Veszélyben az észak-erdélyi autópálya

Egyre bizonytalanabbnak látszik az észak-erdélyi autópálya jövője, miután az Európai Fejlesztési Bank hallani sem akar az amerikai Bechtel cég által épített, Erdélyt Nagyvárad–Kolozsvár–Marosvásárhely–Brassó útvonalon átszelő pálya finanszírozásáról. A projekt elutasításának fő oka, hogy a pályázatot nem az uniós normáknak megfelelően írták ki.

MNO
2005. 03. 31. 8:49
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre bizonytalanabbnak látszik az észak-erdélyi autópálya jövője, miután az Európai Fejlesztési Bank hallani sem akar az amerikai Bechtel cég által épített, Erdélyt Nagyvárad–Kolozsvár–Marosvásárhely–Brassó útvonalon átszelő pálya finanszírozásáról – adta hírül a Világgazdaság.

Calin Popescu Tariceanu román kormányfő az Európai Unió anyagi támogatását kérte a bank elnökétől, Philippe Maystadttól, aki kijelentette: az Arad–Nagyszeben–Bukarest útvonalon haladó autópályát hajlandók finanszírozni. Az észak-erdélyi projekt elutasításának fő oka, hogy a pályázatot nem az uniós normáknak megfelelően írták ki.

A tervet az új román kormány már többször is megpróbálta megakadályozni, és Traian Basescu államfő már választási kampányában megígérte a Bechtellel kötött szerződés felbontását. Basescu kijelentette: minden versenytárgyalás nélkül vagy gyanús körülmények közt odaítélt közbeszerzési szerződést felülvizsgálnak, és amennyiben a felek a piaci ár fölött állapodtak meg, kötelezik az érintett cégeket, hogy kevesebb pénzért végezzék el a munkát, ellenkező esetben felbontják a megkötött szerződéseket, és az ebből származó károkat is a szerződő társasággal fizettetik meg. Éppen ezért a kormány kérésére a Hyder Consulting Ltd. felülvizsgálta a román állam által közbeszerzési pályázaton megbízott Bechtellel kötött szerződést, ám az abban rögzített árat megfelelőnek találta.

Az amerikai Bechtellel még az előző kormány kötött szerződést 2003-ban a Nagyvárad–Brassó autópálya megépítésére, és a munkálatokat már el is kezdték. A megbízásban eredetileg ötéves határidő szerepelt, ám ezt később hét, majd kilenc évre módosították. A szerződés értelmében az építési költségek közel két és fél milliárd eurót tesznek ki. Ebből a Bechtel mintegy nyolcszázmillió dolláros önrészét az amerikai Eximbankon keresztül biztosítja, a román kormánynak pedig 2,8 milliárd eurós hitelért kellett folyamodnia. A román államnak már ebben az évben legkevesebb 91 millió eurót kellene költenie az autópályára, ebből fizetnének a Bechtelnek a tavalyi munkálatokért, és ebből fedeznék a telektulajdonosok kárpótlását is.

Mind a kormányfő, mind az államelnök kijelentéseiből egyre inkább az derül ki, hogy az észak-erdélyi autópálya számukra nem elsődleges kérdés, és közölték: az ügy 2006 előtt nem kerül újra napirendre. Tariceanu miniszterelnök legutóbb úgy fogalmazott, az EU-csatlakozás előtt álló Romániának a közútfejlesztéseknél elsőbbséget kell adnia a IV. páneurópai folyosót jelentő dél-erdélyi autópályának. Hozzátette, hogy a költségvetési szempontok is a dél-erdélyi beruházás mellett szólnak.

Az észak-erdélyi autópálya ugyanakkor az RMDSZ választási programjának része volt, és Markó Béla miniszterelnök-helyettes, RMDSZ-elnök azóta is többször hangsúlyozta, hogy ragaszkodni fog a projekthez. Hasonlóképpen erős összefogás tapasztalható a Kolozs megyei parlamenti képviselők körében, akik többnyire politikai elkötelezettségüktől függetlenül lobbiznak annak érdekében, hogy a kormány ne mondjon le az északi autópályáról a IV. páneurópai folyosó útvonalát követő déli pálya javára. Markó szerint nem elég csak azt szem előtt tartani, hogy a Balkán déli részén lévő országokat rövidebb idő alatt lehessen megközelíteni a dél-erdélyi autópályán, legalább olyan fontos érv az, hogy az észak-erdélyi útvonal gazdasági kisugárzása nagyobb.

A Bechtel vezetése a Financial Times szerint jelezte: a román politikusok kijelentései dacára folytatja a már megkezdett 415 kilométeres autópálya építését. Egyúttal felszólította Bukarestet, hogy tegyen eleget vállalásainak. A cég képviselői emlékeztettek arra, hogy az idei román költségvetésben háromszázmillió eurót különítettek el az észak-erdélyi autópálya céljaira.

Forrás: Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.