A pótdíjteljesítés növelésére kérik a BKV ellenőröket

A BKV mindig tagadta, hogy ellenőreinek megszabnák, mennyi büntetést kell teljesíteniük, azonban az ellenőrök munkaköri leírásában előírják a teljesítmény minimumát. Ha valaki az átlagosnál kevesebbet teljesít, akkor felszólítják a „pótdíjteljesítés növelésére”.

MNO
2005. 04. 22. 7:24
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A jelenleg alkalmazott mintegy négyszáz ellenőr munkájának alapja az FSZU, azaz a Forgalmi Szolgálati Utasítás, amely előírja a követelményeket az egyenruhás munkatársaknak. A szakmai tudnivalókat „A jegyellenőri feladat ellátásával kapcsolatos szolgálati utasítás” tartalmazza – írja a Népszabadság.

Ez írja elő azt is, hogy „Tisztálkodni kell!” és az öltözködésre is részletesen kitér. Az ellenőri munka legfontosabb szabályait a munkaköri leírás tartalmazza. A munkakör betöltéséhez középiskolai végzettség és jegyellenőri tanfolyam szükségeltetik. A munka értékelésekor figyelembe veszik az ellenőr „panaszmentes tevékenységét, realizált esemény darabszámát, valamint a munkavégzés során tanúsított magatartását az utasokkal szemben”.

A munkaköri leírás rendelkezik arról, hogy „udvarias hangnemben, kulturáltan, az utast megszégyenítő megjegyzéseket mellőzve köteles dolgozni”, az „utassal vitába nem bocsátkozhat, dulakodást, verekedést nem kezdeményezhet”.

Ha elszakad a cérna, akkor az utas és az ellenőr – igaz, ez csak ritkán fordul elő – egyaránt a bíróságon végzi. Kereste már igazát olyan utas, akit ellenőrök löktek el, ütöttek meg, sőt előfordult, hogy kitörték az ujját vagy megharapták. Ilyenkor aztán megy a panaszlevél az Akácfa utcába. A BKV illetékes osztályától a Népszabadság megtudta, hogy kétféle utaspanaszt ismernek. Az egyik a büntetés jogosságát vitatja, a másik az ellenőrök magatartására tesz panaszt, mert például nem tartja megfelelőnek azok hangnemét.

A pótdíjazással járó utaspanaszok – olvasható ki a cég statisztikájából – évről évre csökkennek. 2002-ben 2174, két éve 1560, tavaly pedig 1340 esetben emeltek kifogást az utasok. Az ellenőrök stílusát, modorát évente 30-40 utas érzi sértőnek. A BKV valamennyi panaszt kivizsgálja, és évente átlagosan 20-25 esetet ítél jogosnak. Minden évben négy-öt olyan ellenőrtől kell megválni, aki rossz fényt vetett a BKV-ra.

Nem csoda, hogy az ellenőrök mindent megtesznek az eredményességért, hiszen ez létérdekük. Bár a BKV erről nem szívesen szól, a munkaköri leírás értelmében az ellenőrt a „pótdíjbevétel alakulása” szerint is értékelik. Azt a BKV illetékesei mindig tagadták, hogy elő lenne írva az ellenőrök számára valamilyen teljesítményminimum. A lap érdeklődésére is félreérthetetlenül tudatták, hogy „a jegyellenőrök részére konkrét teljesítményszám nincs előírva„. Ezzel szemben a Népszabadság birtokában lévő, 2002 februárjában keltezett munkaköri leírásuk szerint a „felszínen éves realizált esemény 600 db/év, metróban 1200 db/év minimális követelmény”. A lap ismeretei szerint ez a norma azóta változott, és egységes a föld felett és alatt dolgozók számára.

Az idén már több BKV-ellenőr is megkapta közvetlen munkahelyi vezetőjétől a felszólítást „pótdíjteljesítés növelésére”. Minden területen kiszámolták, hogy 2004-ben mennyi volt az egy főre jutó „realizált esemény”. Aki az átlagosnál kevesebbet teljesített, annak ellenére, hogy „az utaslétszám és az utasáramlás nagysága miatt a pótdíjazásra való lehetőség biztosított volt”, úgy az a teljesítmény a vezető szerint elfogadhatatlan. Az ellenőrt felszólították, hogy a bírságolások száma közelítse meg az átlagot .

Forrás: Népszabadság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.