Hússzoros áron vett telek – a Fidesz független vizsgálatot követel

Független vizsgálatot követel a miniszterelnöktől a Fidesz a Budapest Airport Rt. 4,7 milliárd forintos telekvásárlási ügyében. Az ellenzéki párt tudni akarja, mi indokolta a piaci érték mintegy hússzorosát elérő vételárat. A kormányszóvivő szerint a vitatott pénz kifizetésére még nem került sor.

Magyar Nemzet
2005. 02. 20. 23:02
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mielőbbi vizsgálatot kér Gyurcsány Ferenctől a Fidesz annak a teleknek az ügyében, amelyet az állami tulajdonban lévő Budapest Airport (BA) Rt. február elején 4,7 milliárd forintért vásárolt meg a Carion csoport érdekeltségébe tartozó cégtől azért, hogy a területre áruszállítási központot építsen. Szijjártó Péter, az ellenzéki párt országgyűlési képviselője szombaton rendkívüli sajtótájékoztatón jelentette be: független eljárásnak kell kiderítenie, mi indokolja a valós értéknél mintegy hússzor magasabb vételárat, illetve, hogy ki áll a tranzakció mögött. A vizsgálat kapcsán a fideszes politikus arra emlékeztetett, hogy Gyurcsány Ferenc függetlensége erősen megkérdőjelezhető az ügyben, hiszen anyósa, Apró Piroska 2002 júniusa és 2003 májusa között a BA igazgatósági elnöke volt. Fordulatokban gazdag az ominózus földvásárlási ügy – derül ki a Magyar Nemzet birtokába jutott reptéri dokumentumokból.

A BA igazgatósági előterjesztései szerint a többmilliárdos telekvásárlást ugyanis a BA Rt. először a Carion Airport Development céggel kötötte volna meg, ám a múlt év végén változás történt: a reptér immár egy olyan társaság bevonását, illetve kivásárlását találta előnyösebbnek, amely korábban semmilyen tevékenységet nem végzett. A módosítást többek között az optimálisabb adózási és illetékpozícióval indokolta a BA. A dokumentumokból kiderül, hogy tavaly a tranzakcióban állami oldalról részt vevő Váltó 4 Libra Rt. a telekügylet tárgyalásának levételét kérte a napirendről, az adásvétellel kapcsolatban más konstrukciót képzelt el.

A húszhektárnyi földterület vásárlásáról szóló tárgyalásokat a BA egyébként még akkor indította el, amikor a társaság felügyelőbizottságának elnöke Bálint Tamás volt. Keller László egykori kabinetfőnöke ez év elején távozott posztjáról; információink szerint ennek hátterében az áll, hogy Nyakó István, az MSZP szóvivője felszólította Bálintot: amíg azzal gyanúsítják, hogy tízmillió forint kenőpénzt fogadott el Kulcsár Attilától, függessze fel párttagságát.

Ahogyan arról lapunk korábban beszámolt, a telekvásárlási ügy immár a miniszterelnökig jutott. Úgy tudjuk, Gyurcsány Ferenc azért foglalkozik az ingatlanügygyel, mert annak jóváhagyása a pénzügyminiszter és az ÁPV Rt. utasítása ellenére történt meg. Megírtuk továbbá, hogy a Carion – egy konzorcium tagjaként – jelenleg részt vesz a Hungexpo Rt. privatizációs pályázatában, amelynek éppen most zajló szakaszában kell felmutatni a vételhez szükséges pénzügyi fedezetet, így a társaságnak jókor jöhetett a BA Rt.-vel nyélbe ütött üzlet.

Kérdéseket vet fel a telek fekvése is, mivel az áruszállítási központ megépülése után kifutópályát kellene keresztezni a rakománnyal, ennek kivédése pedig tetemes pluszköltséget jelent a reptérnek. A földvásárlás indoklása sem tisztázott, információink szerint ugyanis a Budapest Airport Rt. korábbi vezetése közül többen a repülőtér területén belül is megoldhatónak tartották az áruszállítási központ kivitelezését.

A többmilliárdos telekvásárlással kapcsolatban a kormányszóvivő is nyilatkozott a hét végén. László Boglár az MTI-nek úgy fogalmazott: az ügyben pénz kifizetése még nem történt, erre csak akkor kerülhet sor, ha az ügylet rendben van, és „csak azon az áron, ami reális”. A kormányszóvivő szerint az, hogy Apró Piroska, a miniszterelnök anyósa „valamikor, valahol, valamilyen tisztséget betöltött, semmilyen módon nem hozható összefüggésbe egy mostani ügylet előkészületével”.

A kérdéses tranzakciót illetően megszólalt a BA is. A társaság a hét végén kiadott közleményében tudatta, hogy jogszerűen kötöttek szerződést a földterület megszerzésére. A Budapest Airport Rt. emlékeztet, hogy a kontraktus aláírását „kétéves szakmai folyamat” előzte meg.

A szerződéskötést megelőzően a Budapest Airport Rt. nem kapott olyan utasítást, hogy a megállapodást nem kötheti meg – tájékoztat a közlemény, hozzátéve: a BA felfüggesztette a szerződéssel kapcsolatos kifizetéseket, és haladéktalanul tájékoztatja a miniszterelnöki kabinetet az ügylet minden részletéről. Pénteken a Pénzügyminisztérium is úgy nyilatkozott, hogy vizsgálatot folytatnak a tranzakcióval kapcsolatban.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.