A jelen és a jövő autói egy fedél alatt

2000. 03. 12. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A tavasz egyik előhírnöke, hogy a már tradicionális módon Genfben megrendezésre kerülő autókiállítás óriási show keretében megnyitotta kapuit. A frankfurti, detroiti és tokiói bemutatók között talán az egyik legrangosabb autós bemutató kezdődött a svájci Alpok tövében, a Genfi-tó partján. A szám szerint 70. kiállítás mögött az autózás legjava rejtőzik. Minden látogató szívét megdobogtatta a csodálatosnál csodálatosabb, futurisztikus gépkocsik hada, mely az „Útban a harmadik millennium felé” szlogent kapta. Tulajdonképpen ez volt az utolsó kiállítás ebben az évszázadban, tehát teljes mértékben helytálló az idei genfi nemzetközi autószalon szlogenje. Tökéletes illusztráció a technológia fejlődésére, mely teljesen átöleli az automobil világát. A kiállítás kapujának átlépésével a szemlélődő egy merőben új világba csöppent. A tanulmányok, a megvalósult emberi álmok csodálatos világa szinte letaglózóan hatott. Már az első napon közel 40 ezer érdeklődő rohamozta meg – a rendezők 70 ezer látogatóval számoltak a nyitva tartás 10 napja alatt – a repülőtér melletti hangárszerű építmény óriás bemutatótermét, amelyben a gyártók legjava sorakoztatta fel legújabb és még csak gondolatokban megálmodott autóit. A 35 országból érkezett 275 kiállító, 93 ezer négyzetméteren mutathatta be az autóipar remekműveit. Az utóbbi években kialakult gömbölyded stílusú formák mára átalakultak, és egyre jobban a jövőképet próbálják lefesteni. Az autógyártók elképzeléseit a mostani bemutató is tükrözte abban a tekintetben, hogy milyen lesz az elkövetkezendő egy-két év trendje. Mint ahogyan az már szokás, több olyan autócsodát fedezhettünk fel, amely még csak koncepció volt, de a technika legújabb vívmányaival voltak felszerelve; mások viszont sorozatgyártásra készen, vagy éppen már gyártás alatt lévő modelleket, illetve azok átszabott, felfrissített változatát jelentették meg a nagyérdemű közönség előtt. Egyesek, mint például a Forma-1 sztárja, Niki Lauda a Bugatti oldtimer kiállított darabját szemlélte nagy érdeklődéssel, mások viszont a hagyományos darabokhoz vonzódtak jobban. Jelentős érdeklődés főként az európai autók körében, azon belül is a német gépkocsiipar remekei iránt mutatkozott meg.A bemutató színhelyéül szolgáló csarnok egyik legnagyobb területét a DaimlerChrysler foglalta el. A Dodge, a Chrysler, az Eagle, a Jeep, a Mercedes-Benz, a Smart gyártmányokat készítő amerikai- német konszern bővelkedett az újdonságokban. Az Chrysler a 300 Hemi C elnevezésű kabrió és a Jeep Varsity koncepciójának első nagyközönség előtti bemutatóját tartotta. A 300 Hemi C a klasszikus amerikai formákat idézi, amely egy négyszemélyes, nyitható tetejű karosszériában testesül meg. Az 57-es gyártású, 300C mintáját felidézni kívánó „cabrio feeling” párosul az autó V8 motorjának megannyi erejével és a sportos külsejével. Ugyanakkor a kecsességgel is jócskán felruházott külső alatt 5,7 literes, V8-as, 353 lóerős motor dübörög, amelynek segítségével a vezető 5,9 másodperc alatt gyorsulhat 100 kilométeres sebességre. A másik modell, a Jeep Varsity a szokásos Grand Cherokee terepjáró arculatot hivatott tovább vinni. A monumentális négykerék-meghajtású terepjárót a legviszontagságosabb körülmények átélésére tervezték. A DaimlerChrysler legnagyobb „dobása” a Dodge ESX3 típusjelű autója volt, amellyel 3,3 liter/100 km fogyasztást értek el. A teljesen alumíniumötvözetek felhasználásával készült ESX3 a jövő családi autójának ígérkezik, amelyet egy 1,5 literes hengerűrtartalmú, 74 lóerős dízel-, és egy 74 lóerős elektromos motor hajt. A konszern német vállalata a Mercedes-Benz az A kategóriás autó technológiai alapjaira épített SLA roadstert study (stúdió) és az S karosszéria Pullman (6158 mm-re hosszított) változatával rukkolt elő. A szemlélődők körében a legnagyobb izgalmat az SLA váltotta ki. Az SLK-hoz hasonló, de attól mégis lényegesen eltérő új modell külső és belső megoldásai egyaránt egy teljesen új futurisztikus képet mutattak. A 3,77 méter hosszú, 950 kilogramm súlyú autót 1,9 literes, 125 lóerős motorral szerelték fel, amelynek legfeltűnőbb különlegessége a LED sorból álló lámpái voltak. Az egymást érő standok között sétálva fedezhettük fel a Volkswagen, az Audi, a Seat, és a Skoda standját. A Volkswagen csoporthoz tartozó cégek külön-külön egy-egy remekművel ékesítették a bemutatót. A Volkswagen az újformájú Sharan buszlimuzint, a sportos Beetlee-t és a szintén Beetlee karosszériájú Dune négykerék-meghajtású változatát tárta az érdeklődő szemek elé. Az Audi az A2 típusjelű kisautót és az A6 alapjaira épített All-Road Quattro városi terepjárót, míg a Seat a Salsa tanulmányautójával kápráztatta el a látogatókat.Dizájn felsőfokonAz olasz autógyártó cégek közül a magyar piacon is egyre nagyobb érdeklődéssel bíró Alfa Romeo a 156-os limuzinjának kombivá alakított világpremierjével rukkolt elő. Az Alfa Romeo 156 Sportwagon névre keresztelt autó csomagtere ugyan nem nagyon változott, de a belső tér növelésével olyan vásárlói rétegeket kívánnak megcélozni, akik előnyben részesítik a dinamikus és sportos életmódot. A gépkocsi hossza 4,43 méter lett, amely karosszériába a nyolcfajta – 105-190 lóerős – motor közül válogathatunk. A Fiat anyavállalat az Ecobasic modellt főhelyen mutatta be. Volt is mit nézni, hiszen az olaszoknak sikerült 3 liter alá szorítani az Ecobasic 100 kilométerenkénti fogyasztását, amihez különleges külsőt alkottak a cég tervezői.A szintén Fiat résztulajdonban lévő Ferrari elnöke, Luca di Montezemolo személyesen mutatta be a 360 Spyder-t, amelynek zárt karosszériájú változatának, a Ferrari 360 Modena típusnak a premierje pont egy évvel ezelőtt, szintén Genfben volt. A Sergio Pininfarina és Montezemolo kézjegyeit tükröző karosszériában egy 8 hengeres, V elrendezésű, 400 lóerős motor dübörög, amely ezt a csodát 290 kilométeres maximális sebességre tudja felgyorsítani.A Ferrarihoz tartozó Maseratiban Montezemolo egy újgenerációs sportautó lehetőségének megvalósulását látja. A Maserati várhatóan jövőre Genfben mutatja be a Giugiaro által tervezett Spydert, azonban ezúttal az Ital Design Studiot vezető Giugiaro agyában megszülető Maserati 30s/40 típust ismerhették meg a szemlélődők. A magas teljesítményre, de ugyanakkor komfort és szolgáltatás terén is jelentős igények kielégítésére épített autó 30s/40 limuzint az európai és amerikai piacra is egyaránt tervezték. A 3,2 literes, 370 lóerős, négykerék-meghajtású személygépkocsi desingja a XX. század korai autólimuzinjait idézi. Az ötlet alapja egy új luxusautó létrehozása volt, amellyel új piacokat, és új vevői réteget lehet meghódítani . Giugiaro úgy gondolja, hogy a múlt századon keresztül vezet az út a jövőbe, és az általa létrehozott design egyesíti az emberi testet és viselkedési módot, figyelembe véve a jövő évszázadot: a szabad mozgás, a nagy terek, a többfunkciójú belsők privilégiumát részesíti előnyben, a munka, a család és a szórakozás megteremtése érdekében. Az 5 méter hosszú, 1633 milliméter magas, 1950 milliméter széles autó a teljes luxust, és a biztonságos GT sportautót idézi fel.A másik olasz formazseni, Bertone egy merész formai megoldással rukkolt elő. A vadászrepülőgép pilótakabinjához hasonló elrendezésű (a vezető és az utas egymás mögött ül) „csodabogarat” a városi csúcsforgalomra tervezték. Keskeny méretével játszi könnyedséggel suhanhat el az átlagos autóknak szánt méteres helyeken, és fogyasztása miatt sem kell aggódnia tulajdonosának.„A szél tervezte, hogy a vadonban vezessék”, ezek a jelszavak állnak az egyik legkisebb olasz autógyártó vállalat cégérén. A nagy gazdasági robbanásban egy merész és elszánt üzletember elhatározta, hogy egy kis csoporttal elindít egy érdekes projektet, ami minden autógyártónak csak álma volt. 1966-ot írtunk, és Torinó déli részén, Sergio Coggiola az az ember aki a „testet” és egyben egy szakmai filozófiát is teremtett. A Coggiola cég több mint 200 autót hozott létre, amelyek között találhatunk sport-, kombit, terepjáró autót is. Ezúttal egy extrém méretű terepjárót hozott el Genfbe a kis cég gárdája. A V8-as, 6,5 literes hengerűrtartalmú turbódízel motorból 195 lóerőt sajtolnak ki, így a négysebességes automataváltóval szerelt, 3200 kilogram súlyú „monstrum” 134 kilométeróra végsebességre képes. A hihetetlen – 2218 milliméter magas, 2275 milliméter széles, 5354 milliméter hosszú – terepjárót a legdrágább luxusfelszerelésekkel látta el a gyár.A technika csúcsaA japán autógyártók sem tétlenkedtek, hogy bemutassák legújabb terméküket. A Toyota 5,4 millió autót gyártott 1999-ben, ezzel a világ harmadik legnagyobb autógyártója volt. Az MR2 legújabb generációs tagja egy igazi roadster lett. Márciustól Európában is kapható az elérhető áru kétszemélyes cabrió, mely a tradicionális sportautók jellegzetességét ötvözi a modern technológiával. A szokásokhoz híven hátsókerék-meghajtással és középen elhelyezkedő 1,8 literes, 16 szelepes VVT-i motorral szerelt, 3,8 méteres autó egyértelműen sportos élvezetet nyújt vezetőjének. Az autó 7,9 másodperc alatt éri el a 100 kilométeres tempót, amelyet 210 kilométeres sebességig növelhetünk. Az új MR2-essel egy időben került bemutatásra és a piacra a Toyota egyterűje, a Previa. A „tér, kényelem és fejlett stílus” jelszóval világpremieren lévő, 6-8 személyes családi buszlimuzin a 90-es évek eleje óta gyártott azonos nevű modellt hivatott felváltani. Új, 2,4 literes VVT-i agregáttal gyártott autót ezúttal az előző típustól eltérően elsőkerék-meghajtással szerelik. Az európai dealerekhez késő nyáron kerülő új karosszériával és megannyi technikai újítással szerelt RAV 4-es városi terepjárót 1,8-as és 2,0 literes motorral, és összkerék-meghajtással gyártják. A környezetvédelmi és energiatakarékos koncepció keretében kezdik el árusítani még ebben az évben Európában a hibrid hajtással szerelt Priust, melyből Japánban 1997 óta 30 000 darabot adtak el. A benzinnel és elektromos motorral együtt szerelt autó 4 ajtós, 5 személyes, a hétköznapi személygépkocsik formájától nem különbözik. A karosszéria mögött 1,5 literes benzin és egy 33 kilowatt teljesítményű elektromosmotor-hajtást fedezhetünk fel. A szabadság és a divat jegyében került bemutatásra a Yaris Cabrio koncepciós változata. Az inkább férfias és agresszív külsővel a fiatalokat célozza meg a japán gyártó. Hasonló koncepcióként ismerhettük meg az NCSV típusú autót. A különleges formával megáldott gépjárművel a hagyományostól eltérő formákat kedvelő vásárlókat próbálják elérni.A szintén Toyota Motorshoz tartozó Lexus vezérigazgatója elmondta, hogy a most bemutatásra kerülő Lexus LS430 modeljük biztosan nagy sikert fog aratni, hiszen az elmúlt évek tapasztalata azt mutatja, hogy a Lexusra egyre nagyobb érdeklődés van. A mostani premieren a Lexus a legnagyobb és a legtöbb luxussal felszerelt gépkocsiját mutatta be. A vezérigazgató szerint Európában és a világon nagyfokú a fogyasztói elégedettség a termékeikkel, és a Lexus rendelkezik a legnagyobb márkahűséggel szerte a világon. Az új zászlóshajó 280 lóerős, 4,3 literes, V8-as motorral van szerelve, amelynek menetteljesítménye még az 5,0 literes gépkocsikkal is könnyen felveszi a versenyt. Kitűnő üzemanyag-használata már most megfelel a 2005-ben bevezetendő Euro IV-es környezetvédelmi előírásoknak. A közel 5 méter hosszú, minden technikai újdonsággal felszerelt autó méltán hű nevéhez (Lexus), hiszen a legmagasabb luxusigényeket is tökéletesen kielégíti.A Nissan a Maxima csúcsmodelljének új változata mellett az Almera típust arculatát is átszabta. A nagyközönség először találkozhatott a spanyol építésű „super használhatóság” jellemzővel felruházott Almera Tino autóval. A sokféle módon variálható belsőterű, praktikus tárolási helyekkel rendelkező gépkocsit májusban Barcelonában kezdik gyártani, és július végén kerül a kereskedőkhöz. A három motorral készülő – ebből kettő benzin, egy dízel – a hasonló alsó középkategória mezőnyében jó eséllyel indul.VágyálomEközben az angol autók standját is rohamozták a tömegek. A Jaguár F-Type Roadster koncepcióját már Detroitban láthattuk, de most először az európai közönség is megszemlélhette. Az angol sportautógyártás tradícióival rendelkező gyár egy ideális kompakt roadstert kívánt létrehozni, amely a legendás E-Type szellemében készült. Ezzel a remekművel egy új szegmenst céloznak meg a globális piacon. Az F-Type-ba a 240 lóerős AJ-V6-os motort, vagy annak a feltöltővel rendelkező 300 lóerős változatát szerelnék.Ezen a kiállításon is a gyártók és konstruktőrök egymással való versenyének eredményeként különleges modelleket ismerhettünk meg. Sajnos több felnőtt „játékszer” sorozatgyártása nem valószínű, hogy be fog indulni, hiszen mint tudjuk, a Bertone, a Pininfarina vagy a Giugiaro stúdiójában tervezett autók többsége csak vágyálom marad a vásárlók számára.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.