Még tíz nap, és az Ausztrál Nagydíj időmérő edzéseivel megkezdődik a Forma-1-es autós gyorsasági világbajnokság idei szezonja. A rajt előtt a legfőbb kérdés az, hogy továbbra is Mika Häkkinen (McLaren) és Michael Schumacher (Ferrari) viaskodik-e a világbajnoki címért, vagy esetleg más is beleszól a két klasszis csatájába.A sorozatban megszerzett két világbajnoki címe után a finn Häkkinentől a csapat vezetői azt várják, hogy rajt-cél győzelmet arat. Teszik ezt annak tudatában, hogy második világbajnoki címét hibák tucatjait követően hódította el. Az év végére teljesen leeresztett, de a feleségével töltött pihenés után újra eltökélt, hogy harmadszor is övé lesz a világbajnoki cím.A McLarenAz új autóval megtett néhány kör után elégedetten szállt ki a kocsiból, annak ellenére, hogy körideje a tesztelések során valamivel rosszabb volt, mint 1999-ben. „Az autó sokkal kiegyensúlyozottabb, mint a tavalyi volt. Amikor rátapostunk a fékre, soha nem tudtuk, hogy melyik irányba mozdul el az autó. Ez a mostani egyértelműen stabilabb, ami a Bridgestone munkájának is köszönhető. A motor nagyon jó, majdnem egy szinten van a tavalyival” – nyilatkozta a címvédő pilóta.Häkkinen csapattársa, a skót David Coulthard hasonló határozottsággal kezdte a szezont, de neki még sokat kell bizonyítania. Sokkal többet küszködött az autó beállításával, mint Häkki-nen. Ennek ellenére Ron Den-nisnek, a McLaren csapatfőnökének az a véleménye, ha egy gyors és megbízható autót biztosít Coulthardnak, akkor a skót győzni tud azzal. Jobb kondícióban van, mint tavaly, és nagyon éhes a sikerre.A FerrariA német Michael Schumacher visszatérése a versenyzéshez csak segítséget jelenthet a Fer-rarinak abban, hogy jobban teljesítsen, mint a múlt esztendőben és mindkét világbajnoki címet megszerezze. Az új Ferrari a tavalyi modell, az F-399-es továbbfejlesztett változata, ennek ellenére F1-2000-nek nevezték el. Ez az első olyan autó, amelyet teljes egészében a Ferrari szélcsatornájában (Maranelló-ban) fejlesztettek ki, és Ross Brawn, a Ferrari technikai igazgatója szerint ez aerodinamikai áttörést hozott az előző évi autóhoz képest.Az olaszok a kései bemutatót azzal indokolták, hogy nem haladtak a tervek szerint, és az elmaradt tesztelések hátrányt jelentenek majd az első nagydíjon. „Ez szándékos döntés volt. Tavaly az autó gyengébb teljesítménye volt a legnagyobb problémánk. Most technikai újításokat vezettünk be, s ez a feladat több időt vett igénybe. Az új kocsi bevetésével várhattunk volna az első európai versenyig, mégis úgy döntöttünk, hogy inkább már a szezon elején ezzel szállunk versenybe” – magyarázta Brawn.Schumacher az autóbemu-tató után egy rövid tesztelést folytatott, de öt-hat kör megtétele után leállt egy misztikus nyakprobléma miatt. Az új karosszéria kialakítása már vitákat váltott ki, s a riválisok szerint nem is felel meg az előírásoknak, mert nem védi kellőképpen a pilótát. Schumi aztán néhány nappal később a Ferrari tesztpályáján csaknem két másodpercet javított az eddigi körrekordon, majd lelkendezve nyilatkozott az új autóról.Az ír Eddie Irvine helyére szerződtetett brazil Rubens Barrichello máris nagyon élvezi az életet a Ferrarinál, ahol úgy érzi, jó esélyei lesznek a futamgyőzelmekre. Ha figyelembe vesszük a Stewart-csapatnál tavaly nyújtott teljesítményét, nyugodtan elmondhatjuk, hogy már érett erre. „Nagyon kedvező benyomásaim vannak az új autóról – mondta a brazil versenyző. – Nagyon kiegyensúlyozott, és rendkívül erősnek tűnt. Elégedett vagyok az új autóval megtett első körök után, még akkor is, ha nem volt elég idő arra, hogy az én vezetési pozíciómhoz igazítsák, s a fékpedál is még egy kissé messze van tőlem.”A csata kétségkívül felélénkül e két csapat között. A szócsaták mindenesetre már megkezdődtek azzal, hogy Häkkinen kijelentette a német Heinz-Ha-rald Frentzenről (Jordan), hogy sokkal versenyképesebb lesz, mint a ferraris pilóták. Schu-macher pedig úgy nyilatkozott: ha a McLarenek lassabbak a tesztelések során, mint tavaly voltak, ő csak boldog.A JordanAz új EJ10 jelű Jordan már a bemutatását követően viták kereszttüzébe került. A csillogó-villogó megjelenéssel nincs is baj, de a pilótafülke a szárnyakkal együtt lejjebb került. Ezzel a Nemzetközi Automo-bil-szövetség (FIA) szabálymódosítását akarták kihasználni, amely szerint a pilótafülke falait meg kell hosszabbítani. A többi csapat igazolást kért a FIA-tól, hogy ez a módosítás legális és nem veszélyezteti a pilótákat. Erre az igazolásra a Jordannek még türelmesen kell várakoznia.A Jordan-team az egyetlen az élvonalbeli csapatok közül, amelyet nem támogat egy nagy autógyártó cég. A McLarennek ott van a Mercedes, a Ferrarinak a Fiat, a Williamsnek a BMW. A Jordant még mindig a Mugen-Honda látja el motorral, azzal a hondás biztosítékkal, hogy bár nem kapják meg a legújabb generációjú motort, amelyet a BAR-csapathoz szállítanak, de az általuk biztosított motort folyamatosan fejleszteni fogják. „Az a motor, amellyel az első versenyen állunk rajthoz, sokkal erősebb lesz, mint az, amellyel tavaly megnyertük az Olasz Nagydíjat” – nyilatkozta Eddie Jordan.Az olasz Jarno Trulli Alain Prosttól igazolt át, és várhatóan megnehezíti Heinz-Harald Frent-zen dolgát. Idén még nagyobb nyomás lesz Fretzenen, mint tavaly, mivel Trulli mindent megtesz azért, hogy a lehető legjobb formáját nyújtsa egy futamgyőztes autóban.Eddie Jordan idei terve a konstruktőrök világbajnokságának második helyezése, ami azt jelenti, hogy le kell győznie a Ferrarit vagy a McLarent. Ezzel nagy kihívás elé állítja csapatát.A WilliamsAdrian Newey elvesztése (a Mc-Larenhez ment) és a Renault kivonulása a Forma-1-ből érzékenyen érintette a Williamset. A történtek ellenére látványos viszszatérésre készülnek idén. Különösen a BMW-vel kötött szerződésben bíznak. A német Ralf Schumacher a csapatnál maradt, de nem táplál illúziókat: „Nehéz dolgunk lesz, s ez mindig így van, ha új motorral indul el egy csapat.”Az olasz Alex Zanardi kései visszalépése még nehezebbé tette a dolgokat, miután már szinte mindegyik pilóta leigazolt erre a szezonra. Így maradt a brit Jenson Button, volt F3-as pilóta. Milyen esélyekkel indul? A sugdolódzások ellenére is meg kell állapítani, hogy húszévesen még túl fiatal a sporthoz. Az egyéniségén múlik, hogy mennyire tud majd megbirkózni a nyomással. Sokan vannak olyanok, akik szeretnének bejutni a Forma-1-be, de csak kevesen tudnak maradandót alkotni ebben a különös világban. A szezon előtti nagy médiafigyelem felkészíthette Buttont arra, milyen is lesz ez a szezon, azonban ahhoz, hogy a média érdeklődésének középpontjában is maradjon, eredményeket kell produkálnia.A Williamsnek egy újabb fejlesztésekkel teli év után sokat kell dolgoznia azon, hogy az első három közé bejusson a konstruktőrök versenyében. A tavalyi ötödik helyezés váratlan eredmény volt a csapatfőnök Frank Williams számára.A JaguarA tavalyi év nagy meglepetése az volt, hogy a Stewart Grand Prix neve eltűnik a Forma-1-es cirkuszból. A jelenleg Jaguar név alatt futó csapathoz és a brit Johnny Herberthez csatlakozott Eddie Irvine, aki a Ferraritól csalódások után távozott. Az olasz társulatnál még akkor sem kapta meg az első számú pilótának járó kedvezményeket, amikor már csak neki maradt esélye a világbajnoki címre.A Stewart-csapat első világbajnoki futamgyőzelmét tavaly (Európai Nagydíj, Nürburg-ring) szerezte meg, amikor egy kis szerencsével kiesett a Herbert előtt álló pilóta, az olasz Giancarlo Fisichella. Most, hogy a csapat mentora, Jackie Stewart visszavonult, kinek adja át tapasztalatait? Stewart továbbra is segít a csapatnak, de drasztikusan csökkenteni akarja a munkával eltöltött órák számát.Meglepő módon a tesztelések során Herbert gyorsabb volt, mint Irvine. Talán az ír pilóta tavalyi száguldása volt hatással rá, amikor Irwine Michael Schu-macher távollétében a világbajnoki címért is versenyben volt? Vagy talán az az 1994-es nem túl pozitív emlék motiválta őt, amikor Herbert negyedik lett az időmérő edzésen az új Mugen-Hondával, de Irvine már az első körben kilökte őt a pályáról? Ez volt az első alkalom, hogy a Lotus ilyen jó helyre kvalifikálta magát. Felejthet-e és megbocsáthat-e Herbert, vagy csak biztosítja magát, hogy Eddie elég hátul megy ahhoz, hogy ne okozzon neki problémát?A sereghajtók legjobbjaiA Benetton az idei évre is megtartotta az olasz Giancarlo Fi-sichellát és az osztrák Alexander Wurzot, de sokat kell javítania az autón ahhoz, hogy ismét az élmezőny kicsiny táborához tartozzon. Az a tény, hogy a két pilóta 1999-ben rendszeresen hasonló kvalifikációs időt ért el, azt mutatja, hogy nem a pilótákkal volt a gond, hanem az autóval. Az 1994-es és '96-os győzelem mámorító napjai Michael Schumacherrel már nagyon távolinak tűnnek, és azóta egyre lejjebb csúsztak a lejtőn. Idővel látni fogjuk, hogy sikerül-e megfordítaniuk ezt a folyamatot.A finn Mika Salo a Sauberhez igazolt a brazil Pedro Diniz mellé azután, hogy tavaly Schu-macher helyettesítőjeként néhány verseny erejéig Ferrari-színekben állt rajthoz. Peter Sau-ber azt állítja, hogy a C19-es modell sokkal jobb, mint a C18-as volt, amelyben a francia Jean Alesinek voltak sikeres fellángolásai. Az 1999-es nagyon rosszul sikerült szezon volt a Sauber számára, de állításuk szerint a Jordan sikerei inspirálják őket, mivel azt bizonyítják, hogy nem lehetetlen feljebb kerülni a Forma-1-es létrán.Jean Alesi a Saubertől átigazolt a Prosthoz, ami valószínűleg utolsó Forma-1-es átigazolása lesz mielőtt visszavonulna. A francia csapat – amelyet idén a Yahoo!, egy internetes keresőprogramot üzemeltető cég támogat – az első, amely az internet világából szerzett magának szponzort. Alesi partnere Nick Heidfeld, a jelenlegi F3000-es bajnok, aki most debütál a Forma-1 világában. Prostnak a középmezőnyből előrébb kellene lépnie ahhoz, hogy meg tudja tartani a Peugeot szponzori pénzét, főleg mivel a Peugeot rali-programja éppen napjainkban ünnepelhette első sikerét (ugya-nis Marcus Grönholm a Peugeot 206 WRC-vel versenyző pilótája nyerte meg a svéd ralit február 13-án).A rajtrács végén találhatjuk a BAR-t, az Arrowst és a Minardit. A legutóbb nagy csalódást okozó BAR várhatóan feljebb kúszik a ranglistán, hiszen ez a csapat a felelős a Honda új Forma-1-es projektjéért, amelyért cserébe a Honda látványos sikereket vár el. Ebben az évben a BAR autójából akár titkos favorit is lehet, senki nem tudja, mire képes.Az Arrows és a Minardi láthatóan küszködik. Mindkét csapatnak nagyon szigorúan korlátozott költségvetése van, és ezáltal nem tud olyan technológiához hozzájutni, amivel felvehetné a versenyt a legjobbakkal. A holland Jos Verstappen visszatért a Forma-1-be az Arrowsszal, de támogatójuk (United Pan-Europe Communications) és a spanyol Pedro de la Rosa támogatója (Repsol YPF) ellenére a csapatnak még mindig nincs az egész évre elegendő pénze. Vajon az Arrows lesz a következő a Forma-1-es csapatok hosszú sorában, amelyek megpróbálták, megbuktak, és csődbe mentek?Végül essék szó a Minardiról is, a kis olasz csapatról, amely nagyon akar, de az övé a legkisebb költségvetése. Leigazolták Norberto Fontanát, Sauber egykori pilótáját és Gaston Maz-zacanét. Ők kevésbé ismert versenyzők, de remélhetőleg gyorsak lesznek, és biztató eredményeket hoznak a csapatnak.

Teljes leállás jön az egészségügyben - itt vannak a legfontosabb tudnivalók!