Mesés vezetői fizetések a MÁV Rt.-nél – az illetékesek titkolóznak

Tavaly ősszel jelentős, a lap információi szerint közel ötvenszázalékos bérkorrekciót hajtottak végre a MÁV Rt. középvezetői szintjétől felfelé, miközben a vasúttársaság kilencvennégy felső vezetőjének bérezése már addig is több mint kétmilliárd forintot igényelt éves szinten. Bár a társaság vezetése a vasút „történelmi” reformjához kapott mandátumot, közismert, hogy annak írásos változatával még senki sem találkozott.

Magyar Nemzet
2004. 01. 26. 7:19
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A vasút történelmi átalakításának szakmai munkájáért jár a MÁV Rt. vezetőségének a szokásosnál magasabb bér – magyarázta tavaly márciusban a Gazdasági és Közlekedési Minisztérium illetékese azt, hogy a harmincnégymilliárdos deficittel számoló MÁV kilencvennégy felső vezetőjének személyi alapbérére, prémiumára és egyéb juttatásaira éves szinten kétmilliárd forintot meghaladó összeget kell fordítani. A három vezérigazgató-helyettes, az öt üzletágvezető, a projektigazgató és a szolgáltatási igazgató havi minimális alapbére 1,2 millió forint volt ekkor, amihez százszázalékos prémium járult. Ehhez jött még egy szolgálati gépkocsi, korlátlan mobiltelefon-használat és évi ötmilliós életbiztosítás, amelyre százmillió forintot költöttek.

Mindezek ellenére tavaly ősszel újabb nagyarányú, a lap információi szerint közel ötvenszázalékos bérfejlesztést hajtottak végre a társaság középvezetői szintjétől felfelé.

A MÁV-tól a hatályos üvegzsebtörvény, valamint többszöri megkeresésünk ellenére nem kaptunk konkrét választ a béremelés mértékét és az abban részesültek körét firtató kérdésünkre. A sajtóosztályon mindössze annyit közöltek, hogy „vállalati szinten a korábbi vezetői létszám 1300-ról 650-re csökkent, mely a megmaradt vezetők felelősségi szintjének növekedéséhez vezetett”. Szerintük ez indokolta a bérkorrekciót. Mivel konkrét kérdéseinkre nem kaptunk választ, kénytelenek vagyunk azon „belső” hírekre hagyatkozni, amelyek szerint a hatszázötven vezető bérének és egyéb juttatásának korrekciója éves szinten nyolc-tíz milliárd forintot emészt fel. Meg nem erősített információk szerint Mándoki Zoltán vezérigazgató havi személyi alapbére – prémiumok és egyéb juttatások nélkül – öt-hat millió forint körül mozog. Kérdésünkre, miszerint a tavalyi bérkorrekciót követően idén emelkedik-e az érintettek bére, ugyancsak nem kaptunk választ. A társaság sajtóosztálya ugyanakkor megjegyezte: a MÁV vezetése – a fel nem használt bértömegből – jutalomként 840 millió forintot osztott szét egyenlő arányban „dolgozói között”.
A „szokásosnál magasabb” bér már csak azért is kifogásolható, mert a vasút „történelmi reformjából” egyelőre semmi sem látszik.

Úgy tudjuk, a társaság közel hárommilliárd forintot fizetett ki külsős cégeknek a reformmal kapcsolatos szakmai anyagokra, ennek ellenére annak írásos változatát senki, így többszöri kérésük ellenére a reprezentatív vasutas-szakszervezetek sem láthatták. Sőt, az érdekvédők – akiknek a tárgyalások azonnali megkezdésére vonatkozó levelét Csillag István és Medgyessy Péter válaszra sem méltatta – úgy ítélik meg, hogy a reformról szóló részbeni kormánydöntés a vasúttársaság megszűnéséhez vezethet. Eszerint 2006 végéig mintegy tizenegyezer embert érintő „létszám-racionalizálást” hajtanak végre a MÁV-nál, az állam pedig hatvanmilliárd forintos hitel felvételére vállal kezességet a társaság átalakítása érdekében. Mándoki Zoltán a kormánydöntést követően úgy fogalmazott, hogy „továbbra sem oldódott meg a MÁV megfelelő finanszírozása, és 2004-től is jelentős deficitre lehet számítani”.

Bákonyi Ádám

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.