A kölni botrány néven elhíresült korrupciós ügy 2002 márciusában pattant ki Németországban, és a rendőrségi vizsgálat során kiderült: a német szociáldemokrata párt körülbelül félmillió márka adományt vett át törvénybe ütköző módon az állami megbízásokat elnyerő cégektől. A pártnak illegális adományokat nyújtó vállalatok között megtalálható az a Bilfinger-Berger is, amelyik a magyarországi M6-os autópálya-tendert elnyerő konzorcium egyik tagja. Noha az építőipari cég szóvivője akkor cáfolta, hogy vesztegetési ügy lenne adományuk hátterében, a nyomozás megállapította: a valódi befizető cégek helyett olyan párttagokat tüntettek fel adományozóként, akiknek semmi közük nem volt a pénzhez. A svájci bankszámlára utalt pénzeket a szociáldemokraták később visszajuttatták a németországi pártkasszába, de az összegeket már nem tüntették fel a párt könyvelésében.
Ahogyan arról korábban beszámoltunk, az M6-os autópálya építését 125 milliárd forintért elnyerő M6 Duna Autópálya Konzorcium két tagja korábban már korrupciós gyanúba keveredett osztrák és német állami építkezéseknél. A Magyar Nemzet azt is megtudta, hogy Medgyessy Péter augusztus elején az autópálya-tender kivizsgálására utasította Csillag Istvánt, a gazdasági miniszter azonban a kérés ellenére kihirdette a végeredményt. További kérdéseket vet fel az üggyel kapcsolatban, hogy a lap nemzetbiztonsági forrásokból úgy értesült: a miniszterelnöknek több konkrét hírigénye is volt a versenyeztetéssel kapcsolatban. Információink szerint Medgyessy Péter a győztesnek kihirdetett konzorcium üzleti hátteréről és a versenyeztetés körülményeiről kért tájékoztatást a titkosszolgálatoktól.
A Magyar Nemzetnek ezen a héten az ORFK Nemzeti Nyomozó Irodája, a Legfőbb Ügyészség, valamint a Fővárosi Főügyészség is úgy nyilatkozott, hogy sem az autópálya-tenderre, sem pedig a miniszterelnök által múlt héten bejelentett SZDSZ-es korrupciós ügyekre vonatkozóan nem kaptak feljelentést. Az ügy azonban hamarosan újabb fordulatot vehet, mivel a törvény szerint Medgyessy Péternek hivatali kötelessége feljelentést tenni, ha tudomása van vesztegetési ügyekről.
Jogi szakértők szerint Medgyessy kötelezettségét az sem befolyásolja, ha időközben személycserére kerül sor a miniszterelnöki székben. Gyurcsány Ferenc az M6-os üggyel kapcsolatban csütörtök este közölte: a kormánynak az a célja, ha valóságosnak látszó gyanú árnyéka vetődik egy olyan ügyre, amelyben az adófizetők pénze van, akkor ne maradjon tétlen. A szocialista párt miniszterelnök-jelöltje ugyanakkor hozzátette: ha a legnagyobb ellenzéki párthoz közel álló napilap kezd el sustorogni, akkor ez önmagában nem elegendő a vizsgálatra. – Nem fogom megengedni, hogy széjjelszedjék azokat, akik arra vállalkoznak, hogy együtt kormányoznak. Nem fogom megengedni, hogy gyanúba keverjenek mindenkit, aki nem úgy viselkedik, ahogy ők szeretnék, mert akkor az ellenzék kormányozna, és nem mi – figyelmeztetett Gyurcsány.
Egy 60 kilométeres magyarországi autóútszakaszról zajló élénk vita – amely durva nézeteltérésekre adott okot Franciaország és Németország között is – volt az, ami lemondásra kényszerítette Medgyessy Pétert – véli a Le Point című francia hetilap. A budapesti Parisbas bank volt igazgatója, Medgyessy Péter a francia Vinci csoportot támogatta. A kormányfő munkatársai szerint a francia ajánlat 10 százalékkal magasabb költséget tartalmazott, ám a technikai részletekre vonatkozó ajánlataik és az, hogy 22 éves időtartamra vállalták a szükséges felújításokat, összességében olcsóbbnak ígérkezett. Csakhogy Csillag István, az SZDSZ gazdasági minisztere arra készült, hogy ugyanerről egy 508 millió eurós konceszsziós szerződést írjon alá egy másik partnerrel, egy osztrák–német konzorciummal. A feldühödött Medgyessy így elbocsátotta miniszterét a kormányátalakítás apropóján. Ám saját pártja, az MSZP, a liberálisokkal kötött koalíció fenntartásán őrködve, nem akarta követni őt. Kedves szocialista elvtársai közül ketten is ajánlkoztak, hogy helyettesítik őt a kormány élén – tudósít a francia lap.

Ez az oka annak, amiért Gyurcsányt ilyen hirtelen eltakarították