Brüsszel nem az észak-erdélyi autópályát támogatja

Az új román hatalom által kevésbé favorizált észak-erdélyi autópálya ügye tulajdonképpen már a Bechtellel kötött szerződés aláírásakor hatalmas politikai vihart kavart Bukarestben, sőt Brüsszelben is.

MNO
2005. 04. 05. 7:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A bukaresti kormánykoalíció szakítópróbájává válhat az erdélyi autópálya kérdése, miután a kormányfő a déli nyomvonalnak kíván elsőbbséget adni – írja a Napi Gazdaság.

Feszültté vált a helyzet a román koalíciós pártok között Traian Basescu román államfő és Calin Popescu Tariceanu miniszterelnök nemrég tett nyilatkozatai nyomán. Álláspontjuk szerint ugyanis az amerikai Bechtel társaság által megépítendő észak-erdélyi autópálya nem prioritás Románia számára, ehelyett a kormány a dél-erdélyi autópálya létrehozását tekinti elsőrendű céljának. A Romániai Magyar Demokrata Szövetség (RMDSZ) ugyanakkor továbbra is kiáll a Nagyváradot Kolozsvárral és Brassóval összekötő autópálya megépítése mellett, miután ez legfontosabb kampányígéretei között szerepelt a tavaly novemberi parlamenti választásokon.

Az új román hatalom által kevésbé favorizált észak-erdélyi autópálya ügye tulajdonképpen már a Bechtellel kötött szerződés aláírásakor hatalmas politikai vihart kavart Bukarestben, sőt Brüsszelben is.

Az Adrian Nastase miniszterelnök által vezetett előző kormány 2003-ban közbeszerzési eljárás nélkül adta oda a 415 kilométer hosszúságú sztráda kivitelezési jogát az amerikai cégnek, amely – időközben nekilátva a telekkisajátításoknak és az előkészítő munkálatoknak – vállalta, hogy a szerződésben foglalt 2,5 milliárd euróért 2012-ig megépíti a sztrádát. A Bechtel által meghitelezett összegre egyébként a román állam vállalt garanciát. A román ellenzék és a brüsszeli politikusok már akkor aggodalmukat fejezték ki amiatt, hogy a Bechtel versenytárgyalás nélkül építhet. A jelenlegi, liberális-demokrata többségű kormány hatalomra kerülésekor ennek megfelelően bejelentette, felülvizsgálja a szerződést, mivel álláspontja szerint a 2,5 milliárd eurós sztrádaár három-négyszerese például a Horvátországban alkalmazott tarifának, ahol nehezebb környezeti feltételek mellett zajlottak le a munkálatok.

Bukarestre egyébként az EU is nyomást gyakorol sztrádaügyben: Brüsszelben nemrég a román kormányfőnek elmondták, hogy az észak-erdélyi sztrádát egyetlen európai bank sem hajlandó finanszírozni, viszont a 4-es páneurópai folyosó dél-erdélyi szakaszának megépítésébe máris kész beszállni az EBRD. Ez viszont nem szerepel az idei büdzsében, míg az észak-erdélyi pályára 360 millió eurós keretet irányoztak elő. Bukarest egyébként az észak-erdélyi autópálya-szerződés mellett az EADS társasággal a határok biztonságossá tételéről kötött egymilliárd eurós, a közbeszerzési eljárást ugyancsak nélkülöző megállapodást is felülvizsgálja.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.