Használtan drágább?

Grimm Balázs
2000. 03. 16. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az év elején életbe lépett és a használt autók behozatalát ismét liberalizáló szabályozás ellenére kevesen hoznak be Magyarországra ilyen gépkocsit: márciusig összesen 600 használt kocsi érkezett az országba, ráadásul ezeknek csak kis hányadát hozták be magánszemélyek.Kereskedelmi és magáncélra tavaly összesen 12 ezer használt autót hoztak be az országba, míg idén eddig körülbelül 600-at. Mindemellett 1999-ben körülbelül 80-100 ezer használt autó cserélt gazdát itthon. (A pontos számot azért nehéz megbecsülni, mert egy-egy járművet egy éven belül akár többször is eladhatnak.) Ráadásul a különböző márkaképviseletek jelentősen növelték újautó-eladásaikat is, hiszen az 1998-as 104 ezerrel szemben tavaly már 130 ezer személyautó lelt gazdára.A importtal kapcsolatos változások hátterében a 2000. január 1-jével hatályba lépett törvénymódosítások állnak. Amint azt a csepeli 7. számú vámhivatal parancsnokhelyettese, Pártos Csaba főhadnagy elmondta: a változások 1996 októberében kezdődtek, amikor központosították a Magyarországra érkező használt gépjárművek vámkezelését. Így azóta a belföldi forgalom számára vámkezelt kereskedelmi és magánautókkal az országban egyedül ezen a telepen foglalkoznak. Ennek az volt a nagy előnye, hogy – az egységesített nyilvántartásnak és ellenőrzésnek köszönhetően – részben sikerült visszaszorítani a visszaéléseket, amelyek következtében az import (1996-ban) 75-80 százalékkal csökkent.Azóta évente körülbelül tízezer autó érkezik az országba. – A központosítás másik eredménye a rendszer átláthatósága volt – tette hozzá a főhadnagy -, így nagyon hamar kiderült, hogy a behozott autók között meglehetősen sok a feltételezhetően lopott autók legalizálására érkező rettenetesen törött roncs.Ezt figyelembe véve 1998. január 1-jén a Közlekedési Főfelügyelet (KFF) megnyitotta kirendeltségét a csepeli vámhivatalban, valamint a törvényi szabályozás is módosult. A megváltozott jogi háttér alapján a vámvizsgálatot megelőzően a gépkocsikat azóta a KFF vizsgálja műszaki szempontból.Ennek a rendelkezésnek az is fontos eleme volt – mutatott rá Pártos -, hogy a négyévesnél idősebb személygépkocsikat, illetve a hatévesnél öregebb tehergépjárműveket a vámhatóság már be sem engedhette az országba. (A vevő ebben az esetben két dolgot tehetett: vagy visszavitte az eladóhoz, vagy ellenszolgáltatás nélkül felajánlotta az államnak a túlkoros autót.)- Ez meglehetősen drasztikus, szigorú rendelkezés volt – jegyezte meg a parancsnokhelyettes -, szükség volt tehát az enyhítésére. Mindezek alapján 2000 januárjától a behozatali feltételek környezetvédelmi szempontból (károsanyag-kibocsátás, zajártalom) bővültek ki. A környezetvédelmi feltételeknek megfelelő járművek viszont korhatár nélkül vámkezelhetőek.- Ez igazságosabb megoldás – jegyezte meg a főhadnagy. A tavaly még érvényben lévő szabályokból annyi maradt meg, hogy ez az új rendszer a négyévesnél idősebb autókra magasabb vámot ró ki, mint az annál fiatalabbakra. Az, hogy a szigorú környezetvédelmi és műszaki előírásoknak konkrétan milyen típusú és korú autók felelnek meg, pontosan kiderül a KFF által közzétett jegyzékből (ez a felügyelet internetes honlapján – www.kff.hu – is megtekinthető).A sikeresen behozott, vámkezelhető autók után vámot, fogyasztási adót és áfát kell fizetni. Ráadásul különbség van a vámteher szempontjából az Európai Unióból és a nem az EU-ból származó gépkocsik között is. A könnyebb érthetőség kedvéért a főhadnagy a következő példát említette: egy katalizátoros, 1600 kcm-esnél kisebb lökettérfogattal bíró, benzinüzemű autó vételára után öszszesen (vám + fogyasztási adó + áfa) fizetendő vámteher, ha az autó négyévesnél fiatalabb és az EU-ból származik: 40%. Ha nem az EU-ból származik: 54%. Ha az autó négyévesnél idősebb és az EU-ból származik, ez az összeg már 46%. Ha a fenti paraméterekkel bíró, négyévesnél idősebb jármű nem az EU-ból származik, az új tulajdonosnak a vételár 92%-át kell vámként (összesen) kifizetnie. [Érdemes megjegyezni, hogy a 2000 kcm feletti, katalizátoros, benzines, négyévesnél idősebb, nem az EU-ból származó autó után fizetendő vámteher már 142(!) százalék.]Mindezek mellett azt is fontos megjegyezni, hogy az autó értékét az előzetes vizsgálatok alapján, számítógépes kalkulációval állapítják meg a vámosok. Ha a magáncélra behozott autó vásárlója által bevallott (vagy az adásvételi szerződésben szereplő) ár és a vámhivatal által kikalkulált érték között 20 százaléknál nagyobb eltérés van, akkor a hivatal által megállapított érték után fizet a vevő. Ha mindezt megelőzően – a KFF környezetvédelmi és műszaki vizsgálata alapján a jármű nem vámolható, azt a tulajdonos (mint eddig is) ellenszolgáltatás nélkül felajánlhatja állami hasznosításra, vagy néhány héten belül viszsza kell vinnie külföldre – mutatott rá Pártos Csaba. A hosszabb ideje legálisan külföldön dolgozókra némileg eltérő szabályok vonatkoznak. Ők hazatelepülésükkor egy (db) használt autót vámmentesen is behozhatnak az országba. Ezt azonban csak azok a külföldről végleg hazatelepülők tehetik meg, akik két évnél hosszabb ideje dolgoznak külföldön, és a hazatelepülés dátumához képest már fél éve megvan az autójuk. Fogyasztási adót azonban nekik is kell fizetniük.Az előzőek tükrében talán nem meglepő, hogy márciusig összesen 600 használt kocsi érkezett az országba, ráadásul ezek közül csak kb. 50-100-at (zömmel középkategóriájú, 2-7 év közötti autókat) hoztak magánszemélyek.Azoknak, akik nem akarják, hogy a gépkocsivásárlásra fordítható pénzük tetemes részét elvigye a vám, nem sok választásuk marad: vagy itthon vesznek egy használt autót (a szabadpiacon vagy a márkakereskedésekben), vagy befizetnek egy újra. A kispénzű emberek számára a használt autó behozatalának alternatívájaként szóba jöhet még a lízingelés vagy a lízingeléssel foglalkozó cégektől felvett hitellel történő autóvétel is. Ebben az esetben a mai viszonyok szerint a legtöbb cégnél maximum hatéves autó vásárlásához kérhető 1-6 évre hitel, minimum 30 százalék befizetése után. Mindezek szerint a hatéves, tegyük fel, 800 ezer forintot érő kocsi 240 ezer forintért már hazavihető. Ennek ellenére a használtautó-piacon éberen figyelték, milyen változásokat okozhat a hazai kereskedésben az új szabályozás.- Az év első két hónapjában kivártak az emberek, hiszen senki nem tudta, mit is jelent pontosan az új törvény – mondta az érintett cégek közül a második legnagyobb, az Euroleasing Rt. ügyvezető igazgatója, Kühne Zsolt. Meglátása szerint „a hazai tulajdonosok is vártak az eladással, hiszen nem tudhatták, hogy az importautók miként módosítják majd az itthoni árakat”. Ennek tükrében az előző évek tapasztalataihoz mérten a január és a február nem is sikeredett olyan erősre, mint ahogy azt a szakma várta. – Pedig az egész évet figyelembe véve e két hónap mindig erős szokott lenni – tette hozzá Kühne, aki szerint a behozatal nemcsak a szigorú környezetvédelmi előírások miatt „van beszűkítve”, hanem azért is, mert az autókat az egész országban csak egy vámhivatalnál lehet vámoltatni. Hozzátette: a törvényalkotóknak biztos nem az volt a céljuk, hogy kedvezményeket adjanak, inkább az, hogy a behozatal tiltásának megszüntetésével a piac racionális alapokon liberalizálódjon. Az igazgató szerint az sem volt a törvényhozók szándéka, hogy a használt autók importjának fellendítésével felélénküljön a piac, mert a költségvetés alapvető érdeke az, hogy az újautó-forgalom növekedjék. Annál is inkább, „mert az új autó után fizetett közterhek a vételár közel kétharmadát teszik ki”. – Mindezek után azért születhetett meg a törvény – mutatott rá Kühne -, mert nem tartottak attól, hogy Magyarországot elárasztják az öreg autók. Az üzletileg kevéssé sikeres első két hónap kapcsán a jövőt firtató kérdésünkre az igazgató azt válaszolta: a kivárás keltette hullámok lassan elcsitulnak.Az új autókat illetően főleg a kis- és az ún. alsó-középkategória piacát érinthetik a változások. Figyelembe véve azt a tényt is, hogy az új autók vásárlásakor a vevők csupán 20-40 százaléka fizet egy összegben, (a többiek valamelyik bank vagy lízingcég hitelkonstrukcióját felhasználva vásárolnak) a Fiatok forgalmazásával foglalkozó Autóház Boldizsár Kft. ügyvezető igazgatója, Ernyei Tamás szerint a piac e szegmensén nem érezhető semmi változás. Mint elmondta: az autópiac egészének dinamikus egyensúlya a támogatott újautó-vásárlások nyomán alakul ki. Az összes járműforgalmazóra jellemző kölcsönzőkkel, multinacionális és lízingcégekkel kötött megállapodások miatt a visszavásárlási garanciák révén folyamatosan frissül a hazai használtautó-piac. Így a kontrollált szervizelés és a származás nyomon követhetősége miatt a biztosítók és a vásárlók jobban kedvelik a márkakereskedőknél fellelhető, Magyarországon forgalomba helyezett kocsikat a szabadpiacon található külföldi eredetűeknél. Ráadásul – szögezte le Ernyei – ezek ellen minden forgalmazó igyekszik védekezni, mert a használtautó-piac élénkülése nem kedvez az újautó-eladásoknak.Ennek köszönhetően a kamatmentes kölcsönök piaci megjelenése jelenti az új trendet, „azzal fűszerezve, hogy a kereskedők a visszavásárlás garantálása mellett a használt autók értékét is beszámítják az új vételárába, de csak akkor, ha azokat itthon helyezték forgalomba” (használt kocsi vételekor is hasonló a helyzet, ilyenkor a leadott használt autó értékét is beszámítják a kereskedők, de csak ha a gépkocsi nem külföldi eredetű). – Az új vámszabály csak látszólag teremtett kedvezőbb feltételeket, mert olyan sokat azért nem engedtek a huszonegyből. Az viszont mindannyiunk egészségének jót tesz majd, ha a megszigorított környezetvédelmi előírásoknak köszönhetően megszűnik a roncsderbi – tette hozzá az igazgató.A cég használtautó-részlegének vezetője, Wéber Rudolf arra hívta fel a figyelmet, hogy az import látványos csökkenése „valahol árnövelő tényező, hiszen így a belső kínálatnak kell lefednie a keresletet”. Véleménye szerint a nyolcévesnél fiatalabb autók külföldön drágábbak, mint itthon, ezért a magánszemélyeknek egyedül a négyévesnél fiatalabb, sérült kocsik behozatalával érdemes foglalkozniuk. Az import év eleji megtorpanását ő is „kivárásként” aposztrofálta, de hangot adott azon véleményének is, amely szerint ez már hosszú távú tendenciaként értelmezendő. Az alternatív lehetőségként szóba jövő, esetleges svájci autóbehozatalt firtató kérdésünkre pedig azt válaszolta, hogy a nagyon szigorú környezetvédelmi előírások miatt ott már 1987-es évjáratú autókat is érdemes lenne megvenni, de mint rámutatott: „Svájc nagyon kicsi piac, ráadásul sokan és gyakran lerabolják, ezért nincs mit igazán behozni onnan.” Ha nem is nyugodtak még meg teljesen a kedélyek a használt autók importjával kapcsolatban, a hozzáértők szerint a számok tükrében valószínűsíthető, hogy az év hátralevő részében is csak igen kevesen utaznak majd külföldre autóvásárlási szándékkal. Értesüléseink szerint a vámosok többsége magánemberként szintén a hazai piacról szerzi be kocsiját, ami talán jelzésértékű.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.