Pécs városában nem csitulnak a kedélyek a Tudás-Vár Oktató Alapítvánnyal kapcsolatban, amely a köztudatban magániskolaként szerepel. A város vezetői egyértelműen elhatárolták magukat az intézménytől, sőt, a városi ügyészséget kérték fel, hogy vizsgálódjon az alapítvány házatáján. Ugyanakkor a magániskola létszáma lassan bővül, hiszen jelenleg is csak 30 gyerekkel foglalkoznak.Meixner András városatya, a közoktatási bizottság elnöke a képviselők támogatását maga mögött tudva teljesen elhatárolódott az intézménytől, Pécs polgármestere pedig kijelentette, hogy az alapítvány önkormányzati körből nem kaphat ingatlant. Sőt, a város jegyzője, Papp Judit két vizsgálatot is elindított. Egyrészt a pécsi ügyészséget kérték fel, hogy a törvényességi ellenőrzést végezzék el, másrészt a fővárosi XV. kerületi önkormányzat polgármesteri hivatalának írtak, hogy nézzenek utána a KÉK alapítványi általános iskolának, melynek magántanulói a pécsi Tudás-Vár diákjai.A budapesti XV. kerületi önkormányzat polgármesteri hivatala az elmúlt év októberében elvégezte a hatósági ellenőrzést a Képesség és Kreativitás Oktatási Központ Alapítvány által fenntartott általános iskolánál. Megállapították, hogy az iskola érvényes működési engedéllyel rendelkezik, a működési engedélyben meghatározott tevékenységi kör szerint gyakorolja alapfeladatát. A tanügyi nyilvántartások ellenőrzésekor mindent rendben találtak. Az intézmény a nappali rendszerű általános iskolai oktatást folytatja, nem lépve túl a határozatban engedélyezett kétszáz fős létszámot. Az iskola létesített tanulói jogviszonyt magántanulókkal, de ebben az esetben is teljesítettek minden törvényi előírást. Értékes és eredményes általános iskolai oktatás folyik az intézményben.A pécsi ügyészség viszont több szabálytalanságot talált a Tudás-Vár alapítványnál. Legfontosabb, hogy az alapítvány elsődlegesen vállalkozási tevékenységet folytat, az alapítói okiratban meghatározott célok közül csak a magántanítói szolgálatot működteti vállalkozásban. A könyvvezetésük nem felel meg az előírt kormányrendeletnek, nem különítették el az alapítványi és vállalkozási tevékenységekkel kapcsolatos bevételeket, kiadásokat. Az alapítvány népszerűsítő hirdetései-ben nem tett eleget a névvalódiság követelményeinek, mert magániskolaként propagálta magát, és nem a bírósági nyilvántartásba vett nevén szerepelt. Vagyonfelhasználása kuratóriumi döntés nélkül történt, és a kuratóriumi ülésről készült jegyzőkönyv sem felel meg az alapító okirat ezzel kapcsolatos előírásainak. E törvénysértő mulasztások miatt ügyészi intézkedésként felszólalás benyújtására kerül sor. Amennyiben ennek nem tesznek eleget, úgy az ügyészség bírósághoz fordul. A vizsgálat során azt is megállapították, hogy a Tudás-Vár Oktató Alapítvány magántanítói szolgálata iskolarendszerű képzéssel készíti fel magántanulóit a vizsgára – de nem tekinthető telephelynek, mert az alapítvány nem iskolafenntartó. A szolgálat a képzést délelőtt végzi, délutánig, a szülők érkezéséig napközis rendszerű felügyeletet, foglalkozást, ebédeltetést nyújt. A jelenlegi jogi szabályozás hézagos, s ezt kihasználva tud „engedély” és ellenőrzés nélkül működni a szolgálat. Az ügy jelentőségére való tekintettel – tankötelesekről van szó – az ügyészség előterjesztést tett felettes hatóságának állásfoglalásra és jogszabály-módosításra, hogy a jövőben hasonló iskolarendszerű képzés, oktatás ne folytatódhasson ellenőrzés nélkül.Papp Judit, Pécs város jegyzője levelet írt az ügyben Pokorni Zoltán oktatási miniszternek és Környei László helyettes államtitkárnak is, melyben elhatárolta magát Pécs városa a Tudás-Vár nevű műintézménytől, különös tekintettel arra, hogy az alapítványi tevékenység kapcsolatba hozható egy bizonyos, Magyarországon is tevékenykedő és bejegyzett egyházzal. A Tudás-Vár növendékei (tanulói) a budapesti KÉK Iskola magántanulói – tíz pécsi önkormányzati fenntartású intézményből a gyermekek törvényes képviselője kérte a csemetéik magántanulónkénti felvételét. (A szülő saját maga dönthet arról, hogy a gyermeke ne állami iskolába járjon, hanem magántanuló legyen és felkészítéséről a szülő gondoskodik – a szerk.)Gaján Éva, a Tudás-Vár alapítványi elnöke nem érti a munkájuk körüli „felhajtást”. Szerinte sokan irigykednek rájuk. Ma a világ negyven országában több mint 400 iskolában ismerik és használják ezt az oktatási technológiát. Olyan alternatív módszert kínálnak a gyermekeknek, amelyek alapján egyénileg haladhatnak. Hisz a hagyományos iskolákban nem tudnak foglalkozni a lassúbb és a túl gyors gyerekekkel. Lemaradnak az olvasási, írási nehézségekkel küszködők is. Náluk nem a tanár, hanem a tanuló halad a tananyaggal. Addig nem mehet tovább, amíg egy-egy témakörről teljes megértést nem szerez. A tanulási technológiát L. Ron Hubbard dolgozta ki, mely egy lépésről lépésre felépített ismeretelsajátítási módszer. Ellenőrző lapok segítségével győződnek meg arról, a tanulás során elvégzendő feladatokat teljes mértékben tudja-e a diák. Módszerük legfőbb szakmai ajánlója Trencsényi László, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke. (A tanulási technoló-giát 1999 tavaszán az Oktatási Minisztérium hivatalosan is bejegyezte). A Tudás-Várban nincs osztályzat, házi feladat, dolgozat vagy intő. De a szülőnek azt is vállalni kell, hogy nem bántja a gyermekét, nem kritizálja, nem kiabál vele, nem engedi destruktív tévéműsorokat nézni. A hozzájuk járó gyermekek mindegyike valamilyen nehézséggel, lemaradással küzd. Sok szülő örül a látványos eredménynek, annak, hogy a gyermeke örömmel jár hozzájuk iskolába.Mindehhez természetesen hozzátartozik, hogy a gyermekekkel való foglalkozás, felzárkóztatás havi 25 ezer forintjába kerül a szülőknek, plusz különböző adományokat (pl. fénymásoló, iskolapadok) is elfogadtak.Állítólag a kezdeti 19 fős magántanulói létszám mára elérte a harmincat. Akadt szülő, aki néhány hónap után a gyermekét elvitte, visszaíratta egy hagyományos iskolába. Az édesanya névtelenül vállalta, hogy elmondja a tapasztalatait. Szerinte a gyermeket teljesen ellene fordították, a fia követelőző lett, a jogairól beszélt. A gyermeke szerint addig nézhetné a tévét, ameddig akarja, akkor ír leckét, amikor kedve van hozzá. De nem csak ez a szemlélet visz-szatetsző számára. Sem a férje, sem ő nem óhajtott a szülők számára rendezett egyre drágább tréningeken, tanfolyamokon részt venni, ahol szerinte erősen, agymosásszerűen befolyásolni akarták őket. Az édesanya személy szerint azt várta volna, hogy a havi tandíjért kiscsoportosan, különleges figyelemmel nevelik a magániskolába beíratott gyerekeket. A havi tandíjért jóval több pluszt kapnak majd, mint egy átlagiskolában, ahol kevés figyelem jut egy-egy gyerekre. Számára ez drága „tanulópénz” volt, hisz a gyermeke jelenleg több hónapos lemaradással küzd – most magántanár segíti neki bepótolni a Tudás-Várban elvesztegetett időt, ezen kívül pszichológus „segít” helyrezökkennie a gyermeknek.

Hatalmas robbanás rázta meg a települést, a helyiek azt hitték, kitört a háború