Idén még többet költünk a karácsonyra

A Deloitte & Touche felmérése szerint a legtöbb uniós országban kevesebb pénzt fordítanak idén az ünnepekre, mint tavaly. Ám a hazai adatok ennek ellenkezőjét mutatják: a magyarok évről évre egyre több pénzt adnak ki karácsonyi vásárlásaik során. Az Országos Kereskedelmi Szövetség (OKSZ) adatai alapján minden egyes magyar állampolgárra decemberben húszezer forint pluszkiadás jut.

Szilágyi Kata
2003. 12. 20. 9:05
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Töretlen a hazai vásárlói kedv

Egy átlagos magyar család a karácsonyi ajándékokra és előkészületekre mintegy hetvenezer forintot költ. A hazai piacon évről-évre nő a karácsonyi vásárlás során elköltött összeg, amely a szakemberek szerint az idei évben is folytatódni fog, köszönhetően a növekvő reálbéreknek és a csábító kínálatnak. Egy nemrégiben közzétett felmérés szerint a nagy bevásárlóközpontokban aranyvasárnap 10-25 ezer forint közötti az átlagvásárlás, attól függően, hogy a komplexum az ország mely részén található.

A Menedzsmentfórum által megkérdezett egyik nagy áruházlánc munkatársának becslése szerint egy átlag magyar család esetében a karácsonyi kiadások 50-60 ezer forint körül mozognak. Ebben egymás megajándékozása és az ilyenkor jellemző nagyobb élelmiszer-fogyasztás is benne van. Az átlagos értékhez képest persze igen nagy lehet a szórás, hiszen sok szegény család esetében „nem tartanak karácsonyt”, míg a másik végletet az ilyenkor vásárolt milliós ajándékok, utazás képzik. Néhány bank karácsonyi hitelakciót indít, ami megkönnyíti az idei vásárlást, de a következő évre tolódó visszafizetés – akár kamat és kezelési költség nélkül is – a karácsonyi kiköltekezés után jelenthet némi nehézséget.

Míg Magyarországon és az USA-ban erős forgalmat prognosztizálnak a szakemberek, addig az európai országokban több helyen óvatosan néznek az ünnepi bevásárlás elé. A Deloitte & Touche idén ötödik alkalommal végzett éves felmérése azt mutatja, hogy csökkent az európai vásárlók optimizmusa és jövőbe vetett hite, ezért várhatóan kevesebb pénzt költenek 2003 karácsonyán. Hat uniós ország (Franciaország, Németország, Olaszország, Belgium, Írország és Svédország) közel 5000 vásárlójának válaszai alapján az elmúlt öt évben most először tűnik úgy, hogy a felmérésben részt vevő országok lakosai idén kevesebbet költenek karácsonyra, mint az előző évben. Az előrelátható átlagos európai költés 706 euró lesz.

Növekvő forgalom, hódító plázák

Az Országos Kereskedelmi Szövetség ebben az évben is erős karácsonyi forgalomra számít. A decemberi kiskereskedelmi forgalom elérheti a 700 milliárd forintot, ami mintegy 200 milliárd forinttal több, mint átlagosan az év többi hónapjában. Tavaly a karácsonyi bevásárlások időszakában 675 milliárd forintos forgalmat realizáltak a boltok. Az ünnep előtti forgalomnövekedés nagyobbik része a bevásárlóközpontok, hipermarketek és szakáruházak bevételét növeli. Tavaly az ünnepek előtti héten minden eddiginél többet, 50 milliárd forintot költöttünk. A kis üzletek karácsonyi forgalma azonban 2002-ben a 2001-es érték felét tette ki.

A hipermarketek már december első napjaiban megkezdték akcióikat, és növelik termékeik számát, hogy ezzel is vonzzák a vásárlókat. Emellett csábító lehet az is, hogy a nagyobb értékű, általában műszaki cikkek vásárlásánál az üzletek lehetővé teszik a kedvezményes hitel igénybevételét, vagyis a vevők minimális önrész befizetése után jövőre havonta törleszthetik a termék árát. Ebben az időszakban egyébként átlagosan tíz százaléknál is nagyobb arányban növekszik a választék az üzletekben. A legtöbb vállalat novemberben és decemberben bonyolítja éves forgalmának 25 százalékát: az átlagosnál háromszor-négyszer nagyobb napi forgalmat bonyolítanak le, mint év közben.

A kiskereskedők éves forgalmának döntő részét szintén az ünnepi szezon adja: a kisebb üzletek még a plázák és hipermarketek térnyerése mellett is megváltásként várják a következő három hetet. Igaz, tavaly óta még több nagyáruház csökkenti a kis üzletek bevételeit. A hazai bevásárlóközpontokban egyébként négyezer, míg a hipermarketekben ezernégyszáz kiskereskedelmi egység található.

Az idei karácsony slágertermékei

Mint azt már megírtuk, Karácsony előtt nagy az érdeklődés a számítástechnikai termékek, hang- és képhordozók, valamint a játékok iránt. A szórakoztatóelektronikai készülékek piacán a sláger továbbra is a DVD és a házimozirendszerek, amelyek fogyasztói ára egy év alatt mintegy a felére esett. Visszaesett viszont a hagyományos music centerek forgalma.

Egyes szórakoztatóelektronikai eszközökhöz hasonlóan egyre olcsóbbak a digitális fényképezőgépek is, százezer forint alatt ma már sok modell kapható a piacon. A digitális gépekhez rengeteg kiegészítő jelent meg a piacon a víz alatti fényképezéshez való tokoktól a több gigabájtos memóriakártyákig.

Legyünk körültekintőek vásárláskor!

Érdemes időben elkezdeni a vásárlást, hogy könnyebben át tudjuk tekinteni a választékot és rátaláljunk a megfelelő ajándékra. Egy adott termék ráadásul más-más áron kapható a különböző helyeken. Vámos György, az OKSZ főtitkára a Menedzsmentfórumnak elmondta: a fekete kereskedelem veszélyeire figyelnünk kell, hiszen az árusoknál, engedély nélkül áruló kereskedőknél vett ajándékok kellemetlen meglepetéssel szolgálhatnak. Jóval nagyobb esetben találkozhatunk ilyen vásárlásnál silány minőségű termékekkel, ráadásul sok helyen szívesen mellőzik a nyugtát. Bizonyítja ezt a december 13-án, 14-én és 15-én végzett APEH ellenőrzés végeredménye is. Mint azt már hírül adtuk, az adóhivatal száz revizora tartott háromnapos ellenőrzést a fővárosban. Tapasztalataik szerint az ellenőrzött vállalkozások több mint fele egyáltalán nem adott nyugtát. Ez az arány jóval magasabb az év első tizenegy hónapjában országosan tapasztaltnál.

Az adóhivatal revizorai egyebek mellett a józsefvárosi és a Fáy utcai piacon is tartottak ellenőrzést. Itt a próbavásárlások 87 százalékánál nem kaptak semmilyen nyugtát az adóellenőrök.

Az APEH három nap alatt összesen 30 millió forintos mulasztási bírságot rótt ki és 42 üzletet zár be legalább hat (de legfeljebb húsz) napra.

Forrás: MNO, MTI, Világgazdaság, Menedzsmentfórum

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.