A jelenleg alkalmazott mintegy négyszáz ellenőr munkájának alapja az FSZU, azaz a Forgalmi Szolgálati Utasítás, amely előírja a követelményeket az egyenruhás munkatársaknak. A szakmai tudnivalókat „A jegyellenőri feladat ellátásával kapcsolatos szolgálati utasítás” tartalmazza – írja a Népszabadság.
Ez írja elő azt is, hogy „Tisztálkodni kell!” és az öltözködésre is részletesen kitér. Az ellenőri munka legfontosabb szabályait a munkaköri leírás tartalmazza. A munkakör betöltéséhez középiskolai végzettség és jegyellenőri tanfolyam szükségeltetik. A munka értékelésekor figyelembe veszik az ellenőr „panaszmentes tevékenységét, realizált esemény darabszámát, valamint a munkavégzés során tanúsított magatartását az utasokkal szemben”.
A munkaköri leírás rendelkezik arról, hogy „udvarias hangnemben, kulturáltan, az utast megszégyenítő megjegyzéseket mellőzve köteles dolgozni”, az „utassal vitába nem bocsátkozhat, dulakodást, verekedést nem kezdeményezhet”.
Ha elszakad a cérna, akkor az utas és az ellenőr – igaz, ez csak ritkán fordul elő – egyaránt a bíróságon végzi. Kereste már igazát olyan utas, akit ellenőrök löktek el, ütöttek meg, sőt előfordult, hogy kitörték az ujját vagy megharapták. Ilyenkor aztán megy a panaszlevél az Akácfa utcába. A BKV illetékes osztályától a Népszabadság megtudta, hogy kétféle utaspanaszt ismernek. Az egyik a büntetés jogosságát vitatja, a másik az ellenőrök magatartására tesz panaszt, mert például nem tartja megfelelőnek azok hangnemét.
A pótdíjazással járó utaspanaszok – olvasható ki a cég statisztikájából – évről évre csökkennek. 2002-ben 2174, két éve 1560, tavaly pedig 1340 esetben emeltek kifogást az utasok. Az ellenőrök stílusát, modorát évente 30-40 utas érzi sértőnek. A BKV valamennyi panaszt kivizsgálja, és évente átlagosan 20-25 esetet ítél jogosnak. Minden évben négy-öt olyan ellenőrtől kell megválni, aki rossz fényt vetett a BKV-ra.
Nem csoda, hogy az ellenőrök mindent megtesznek az eredményességért, hiszen ez létérdekük. Bár a BKV erről nem szívesen szól, a munkaköri leírás értelmében az ellenőrt a „pótdíjbevétel alakulása” szerint is értékelik. Azt a BKV illetékesei mindig tagadták, hogy elő lenne írva az ellenőrök számára valamilyen teljesítményminimum. A lap érdeklődésére is félreérthetetlenül tudatták, hogy „a jegyellenőrök részére konkrét teljesítményszám nincs előírva„. Ezzel szemben a Népszabadság birtokában lévő, 2002 februárjában keltezett munkaköri leírásuk szerint a „felszínen éves realizált esemény 600 db/év, metróban 1200 db/év minimális követelmény”. A lap ismeretei szerint ez a norma azóta változott, és egységes a föld felett és alatt dolgozók számára.
Az idén már több BKV-ellenőr is megkapta közvetlen munkahelyi vezetőjétől a felszólítást „pótdíjteljesítés növelésére”. Minden területen kiszámolták, hogy 2004-ben mennyi volt az egy főre jutó „realizált esemény”. Aki az átlagosnál kevesebbet teljesített, annak ellenére, hogy „az utaslétszám és az utasáramlás nagysága miatt a pótdíjazásra való lehetőség biztosított volt”, úgy az a teljesítmény a vezető szerint elfogadhatatlan. Az ellenőrt felszólították, hogy a bírságolások száma közelítse meg az átlagot .
Forrás: Népszabadság

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség