A tavasz egyik előhírnöke, hogy a már tradicionális módon Genfben megrendezésre kerülő autókiállítás óriási show keretében megnyitotta kapuit. A frankfurti, detroiti és tokiói bemutatók között talán az egyik legrangosabb autós bemutató kezdődött a svájci Alpok tövében, a Genfi-tó partján. A szám szerint 70. kiállítás mögött az autózás legjava rejtőzik. Minden látogató szívét megdobogtatta a csodálatosnál csodálatosabb, futurisztikus gépkocsik hada, mely az „Útban a harmadik millennium felé” szlogent kapta. Tulajdonképpen ez volt az utolsó kiállítás ebben az évszázadban, tehát teljes mértékben helytálló az idei genfi nemzetközi autószalon szlogenje. Tökéletes illusztráció a technológia fejlődésére, mely teljesen átöleli az automobil világát. A kiállítás kapujának átlépésével a szemlélődő egy merőben új világba csöppent. A tanulmányok, a megvalósult emberi álmok csodálatos világa szinte letaglózóan hatott. Már az első napon közel 40 ezer érdeklődő rohamozta meg – a rendezők 70 ezer látogatóval számoltak a nyitva tartás 10 napja alatt – a repülőtér melletti hangárszerű építmény óriás bemutatótermét, amelyben a gyártók legjava sorakoztatta fel legújabb és még csak gondolatokban megálmodott autóit. A 35 országból érkezett 275 kiállító, 93 ezer négyzetméteren mutathatta be az autóipar remekműveit. Az utóbbi években kialakult gömbölyded stílusú formák mára átalakultak, és egyre jobban a jövőképet próbálják lefesteni. Az autógyártók elképzeléseit a mostani bemutató is tükrözte abban a tekintetben, hogy milyen lesz az elkövetkezendő egy-két év trendje. Mint ahogyan az már szokás, több olyan autócsodát fedezhettünk fel, amely még csak koncepció volt, de a technika legújabb vívmányaival voltak felszerelve; mások viszont sorozatgyártásra készen, vagy éppen már gyártás alatt lévő modelleket, illetve azok átszabott, felfrissített változatát jelentették meg a nagyérdemű közönség előtt. Egyesek, mint például a Forma-1 sztárja, Niki Lauda a Bugatti oldtimer kiállított darabját szemlélte nagy érdeklődéssel, mások viszont a hagyományos darabokhoz vonzódtak jobban. Jelentős érdeklődés főként az európai autók körében, azon belül is a német gépkocsiipar remekei iránt mutatkozott meg.A bemutató színhelyéül szolgáló csarnok egyik legnagyobb területét a DaimlerChrysler foglalta el. A Dodge, a Chrysler, az Eagle, a Jeep, a Mercedes-Benz, a Smart gyártmányokat készítő amerikai- német konszern bővelkedett az újdonságokban. Az Chrysler a 300 Hemi C elnevezésű kabrió és a Jeep Varsity koncepciójának első nagyközönség előtti bemutatóját tartotta. A 300 Hemi C a klasszikus amerikai formákat idézi, amely egy négyszemélyes, nyitható tetejű karosszériában testesül meg. Az 57-es gyártású, 300C mintáját felidézni kívánó „cabrio feeling” párosul az autó V8 motorjának megannyi erejével és a sportos külsejével. Ugyanakkor a kecsességgel is jócskán felruházott külső alatt 5,7 literes, V8-as, 353 lóerős motor dübörög, amelynek segítségével a vezető 5,9 másodperc alatt gyorsulhat 100 kilométeres sebességre. A másik modell, a Jeep Varsity a szokásos Grand Cherokee terepjáró arculatot hivatott tovább vinni. A monumentális négykerék-meghajtású terepjárót a legviszontagságosabb körülmények átélésére tervezték. A DaimlerChrysler legnagyobb „dobása” a Dodge ESX3 típusjelű autója volt, amellyel 3,3 liter/100 km fogyasztást értek el. A teljesen alumíniumötvözetek felhasználásával készült ESX3 a jövő családi autójának ígérkezik, amelyet egy 1,5 literes hengerűrtartalmú, 74 lóerős dízel-, és egy 74 lóerős elektromos motor hajt. A konszern német vállalata a Mercedes-Benz az A kategóriás autó technológiai alapjaira épített SLA roadstert study (stúdió) és az S karosszéria Pullman (6158 mm-re hosszított) változatával rukkolt elő. A szemlélődők körében a legnagyobb izgalmat az SLA váltotta ki. Az SLK-hoz hasonló, de attól mégis lényegesen eltérő új modell külső és belső megoldásai egyaránt egy teljesen új futurisztikus képet mutattak. A 3,77 méter hosszú, 950 kilogramm súlyú autót 1,9 literes, 125 lóerős motorral szerelték fel, amelynek legfeltűnőbb különlegessége a LED sorból álló lámpái voltak. Az egymást érő standok között sétálva fedezhettük fel a Volkswagen, az Audi, a Seat, és a Skoda standját. A Volkswagen csoporthoz tartozó cégek külön-külön egy-egy remekművel ékesítették a bemutatót. A Volkswagen az újformájú Sharan buszlimuzint, a sportos Beetlee-t és a szintén Beetlee karosszériájú Dune négykerék-meghajtású változatát tárta az érdeklődő szemek elé. Az Audi az A2 típusjelű kisautót és az A6 alapjaira épített All-Road Quattro városi terepjárót, míg a Seat a Salsa tanulmányautójával kápráztatta el a látogatókat.Dizájn felsőfokonAz olasz autógyártó cégek közül a magyar piacon is egyre nagyobb érdeklődéssel bíró Alfa Romeo a 156-os limuzinjának kombivá alakított világpremierjével rukkolt elő. Az Alfa Romeo 156 Sportwagon névre keresztelt autó csomagtere ugyan nem nagyon változott, de a belső tér növelésével olyan vásárlói rétegeket kívánnak megcélozni, akik előnyben részesítik a dinamikus és sportos életmódot. A gépkocsi hossza 4,43 méter lett, amely karosszériába a nyolcfajta – 105-190 lóerős – motor közül válogathatunk. A Fiat anyavállalat az Ecobasic modellt főhelyen mutatta be. Volt is mit nézni, hiszen az olaszoknak sikerült 3 liter alá szorítani az Ecobasic 100 kilométerenkénti fogyasztását, amihez különleges külsőt alkottak a cég tervezői.A szintén Fiat résztulajdonban lévő Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo személyesen mutatta be a 360 Spyder-t, amelynek zárt karosszériájú változatának, a Ferrari 360 Modena típusnak a premierje pont egy évvel ezelőtt, szintén Genfben volt. A Sergio Pininfarina és Montezemolo kézjegyeit tükröző karosszériában egy 8 hengeres, V elrendezésű, 400 lóerős motor dübörög, amely ezt a csodát 290 kilométeres maximális sebességre tudja felgyorsítani.A Ferrarihoz tartozó Maseratiban Montezemolo egy újgenerációs sportautó lehetőségének megvalósulását látja. A Maserati várhatóan jövőre Genfben mutatja be a Giugiaro által tervezett Spydert, azonban ezúttal az Ital Design Studiot vezető Giugiaro agyában megszülető Maserati 30s/40 típust ismerhették meg a szemlélődők. A magas teljesítményre, de ugyanakkor komfort és szolgáltatás terén is jelentős igények kielégítésére épített autó 30s/40 limuzint az európai és amerikai piacra is egyaránt tervezték. A 3,2 literes, 370 lóerős, négykerék-meghajtású személygépkocsi desingja a XX. század korai autólimuzinjait idézi. Az ötlet alapja egy új luxusautó létrehozása volt, amellyel új piacokat, és új vevői réteget lehet meghódítani . Giugiaro úgy gondolja, hogy a múlt századon keresztül vezet az út a jövőbe, és az általa létrehozott design egyesíti az emberi testet és viselkedési módot, figyelembe véve a jövő évszázadot: a szabad mozgás, a nagy terek, a többfunkciójú belsők privilégiumát részesíti előnyben, a munka, a család és a szórakozás megteremtése érdekében. Az 5 méter hosszú, 1633 milliméter magas, 1950 milliméter széles autó a teljes luxust, és a biztonságos GT sportautót idézi fel.A másik olasz formazseni, Bertone egy merész formai megoldással rukkolt elő. A vadászrepülőgép pilótakabinjához hasonló elrendezésű (a vezető és az utas egymás mögött ül) „csodabogarat” a városi csúcsforgalomra tervezték. Keskeny méretével játszi könnyedséggel suhanhat el az átlagos autóknak szánt méteres helyeken, és fogyasztása miatt sem kell aggódnia tulajdonosának.„A szél tervezte, hogy a vadonban vezessék”, ezek a jelszavak állnak az egyik legkisebb olasz autógyártó vállalat cégérén. A nagy gazdasági robbanásban egy merész és elszánt üzletember elhatározta, hogy egy kis csoporttal elindít egy érdekes projektet, ami minden autógyártónak csak álma volt. 1966-ot írtunk, és Torinó déli részén, Sergio Coggiola az az ember aki a „testet” és egyben egy szakmai filozófiát is teremtett. A Coggiola cég több mint 200 autót hozott létre, amelyek között találhatunk sport-, kombit, terepjáró autót is. Ezúttal egy extrém méretű terepjárót hozott el Genfbe a kis cég gárdája. A V8-as, 6,5 literes hengerűrtartalmú turbódízel motorból 195 lóerőt sajtolnak ki, így a négysebességes automataváltóval szerelt, 3200 kilogram súlyú „monstrum” 134 kilométeróra végsebességre képes. A hihetetlen – 2218 milliméter magas, 2275 milliméter széles, 5354 milliméter hosszú – terepjárót a legdrágább luxusfelszerelésekkel látta el a gyár.A technika csúcsaA japán autógyártók sem tétlenkedtek, hogy bemutassák legújabb terméküket. A Toyota 5,4 millió autót gyártott 1999-ben, ezzel a világ harmadik legnagyobb autógyártója volt. Az MR2 legújabb generációs tagja egy igazi roadster lett. Márciustól Európában is kapható az elérhető áru kétszemélyes cabrió, mely a tradicionális sportautók jellegzetességét ötvözi a modern technológiával. A szokásokhoz híven hátsókerék-meghajtással és középen elhelyezkedő 1,8 literes, 16 szelepes VVT-i motorral szerelt, 3,8 méteres autó egyértelműen sportos élvezetet nyújt vezetőjének. Az autó 7,9 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres tempót, amelyet 210 kilométeres sebességig növelhetünk. Az új MR2-essel egy időben került bemutatásra és a piacra a Toyota egyterűje, a Previa. A „tér, kényelem és fejlett stílus” jelszóval világpremieren lévő, 6-8 személyes családi buszlimuzin a 90-es évek eleje óta gyártott azonos nevű modellt hivatott felváltani. Új, 2,4 literes VVT-i agregáttal gyártott autót ezúttal az előző típustól eltérően elsőkerék-meghajtással szerelik. Az európai dealerekhez késő nyáron kerülő új karosszériával és megannyi technikai újítással szerelt RAV 4-es városi terepjárót 1,8-as és 2,0 literes motorral, és összkerék-meghajtással gyártják. A környezetvédelmi és energiatakarékos koncepció keretében kezdik el árusítani még ebben az évben Európában a hibrid hajtással szerelt Priust, melyből Japánban 1997 óta 30 000 darabot adtak el. A benzinnel és elektromos motorral együtt szerelt autó 4 ajtós, 5 személyes, a hétköznapi személygépkocsik formájától nem különbözik. A karosszéria mögött 1,5 literes benzin és egy 33 kilowatt teljesítményű elektromosmotor-hajtást fedezhetünk fel. A szabadság és a divat jegyében került bemutatásra a Yaris Cabrio koncepciós változata. Az inkább férfias és agresszív külsővel a fiatalokat célozza meg a japán gyártó. Hasonló koncepcióként ismerhettük meg az NCSV típusú autót. A különleges formával megáldott gépjárművel a hagyományostól eltérő formákat kedvelő vásárlókat próbálják elérni.A szintén Toyota Motorshoz tartozó Lexus vezérigazgatója elmondta, hogy a most bemutatásra kerülő Lexus LS430 modeljük biztosan nagy sikert fog aratni, hiszen az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy a Lexusra egyre nagyobb érdeklődés van. A mostani premieren a Lexus a legnagyobb és a legtöbb luxussal felszerelt gépkocsiját mutatta be. A vezérigazgató szerint Európában és a világon nagyfokú a fogyasztói elégedettség a termékeikkel, és a Lexus rendelkezik a legnagyobb márkahűséggel szerte a világon. Az új zászlóshajó 280 lóerős, 4,3 literes, V8-as motorral van szerelve, amelynek menetteljesítménye még az 5,0 literes gépkocsikkal is könnyen felveszi a versenyt. Kitűnő üzemanyag-használata már most megfelel a 2005-ben bevezetendő Euro IV-es környezetvédelmi előírásoknak. A közel 5 méter hosszú, minden technikai újdonsággal felszerelt autó méltán hű nevéhez (Lexus), hiszen a legmagasabb luxusigényeket is tökéletesen kielégíti.A Nissan a Maxima csúcsmodelljének új változata mellett az Almera típust arculatát is átszabta. A nagyközönség először találkozhatott a spanyol építésű „super használhatóság” jellemzővel felruházott Almera Tino autóval. A sokféle módon variálható belsőterű, praktikus tárolási helyekkel rendelkező gépkocsit májusban Barcelonában kezdik gyártani, és július végén kerül a kereskedőkhöz. A három motorral készülő – ebből kettő benzin, egy dízel – a hasonló alsó középkategória mezőnyében jó eséllyel indul.VágyálomEközben az angol autók standját is rohamozták a tömegek. A Jaguár F-Type Roadster koncepcióját már Detroitban láthattuk, de most először az európai közönség is megszemlélhette. Az angol sportautógyártás tradícióival rendelkező gyár egy ideális kompakt roadstert kívánt létrehozni, amely a legendás E-Type szellemében készült. Ezzel a remekművel egy új szegmenst céloznak meg a globális piacon. Az F-Type-ba a 240 lóerős AJ-V6-os motort, vagy annak a feltöltővel rendelkező 300 lóerős változatát szerelnék.Ezen a kiállításon is a gyártók és konstruktőrök egymással való versenyének eredményeként különleges modelleket ismerhettünk meg. Sajnos több felnőtt „játékszer” sorozatgyártása nem valószínű, hogy be fog indulni, hiszen mint tudjuk, a Bertone, a Pininfarina vagy a Giugiaro stúdiójában tervezett autók többsége csak vágyálom marad a vásárlók számára.
Menczer Tamás: Brüsszel Péter döntött, Manfred Weber mellett marad