A bukaresti kormánykoalíció szakítópróbájává válhat az erdélyi autópálya kérdése, miután a kormányfő a déli nyomvonalnak kíván elsőbbséget adni – írja a Napi Gazdaság.
Feszültté vált a helyzet a román koalíciós pártok között Traian Basescu román államfő és Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök nemrég tett nyilatkozatai nyomán. Álláspontjuk szerint ugyanis az amerikai Bechtel társaság által megépítendő észak-erdélyi autópálya nem prioritás Románia számára, ehelyett a kormány a dél-erdélyi autópálya létrehozását tekinti elsőrendű céljának. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) ugyanakkor továbbra is kiáll a Nagyváradot Kolozsvárral és Brassóval összekötő autópálya megépítése mellett, miután ez legfontosabb kampányígéretei között szerepelt a tavaly novemberi parlamenti választásokon.
Az új román hatalom által kevésbé favorizált észak-erdélyi autópálya ügye tulajdonképpen már a Bechtellel kötött szerződés aláírásakor hatalmas politikai vihart kavart Bukarestben, sőt Brüsszelben is.
Az Adrian Nastase miniszterelnök által vezetett előző kormány 2003-ban közbeszerzési eljárás nélkül adta oda a 415 kilométer hosszúságú sztráda kivitelezési jogát az amerikai cégnek, amely – időközben nekilátva a telekkisajátításoknak és az előkészítő munkálatoknak – vállalta, hogy a szerződésben foglalt 2,5 milliárd euróért 2012-ig megépíti a sztrádát. A Bechtel által meghitelezett összegre egyébként a román állam vállalt garanciát. A román ellenzék és a brüsszeli politikusok már akkor aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a Bechtel versenytárgyalás nélkül építhet. A jelenlegi, liberális-demokrata többségű kormány hatalomra kerülésekor ennek megfelelően bejelentette, felülvizsgálja a szerződést, mivel álláspontja szerint a 2,5 milliárd eurós sztrádaár három-négyszerese például a Horvátországban alkalmazott tarifának, ahol nehezebb környezeti feltételek mellett zajlottak le a munkálatok.
Bukarestre egyébként az EU is nyomást gyakorol sztrádaügyben: Brüsszelben nemrég a román kormányfőnek elmondták, hogy az észak-erdélyi sztrádát egyetlen európai bank sem hajlandó finanszírozni, viszont a 4-es páneurópai folyosó dél-erdélyi szakaszának megépítésébe máris kész beszállni az EBRD. Ez viszont nem szerepel az idei büdzsében, míg az észak-erdélyi pályára 360 millió eurós keretet irányoztak elő. Bukarest egyébként az észak-erdélyi autópálya-szerződés mellett az EADS társasággal a határok biztonságossá tételéről kötött egymilliárd eurós, a közbeszerzési eljárást ugyancsak nélkülöző megállapodást is felülvizsgálja.

A mai az utolsó hideg nap, végre jön a felmelegedés