Ecostat: nem változott áprilisban a nagyvállalati index

A legnagyobb magyarországi vállalatok fél éves üzleti várakozásait jelző Top-100 konjunktúra index 52 százalék volt áprilisban, csakúgy, mint az előző hónapban - derül ki az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet legfrissebb felméréséből.

MTI
2003. 04. 29. 14:55
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Ecostat MTI-hez kedden eljuttatott összefoglalója szerint a
nagyvállalatok rövidtávú gazdasági várakozásai enyheoptimizmust
jeleznek. A 100 legnagyobb vállalat az ország gazdasági kilátásait
többségében javulónak ítéli, a cégek saját lehetőségeinek megítélése azonban ennél rosszabb képet mutat.

Magyarország legfontosabb európai exportpiacán, Németországban az év első negyedében szerény javulás mutatkozott – állapítják meg a kutatók, hozzátéve: a régóta várt kedvező eredményeket a magyarországi cégek szempontjából beárnyékolja, hogy a német gazdaság fellendülése az export bővülésének, nem a belső fogyasztás növekedésének köszönhető.

Az euró-zóna többi országából érkezett makrogazdasági tényadatok a fellendülés kezdetének időbeni kitolódására utalnak.
Mindezekre figyelemmel a magyar nagyvállalatok az előző két év
lassuló GDP-növekedése után az idén némileg gyorsuló ütemre
számítanak: az optimista várakozások aránya 46 százalék, háromnegyed éven belül most a legmagasabb. A nehézségek fokozódásával számolók köre folyamatosan szűkül, 22 százalék.

A cégek saját lehetőségeiket illetően pesszimistábbak:
márciushoz viszonyítva kis mértékben csökkent mind a javulást, mind a rosszabbodást vélelmezők köre, ugyanakkor az optimisták aránya egy éven belül a legalacsonyabb.

Hat hónapon belül termelésnöveléssel számol a cégek 59
százaléka, ezen belül szerény, 5 százalék alatti bővülést tart
elérhetőnek 46 százalékuk. A vállalatok 41 százaléka termelése
szinten tartását prognosztizálja. Rövid távon a belföldi kereslet stabilitásával számol a cégek 52 százaléka, élénkülésével 38 százalékuk. A márciusi 18 százalékkal szemben a hazai piacokon növekvő érdektelenséget a vállalatok egytizede prognosztizál.

A külföldi kereslet változásáról szóló nagyvállalati
előrejelzések borúlátóbbak a korábbinál: áprilisban a cégek 62
százaléka a jelenlegi viszonyok fennmaradásával, egyharmada a
kínálati pozíció erősödésével számol. A külföldi értékesítés rövidtávú lehetősége a nagyvállalatok fele szerint nem változik. A negatív tendenciák erősödésétől minden korábbinál szélesebb kör, a válaszadók 43 százaléka tart.

A következő fél évben a kiegyensúlyozott munkaerőpiac
fennmaradását várja a nagyvállalatok 54 százaléka. A cégek likviditási előrejelzése a nehézségek fokozódására utal:
áprilisban egyharmaduk stabil, 27 százalékuk javuló pénzügyi
lehetőségekről ad számot, ugyanakkor a felmérésben résztvevők 41 százaléka szerint pénzügyi helyzete rövidtávon romolhat.

Az összefoglaló szerint a nagyvállalatok rövidtávú beruházási
elkötelezettsége nagy bizonytalanságot mutat. A következő fél évben a vállalatok 14 százaléka tervezi új technológia átvételét hatékonysága növelése érdekében.

A multinacionális cégek 43 százaléka tevékenysége folytatásához
elégséges termelési háttérrel rendelkezik. Kis mértékben felesleges kapacitás kialakulásától a vállalatok 52 százaléka tart.
A 100 legnagyobb magyarországi vállalat vezetői az idén 5,2
százalékos éves fogyasztói inflációt várnak, míg márciusban 5,8
százalékot jeleztek.

Decemberre a pénzromlás mértékét a korábbinál alacsonyabb
szinten, átlagosan 4,4 százalékban prognosztizálják a cégek. A termelői árak éves átlagos emelése a vállalkozások terve
szerint 3,8 százalék, az előző hónapoknál visszafogottabb. Az
áremelés szándékát elutasító vállalatok aránya 21 százalék,
árcsökkenést tervez 16 százalék.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.