NA Rt.: milliárdos kifizetések a saját feladatokért

Három tanácsadói szerződés keretében összesen bruttó 1,75 milliárd forintot fizet a Nemzeti Autópálya (NA) Rt. az Euroút Kft.-nek olyan munkákért, amelyek az állami cég feladatai közé tartoznak. Az NA Rt. szerint olcsóbb lett volna felvenni harminc mérnököt, ám erre nincs lehetőség – írja az origo.hu. A szerződésekben jogsértéseket találtak.

MNO
2005. 02. 03. 13:40
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az országban párhuzamosan zajló 15 gyorsforgalmi útszakasz építésével magyarázza a Nemzeti Autópálya Rt., hogy tavaly több esetben is olyan munkák elvégzésére írtak ki közbeszerzési pályázatot, amelyek saját feladataik közé tartoznak. Így három nagyobb értékű szerződést is kötöttek az Euroút Kft.-vel bruttó 1 milliárd 75 millió forint értékben tanácsadásra, de emellett még más, kisebb értékű szerződések is kötik egymáshoz a két céget.

Bár az M5-ös és az M6-os koncessziós autópályák esetében a műszaki és a gazdasági ellenőrzés az NA Rt. feladata, mégis külső céget bíztak meg a feladattal.

Béni Gyöngyi, az NA Rt. szóvivője szerint azért kötöttek ilyen nagy összegű tanácsadói szerződéseket állami feladatok elvégzésére, mert az rt. mintegy 127 munkatársának teljes munkaidejű feladatot ad az építési program menedzselése. Ezenkívül mind az M5-ös, mind az M6-os autópályák koncesszióban épülnek, és ezek olyan speciális ismereteket követelnek, amelyekkel a társaság szakemberei még nem rendelkeznek. Az alkalmazotti létszám növelését a cég költségvetése nem teszi lehetővé – közölte Béni.

A feladatok elvégzéséhez 20-30 fővel kellett volna növelni a cég létszámát, ami nagyságrendekkel olcsóbb lett volna, mint külső vállalkozást megbízni bruttó 1,75 milliárdért. Még akkor is olcsóbb alkalmazottként foglalkoztatni mérnököket, ha a tanácsadói szerződések keretében két-két évig kell dolgoznia a kft.-nek, és további egy évig rendelkezésre állnia. A mérnöki kamara ajánlása szerint ugyanis egy ellenőrzéssel foglakozó mérnök szakértő ajánlott alapfizetése bruttó 300 ezer forint, alkalmazottként. Ha az NA Rt. három éven keresztül fizetett volna 30 mérnöknek havi 300 ezret a munkáért, az összesen – a bruttó 324 millió forintnyi munkabérrel és az összes, a munkáltatót terhelő kiadással együtt – mintegy 648 millió forintba került volna.

Egy építési cég vezetője azt mondta, nem csak az ajánlás szerint, de a gyakorlatban is 300 ezer körül mozog a mérnök ellenőrök alapfizetése, de ezt a cég által kapott megbízások összegéből még kiegészítik.

Szabó Kálmán, az Euroút Kft. ügyvezetője megjegyezte: az NA Rt.-től kapott feladatok teljesítéséhez olyan tapasztalt, szakirányú végzettségű szakmérnököket kell alkalmazni, aki nemzetközi projektek szervezésében, koncessziós autópályák kivitelezésének, üzemeltetésének felügyeletében gyakorlatot szerzett. A kezdő és a kiemelt mérnökök ajánlott mérnök napi díja között pedig csaknem hatszoros a különbség, így az általuk alkalmazott mérnökök esetében az ügyvezető szerint a 300 ezer forintos bruttó fizetés a kiemelt mérnök kategóriában irreálisan alacsony.

Az NA Rt. neve elhallgatását kérő közbeszerzési szakértője szerint az országban párhuzamosan zajló sztrádaépítések miatt gyakorlatilag minden szakmérnöki cég leterhelt, nincs szabad kapacitás. Több esetben pályakezdők tervezik az autópályákat.

Ezért is fordulhat elő, hogy a tanácsadói feladatokra ugyanazzal a céggel szerződtek mindhárom nagyobb munkára. A többi, hasonló területen dolgozó iroda ugyanis más megbízásokkal van elfoglalva, nincs szabad kapacitásuk a tanácsadói feladatokra. Ráadásul az Euroút több referenciával rendelkezik koncessziós autópályákkal kapcsolatban. A tanácsadói feladatokról a szakértő azt mondta, a mérnököknek ellenőriznie kell a kivitelező munkáját, emellett nemcsak a beruházás műszaki tartalmát és a teljesítést, hanem annak gazdasági részét is.

Szabó Kálmán, az Euroút Kft. egyik ügyvezetője szerint azért kaphatták meg a szóban forgó munkákat, mert az M5-ös és az M6-os autópályák pályázati kiírásait figyelembe véve, csak az Euroút rendelkezett a sikeres pályázathoz szükséges adottságokkal (referenciákkal , szakembergárdával.).

Közölte azt is, hogy a Nemzeti Autópálya Rt. minden állami finanszírozású autópálya projektjén megbíz műszaki tanácsadó, lebonyolító cégeket, amelyek átlagos díja a beruházás összegének mintegy 1,2 –1,4 százaléka.

Bretz Gyula, a Tanácsadó Mérnökök és Építészek Szövetségének elnöke szerint megfelelő referenciákkal tanácsadó (független) mérnöki tevékenységhez autópályák esetében 7-8 magyarországi cég rendelkezik. Ezen belül a koncessziós autópályákhoz igazi referenciája csak 2 cégnek van, amelyek alvállalkozókkal már elláttak hasonló feladatot.

Elmarasztalt közbeszerzések

Bár közbeszerzési eljárás keretében választották ki minden esetben az Euroutat, a Közbeszerzési Döntőbizottság többször is vizsgálta az NA Rt. és a mérnöki tanácsadó cég közötti szerződéseket, két esetben jogsértést állapítottak meg, egy vizsgálat jelenleg is tart.

Egy 85 millió forint plusz áfaértékű szerződés esetében azért marasztalta el a döntőbizottság az állami céget, mert az M6-os autópálya Érdi tető–Dunaújváros közötti szakaszára vonatkozó műszaki előkészítési feladatok ellátására irányuló szerződéssel úgy bízta meg az Euroutat, hogy csak velük tárgyaltak, más vállalkozástól nem kértek árajánlatot.

A harmadik nagy értékű szerződést már versenyeztetés nélkül vihette az Euroút, mivel a kormány tavaly nomvemberben úgy döntött, ne csak Szegedig, hanem az országhatárig épüljön meg az M5-ös. Így a tanácsadói feladatokat is a hosszabb szakaszon kell ellátni. Mivel az Euroúttal már szerződtek az előző szakaszra, így a határig tartó sztrádaszakaszon is ők adhatnak tanácsot: 277 millió plusz Áfa értékben. A szerződés megkötése előtt azonban az állami vállalat csak az Euroúttal tárgyalt.

Az NA Rt. közbeszerzési szakértője szerint a jogszabályok szerint nem volt lehetőségük arra, hogy mástól is ajánlatot kérjenek és így esetleg lenyomják az árakat.

Forrás: origo.hu

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.