A teljes felújítás darabonként akár ötmilliárd forintba is kerülhetne. A következő tíz év honvédségi költségvetésében azonban nincs pénz a hadsereg átalakítása után megmaradó 12 helikopter teljes átépítésére.
A magyar légierőben 30 orosz gyártámányú Mi–24-es van. Ezek közül azonban a haderő-átalakítás során 18-at kivonnak a hadrendből. Nagy részük ugyanis használhatatlan, mivel ezekből a meghibásodott gépekből szerelték át az alkatrészeket a még működőképes helikopterekbe. A típust a NATO is elfogadja. Ez ugyanis az egyetlen olyan helikopter a szövetségben, amely egyszerre alkalmas csapatok szállítására és harci feladatok ellátására.
Az angol British Aerospace System darabonként közel ötmilliárd forintért vállalná az Mi–24-esek felújítását. Erre azonban a következő tíz év honvédségi költségvetésében nincs pénz, mivel a megmaradó 12 gép esetében is 60 milliárba kerülne a felújítás. A Magyar Honvédség ezért most csak a legszükségesebb átalakításokat szeretné megtenni. Új navigációs és a NATO-előírásoknak megfelelő azonosító rendszert építenek a gépekbe amerikai segélyből. Nem cserélik le viszont az elektronikát és a fegyverzetet. A honvédség szerint így egymilliárd forintból megúszható a gépek korszerűsítése.
Az angolok mellett francia és izraeli cégek is érdeklődnek a lehetőség iránt, elterjedt ugyanis, hogy a honvédség legkésőbb a jövő nyárig pályázatot ír ki a korszerűsítésre – írja a Népszabadság. Mivel a lengyel, a szlovák és a cseh hadsereg is hasonló beruházást tervez, a megbízás akár jelentős üzletet is jelenthetne a cégeknek. Korábban felmerült az is, hogy a négy visegrádi ország közösen korszerűsíti 100 harci helikopterét, azonban az erről szóló tárgyalások kudarcba fulladtak.
origo.hu
A miniszterelnöknek a Tisza Párt brüsszeli gazdáival van vitája