Ismét egy jövedelmező sztráda az AKA Rt. markában

Közbeszerzés nélkül építheti meg az Alföld Koncessziós Autópálya (AKA) Rt. az M5-ös sztráda harmadik szakaszát Szeged és az országhatár között. A sztrádát 2006 végén adják át, ám amennyiben az Országgyűlés elfogadja, jelentős mértékben emelkedik az AKA Rt.-nek évenként fizetendő rendelkezésre állási díj.

Magyar Nemzet
2005. 03. 03. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb beruházáshoz kezdhetnek hozzá az M5-ös autópályát üzemeltető AKA Rt. útépítő cégei. A tervek szerint a Szeged és az országhatár között létesülő, 15,3 kilométer hosszú, kétszer két sávos sztrádát 2006 végén adnák át a forgalomnak. A harmadik ütem befejezését követően az AKA Rt. 160 kilométer hosszú gyorsforgalmi utat üzemeltet majd, ezért az állam huszonhét éven keresztül rendelkezésre állási díjat fizet. A módosított koncessziós szerződés alapján a magyar állam kötelezettségvállalásának nettó jelenértéke 208 milliárd forint a Budapest–Szeged szakasz esetében. Ez 246 milliárd forintra emelkedik a harmadik ütem, a Szegedet elkerülő M43-as, valamint a balástyai üzemmérnökség megépítésével.

A jelenértékben megadott összegnél azonban lényegesebb az a tétel, amit évente fizethet ki a magyar állam az AKA Rt.-nek. Az érvényben levő szerződések szerint az állam évente 6,4 milliárd forintot, emellett további 80,35 millió eurót fizethet, ami – a 242 forintos átváltási árfolyamot tekintve – összességében 25,85 milliárd forintot jelent. Az Országgyűlés előtt levő módosító javaslat szerint az AKA Rt.-nek kifizethető összeg 6,9 milliárd forintra, továbbá 85,15 millió euróra emelkedne évente, ami annyit jelent, hogy 27,5 milliárd forintot juttatna a magyar állam 2006-tól a futamidő végéig az AKA Rt.-nek a 160 kilométer hoszszú sztráda hiányzó szakaszainak megépítéséért, az M5-ös fenntartásáért és üzemeltetéséért. A 2005. évi költségvetésben egyébként 22,5 milliárd forint kiadási tétel szerepel, amit az állam a cégnek rendelkezésre állási díjként fizet.

Az állam a magántőke bevonására épülő, úgynevezett PPP-projekt révén az adófizetők pénzéből jelentős kötelezettségeket vállalt, ami viszont a beruházónak üzleti kockázat nélküli vállalkozást, illetve profitot jelent. A rendelkezésre állási díj tartalmazza az autópálya-építés költségeit és hasznát, a felvett hitel adósságszolgálatát, az üzemeltetés költségeit, illetve hasznát, a társaság saját tőkéjére vetített tizennégy százalékos éves hozamát, ezenfelül az egyéb költségeket. A PPP-projekt útján az AKA Rt. jelentős megbízást kapott az államtól anélkül, hogy azzal értékesítési és üzleti kockázata lenne. Egyedüli kockázat: ha nem készül el megfelelő minőségben a sztráda, csökken a rendelkezésre állási díj mértéke. A adófizetők pénzéből viszont jó minőségű gyorsforgalmi út építhető, ráadásul az autópálya-építéshez szükséges földterületet is az állam adta át az AKA Rt.-nek.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.