzét, főleg mivel a Peugeot rali-programja éppen napjainkban ünnepelhette első sikerét (ugya-nis Marcus Grönholm a Peugeot 206 WRC-vel versenyző pilótája nyerte meg a svéd ralit február 13-án).A rajtrács végén találhatjuk a BAR-t, az Arrowst és a Minardit. A legutóbb nagy csalódást okozó BAR várhatóan feljebb kúszik a ranglistán, hiszen ez a csapat a felelős a Honda új Forma-1-es projektjéért, amelyért cserébe a Honda látványos sikereket vár el. Ebben az évben a BAR autójából akár titkos favorit is lehet, senki nem tudja, mire képes.Az Arrows és a Minardi láthatóan küszködik. Mindkét csapatnak nagyon szigorúan korlátozott költségvetése van, és ezáltal nem tud olyan technológiához hozzájutni, amivel felvehetné a versenyt a legjobbakkal. A holland Jos Verstappen visszatért a Forma-1-be az Arrowsszal, de támogatójuk (United Pan-Europe Communications) és a spanyol Pedro de la Rosa támogatója (Repsol YPF) ellenére a csapatnak még mindig nincs az egész évre elegendő pénze. Vajon az Arrows lesz a következő a Forma-1-es csapatok hosszú sorában, amelyek megpróbálták, megbuktak, és csődbe mentek?Végül essék szó a Minardiról is, a kis olasz csapatról, amely nagyon akar, de az övé a legkisebb költségvetése. Leigazolták Norberto Fontanát, Sauber egykori pilótáját és Gaston Maz-zacanét. Ők kevésbé ismert versenyzők, de remélhetőleg gyorsak lesznek, és biztató eredményeket hoznak a csapatnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.