Ki fizeti a szélvészt?

Az amerikai biztosítókat 50 milliárd dolláros összesített kár sem rendítené meg, mert átszervezték tevékenységüket, és korlátozták a biztosítottak körét is. Az idei hurrikánsorozat túlszárnyalta az eddigi legnagyobb pusztítást végző Andrew számláját is.

Kisberk Szabolcs
2004. 09. 26. 12:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tizenkét évvel ezelőtt, amikor a Andrew hurrikán szinte eltörölte a föld színéről Miamit, 17 milliárd dollárnyi volt a biztosítással fedezett kár. Idén eddig három óriási hurrikán pusztított, s a szezonnak még egyáltalán nincs vége. Az eddigi legnagyobb kárt okozó szélvészt idén már az első – Charley – megközelítette, mivel az augusztus 13-án Florida déli partjait romba döntő vihar közel 7 milliárdos biztosított kárt eredményezett a szakértők szerint. A szintén Floridát ostromló, pár héttel később – szeptember elején – érkező Frances-nél a biztosítók számára katasztrófamodellezéssel foglalkozó Risk Management Solutions (RMS) 3-6 milliárd dollárra tette a pusztítást, az AIR Worldwide viszont 5-10 milliárdról beszélt. Az idei év legmonumentálisabb hurrikánja, amely Grenadát a földdel tette egyenlővé, az Egyesült Államokban pedig négy déli államot tépázott meg, a legszolidabb számítások szerint is 10 milliárd dolláros kárt okozott.

A biztosítók azonban ekkora összeggel simán megbirkóznak – jelentette ki a BBC-nek nyilatkozva Hemant Shah, az RMS vezérigazgatója. Ma már sokkal jobb a biztosítók tőkehelyzete és sokkal nagyobb mértékben megosztják a kockázatokat, mint az 1992-es pusztítás idejében – szögezte le. Hozzátette, hogy az USA-ban működő biztosítókat most akár 50 milliárd dollárnyi összesített kár sem rendítené meg, mivel az Andrew után a biztosítók radikálisan átszervezték tevékenységüket, amiben persze az is benne van, hogy sok esetben egyszerűen nem hajlandóak biztosítási szerződést kötni a viharzónában működő cégekre, illetve az ottani házakra.

A biztosítók többnyire igénybe veszik a klasszikus viszontbiztosítási módszereket is, így tehát mindenképp lecsapódnak a károk az ágazatban, ám oly mértékben megosztva, hogy az minden valószínűség szerint senkit se tegyen tönkre. A végső költségek legnagyobb részét mindenképen az ügyfelek fizetik meg – állítják egybehangzóan a szakértők. Az igaz, hogy a felügyeletek nem engedik a túlzott áremelést, ez azonban nem jelenti azt, hogy apránként ne csorognának vissza a költségek az ügyfelekhez.

(Forrás: Napi Gazdaság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.