Budapesti Nap: Ismerős főkapitányi ígéretek
Nem sokban különböznek egymástól a leendő budapesti főkapitány, Gergényi Péter tervei azoktól, amelyekkel öt évvel ezelőtt elődje, Kökényesi Antal szolgálatba lépett. Mindkét rendőri vezető a közterületi jelenlét, a polgárbarát rendőrség, a korrupció elleni harc mellett kötelezte el magát. A Bács-Kiskun megyei főkapitányság éléről érkező Gergényi tegnap mutatkozott be a fővárosi politikusok előtt. A grémium egyhangúlag támogatta kinevezését.
Népszabadság: Hétfőn választ elnököt az AB
Hétfőn választ elnököt az Alkotmánybíróság (AB), mert Németh János, a testület jelenlegi elnöke betölti 70. életévét, ezért július 31-én távozik posztjáról. A lehetséges utódok között emlegetik Holló Andrást, a testület jelenlegi helyettes elnökét és Erdei Árpád alkotmánybírót. Egyes értesülések szerint Bihari Mihály és Harmathy Attila neve is felmerült. Az AB máig ideiglenes ügyrendje szerint az töltheti be az elnöki posztot, aki a teljes ülésen megkapja a szavazatok többségét, vagyis a 11 fős testületben hat támogató voksot szerez.
Eddig az AB elnökét – háromszor Sólyom Lászlót, kétszer Németh Jánost – a tagok szinte egyhangúan választották meg. Most elvileg négy olyan alkotmánybíró is van, aki az ideiglenes ügyrend szerint nem jöhet szóba jelöltként, mert az elnök mandátuma három évre szól, az ő megbízatásuk viszont ennél hamarabb lejár. Közöttük van Holló is, aki csak 2005 végéig a testület tagja. Ő korábban jelezte, hogy a teljes ülés elé viszi a kérdést, az AB azonban nem foglalt állást, így elvileg mindenki szóba jöhetne. Valószínű azonban, hogy mégis lesz egyeztetés, és a testület tagjai a hétfői ülésen szűkített listára voksolhatnak majd.
Napi Gazdaság: Az Ecostat 3,6 milliárd eurós folyó hiányt vár
A sáveltolás a monetáris és fiskális politika újabb súrlódásához és a pénzpiac alapos megzavarásához vezetett, ráadásul a versenyképesség szempontjából nagyobb jelentőséggel bíró bérköltségek csökkentésében továbbra sem történt előrelépés – állapítja meg az Ecostat Gazdaságelemző és Informatikai Intézet júniusi elemzése. A kutatók szerint alapvető feladat, hogy a reálbérek csak a tényleges gazdasági teljesítmény emelkedéséhez igazítva növekedjenek.
Az állami beruházások értéke 2003-ban jelentősen csökkent, a folyó kiadások azonban korábbi kötelezettségvállalások miatt a kívánatosnál nagyobb mértékben növekedtek. A június 4-én bejelentett kiadásszűkítő intézkedés 76 milliárd forintról szól, ami a várható GDP-nek mindössze 0,4 százaléka. A gazdaság lassulása következtében kieső adóbevételekhez, valamint a korábbi elkötelezettségekhez képest a lépés inkább demonstratívnak tűnik – vélik a kutatók.
Világgazdaság: Mentőöv adós román cégeknek?
Bukarest azt fontolgatja, hogy az EU által megkövetelt reformok egyik fő akadályának elhárítása érdekében befagyasztja az állami vállalatoknak a rendszerváltás óta a költségvetéssel és a közszolgáltatókkal szemben felhalmozott adósságait. A kormány 91 vállalat helyzetété vizsgálja meg; az adósságok befagyasztása azok újjászervezését könnyíthetné meg. A 91 cég összes adóssága az állam felé 2002 végén közel 2,3 milliárd dollárnak megfelelő összeget tett ki – írja a Reuters.
A döntést a kormány az elkövetkező hetekben hozza meg, de a befagyasztás várhatóan azt jelenti majd, hogy a vállalatokat nem büntetik meg a hátralékokért, és nem kényszerítik őket azonnali átütemezésre.
Magyar Nemzet: Gazdátlan vasutak?
Sem Balassagyarmat, sem Vésztő vezetése nem kapott még hivatalos értesítést arról, hogy térségükben az önkormányzatokra bíznák a helyi vasút működtetését. Mint arról a lap tegnap beszámolt: Csillag István gazdasági és közlekedési miniszter a vasutasszakszervezetek vezetői előtt bejelentette, hogy sem a kormány, sem a minisztérium, sem a MÁV nem kíván dönteni a mintegy négyezer kilométernyi, bizonytalan sorsú mellékvonal ügyében. A miniszter közölte, hogy Vésztő és Balassagyarmat térségekben próbaképpen a helyi önkormányzatok kezelésére bocsátanák a vasútvonalakat és a tapasztalatok alapján maguk döntehetnének azok további sorsáról.
Demos Iván, Balassagyarmat alpolgármestere, valamint Kaszai János Vésztő polgármestere a Magyar Nemzetnek elmondta: bár a szándék ismeretes előttük, részletek híjján még nem tudják, hogy milyen feladatokat és terheket róna rájuk az elképzelés. A városatyák abban biztosak, hogy állami támogatás nélkül nem tudják a vonalak üzemeltetését ellátni.
Váratlanul lemondta fellépését a mai főzenekar a Rockmaratonon
