Adósok maradtunk Magyarország megalkotásával

Megkonstruálná az új Magyarországot, lazítaná az uniós pályázatok finanszírozási feltételeit, a választások előtt egy évvel szigorítaná a pártfinanszírozásról szóló törvényt: Gyurcsány Ferenc rádióinterjújából kiderült, hogy a kormányfő ismét teli van tervekkel.

MNO
2005. 04. 05. 7:58
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyetért Gyurcsány Ferenc miniszterelnök és Kuncze Gábor, az SZDSZ elnöke abban, hogy szakítva az utolsó választás gyakorlatával, az ellenzékkel is egyeztetni kell a köztársasági elnök személyéről – derül ki a Magyar Rádiónak adott szokásos heti kormányfői interjúból

Gyurcsány úgy fogalmazott: szakítani kell a legutolsó választást megelőző gyakorlattal, ahol ilyen egyeztetés nem volt, ezért konzultációra kerül sor a parlamenti pártok között. A döntés kötelessége és átfogó felelőssége a parlamenté – hangsúlyozta. A köztársasági elnök megválasztására ma a június elejei határidő a legvalószínűbb, addig kell a végső döntést legkésőbb meghozni. Hogy a parlamenti pártok milyen menetrendben alakítják ki a maguk véleményét, ezek a pártok belső ügyei – mondta a miniszterelnök. Gyurcsány a rádió kérdésére válaszolva hozzátette: „alkotmányos reform részeként megvizsgálandó” az MDF javaslata, hogy a harmadik fordulóban is kétharmad kelljen az államfő megválasztásához, ám jelezte: „amennyiben ismerem azokat a példákat, ahol parlament választja a köztársasági elnököt, erre nem ismerek példát.”

A köztársasági elnök közvetlen megválasztását szorgalmazó MSZP-álláspont változatlan, ám „nincsen napirenden maga a kérdés” – jelentette ki Gyurcsány.

A beszélgetés során Gyurcsány kitért az Európai Unióval kapcsolatos pályázatok egyszerűsítésére. Ezt az ötletet a miniszterelnök nemrég egy pécsi fórumon vetette föl. Most hozzáfűzte: szerinte ma ez a rendszer rendkívül túlbürokratizált, nem a pályázók érdekeit védi elsősorban. Viszonylag hosszú időnek kell ugyanis eltelnie ahhoz, hogy a pályázatból szerződés, majd pénz legyen. „Február közepén úgy döntöttünk, hogy átalakítjuk ennek egy sor részletszabályát. Talán két héttel ezelőtt már a kormányülésen három-négy jogszabályt változtattunk is annak érdekében, be tudjuk-e vezetni az előleg intézményét, hogy egy 5-10 millió forintos pályázat esetén ne ugyanaz legyen a szabály, mint egy hárommilliárd forintos pályázat esetén” – idézte föl a „felhasználó, ügyfélbarát, lakosságbarát” pályázati rendszer érdekében tett lépéseket.

Gyurcsány szerint csökkenteni lehetne az uniós pályázatok mögött álló pénzügyi garanciákat: „Nem kell olyan erős pénzügyi garanciákat adni mindenkinek. Egy önkormányzat, hogyha azt mondja, hogy ő erre alkalmas, van elég viszonya az állammal, hogyha nem mondana igazat, akkor majd lehet lépéseket tenni, azaz az adminisztrációs terhek sorát csökkentjük, azt az igényt, amelyben ma úgy látom, hogy a túlellenőrzöttség, a túlgarantáltság van jelen az állam részéről.”

A kormányfő, szembesülve saját, nemrég tett kijelentésével, miszerint 1997 óta, vagyis a nyugdíjreform óta nem volt elég bátorság hozzálátni a nagy rendszerek reformjához, most elmondta: szerinte a reformokkal ellentétes hangulat uralkodik az országban. „Menekülés a változásoktól, menekülés egy új Magyarország megkonstruálásától, megalkotásától. (…) Az elmúlt két kormányciklus kormányai, az Orbán-kormány és a Medgyessy-Gyurcsány-kormány, ha úgy tetszik, ebben adósok maradtak, és minden bizonnyal mi is az adósság egy részét meg fogjuk őrizni” – fejtette ki Gyurcsány Ferenc.

Hozzátette: „azért egy nagy egyetemi reformot legalább csinálunk”, emellett utalt a közigazgatás reformjára és a honvédelem átalakítására. „Most éppen adóreformon dolgozunk; csak azt mondom, hogy ezzel nincs vége a folyamatoknak” – jelentette ki a kormányfő.

Gyurcsány cáfolta, hogy kiemelt fontosságot tulajdonítana a pártfinanszírozásról szóló törvénytervezetnek, amikor megkérdezték tőle, hogy ez miért éppen most lett ez a kérdés ennyire aktuális a kormánynak.

Kifejtette: „(…) a magyar gazdasági és politikai élet találkozásánál nagyon sok olyan gyakorlat alakult ki, amelyet nem kell elfogadni”. Elmondta: ő négy javaslatot vetett föl, ezek közül az első a „cégek fantomizálásának a megszüntetése”, ahogy fogalmazott, a lex Kaya Ibrahim. A második a gazdasági érdekek átlátható érvényesítése a politikai döntéshozatalban, avagy a lobbitörvény. A harmadik a „tisztességes versenyszabályok” megsértésének büntetése. Negyedsorban említette, hogy a pártok gazdálkodása legyen legalább annyira átlátható, mint a gazdálkodó szervezeteké. „Nem gondolom, hogy a pártok e tekintetben is a törvények vagy mások felett állnának. Ha tudnak alapszabályokat alkotni a gazdálkodókra, akkor ilyen szabályokat kell alkotni önmagukra is” – fogalmazott Gyurcsány.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.