Elhunyt „Maverick” John DeLorean

John DeLorean, a maverick autógyáros „szárnyas” sportautóiról lett híres, mely a Vissza a jövőbe című amerikai kultuszfilmen keresztül maradt meg leginkább a köztudatban. Az egykor sikeres, ám utolsó éveiben mellőzött tervező mogult 80 éves korában érte a halál egy New Jersey-i kórházban.

Ottlik Judit
2005. 03. 21. 11:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

John DeLorean a michigani Detroitban, Amerika gépkocsigyártásának „bölcsőjében” látta meg a napvilágot 1925-ben, gépészmérnöki végzettségét is szülővárosában szerezte. Karrierjét 24 évesen, a Chrysler mérnökeként kezdte, s a Packardnál folytatta, ahonnan egyenes út vitte a General Motorshoz. DeLorean a Pontiac GTO tervezőjeként tette le először névjegyét, a tűzhöz közel kerülve azonban már a hetvenes évek elejétől közelről figyelhette tömegigényeket kiszolgáló, gépesített autógyártás hátrányait: minek következtében olyan autókat ontottak a gépsorok, amelyek öt-hat év után használhatatlanná váltak.

Az illúzióitól megfosztott DeLorean 44 évesen, a General Motors Chevrolet óriás-divíziójának igazgatójaként lépett ki a nagyvállalattól, és saját, sportautókat gyártó céget hozott létre annak érdekében, hogy végre ne csupán közlekedési eszközt, hanem „igazi” autót készíthessen. A megvalósítás helyszínéül Észak-Írországot választotta, az üzem létesítéséhez tetemes támogatást zsebelt be a kormánytól az 1970-es és 1980-as évek folyamán. A Munkáspárti vezetés kezdetben 55 millió fonttal támogatta DeLoreant, mivel nagy reményeket fűzött a Belfastban létesítendő autógyárhoz, amelytől többek között a munkanélküliség csökkenését várta. Később a Thatcher kormány további 35 millió fontot adott a gyárhoz.

Az üzem ugyan felépült, azonban mindössze 8900 autót készítettek benne, s 21 hónap multán már be is zárta kapuit. Ennek következtében 2700 munkás került utcára, vagy vissza a bányákba. Az ott gyártott gépkocsi ellenben ennél jóval sikeresebbnek bizonyult: jelentős szerephez jutott például a Vissza a jövőbe című kultuszfilmben. A DeLorean sportkocsi e filmen keresztül maradt meg leginkább a köztudatban: a többség a mai napig Michael J. Fox időutazó járműveként ismeri az autót.

A sikertelen belfasti gyáralapítást követően a brit kormány kísérletet tett arra, hogy más országokat vegyen rá az üzem újraélesztésére, azonban tervük nem vált valóra: az erre adományozott pénz pedig kétes svájci bankszámlákra vándorolt. Az egykori General Motors igazgató ezt követően zavaros kábítószer-csempészési botrányba keveredett, s bár „valahogyan” sikerült tisztáznia magát a vádak alól, a hosszan tartó jogi csűrés-csavarás miatt az üzleti életben már soha nem térhetett vissza, s végleg kikerült a figyelem középpontjából. 1985-ben harmadik feleségétől, Christina Ferrare modelltől is elvált.

DeLorean 1999-ben csődöt jelentett be, egy évre rá kilakoltatták 175 hektáros New Jersey-beli birtokáról. Ennek ellenére további száguldó csodák megvalósításáról álmodozott, 2000-ben luxusórákat értékesítő vállalkozást alapított. DeLorean Time néven.

Az egykori autógyárost egy New Jersey-i kórházban, a korábbi agyvérzése nyomán fellépő komplikácók következtében érte a halál.

(Guardian Unlimited, Independent News)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.