Március utolsó hetében harmadszor kerül sor a Magyar Filmintézet szervezésében brazil kortárs filmek vetítésére az Örökmozgó Filmmúzeumban. A Latin-Amerikában portugál nyelvű országként kissé elszigetelt Brazíliában 1898-ban készült az első dokumentumfilm, tíz évvel később pedig az első játékfilm. Ennek ellenére kevés brazil filmalkotás jutott el Európába, egészen a szappanoperák „behabzásáig”. A teleregények világa ellen négy éve határozott irányváltásokkal próbálja újraértelmezni magát a brazil filmgyártás. Az idei programban kilenc, az utóbbi években készült film kap helyet, amelyeket a hazájukban legnevezetesebb filmrendezők (Helvécio Ratton, Héctor Babenco, Walter Hugo Khouri, José Zaragoza, Sérgio Rezende, Sandra Werneck és Alexandre Niemeyer) készítettek. Az e héten bemutatásra kerülő összeállítás fő szempontjai a műfaji sokszínűség és a nemzetközi megmérettetés alapján is kiemelkedő filmek bemutatása.Brazíliában közönségcsalogató fogás közkedvelt nemzeti regények megfilmesítése, amelyek külföldön az országot magát (is) népszerűsítik. Ezek közé tartozik a tavalyi brazil filmhéten vetített Policarpo Quaresma, idén pedig a Szerelem és Társa Kft. című kosztümös vígjáték, amelyet a chilei származású Helvécio Ratton a XIX. század második felében élt Eca de Querioz regényéből forgatott. A szerelmi történet megfilmesítése magán viseli a teleregények hatását, de alapvetően a sorozatok eszköztárából kivezető út sikeres keresése.A brazil film egyik nemzetközileg is elismert alakja Héctor Babenco, aki Hollywoodban alapozta meg népszerűségét. Nem sokkal Brazíliából való távozása után elkészítette az Oscarra is nominált A Pókasszony csókját. Az idei sorozatban vetítésre kerülő, önéletrajzi ihletésű Őrült szívet Babenco már ismét Brazíliában forgatta, főszereplője a Pókasszonyként Hollywoodban feltűnt brazil díva, Sonia Braga. Babenco egészen különösen ötvözi a „hollywoodias” filmet, gyakorlatot és az egzotikus brazil tematikát. Walter Hugo Khouri kamaradrámákat forgat férfiakról és nőkról (sokszor még filmjei szereplőinek nevét sem váltogatja), elsősorban az őket egymához kapcsoló, és mégis elválasztó szexualitásról. Sok kritika érte ezért Khourit, de a most vetítésre kerülő filmje, a Parázsló szenvedély egy kiforott rendező elgondolkoztató munkája.Azokkal ellentétben, akik elhagyták Brazíliát, a Míg az élet el nem választ rendezője, José Zaragoza Spanyolországból érkezett Brazíliába. Filmje egyszerre kapcsolódik az egykori cinema nuovo városi irányzatához és a mai, urbánus társasági komédiákhoz, miközben hamisítatlan Sao Paulo-i légkört teremt.A történelmi film brazil specialistájának – Sérgio Rezendének – A canudosi csata című alkotása nemzetközi fesztiválszerepléseivel bekerült a világ filmes vérkeringésébe. A sorozatban vetítésre Mauá, a király az első brazil császárról, I. Pedróról szól, középpontban a Portugáliától való elszakadásra irányuló függetlenségi harccal.A Szerelmi kéziszótár, Sandra Werneck filmje egy nem mindennapi szerelmi történet. Címe arra utal, hogy az egyes jelenetek mint a szerelmi viszony különböző megnyilvánulási formái, szótárcikkszerűen követik egymást.Kevésbé a kultúraközvetítés, inkább Brazília országimázsának kiterjesztéseként kapott helyet idén a válogatásban két brazil focifilm, mindkettőt Alexandre Niemeyer rendezte. A Brazil futballvarázs című összeállítás archívfelvétel-montázs a brazil világbajnoki szereplésekről, míg a Flamengo-szenvedély című film a brazil fociláz hátterét igyekszik feltérképezni.
Kigyulladt egy családi ház teteje Szolnokon