Köz-(út)vagyon vándorol a magánbirodalomba?

Jövőre a közutak fenntartásából is kivonulhat az állam az autópálya-fejlesztés után: a tizenkétezermilliárd forintos hazai útvagyon állapotáért egy új vállalat, az úgynevezett Útpénztári Finanszírozó Rt. felelne a gazdasági tárca tervei szerint. A vállalatot Kóka János gazdasági miniszter volt cégének, a szombathelyi Elender Computer Kft.-nek a tulajdonosa, Horváth László irányítaná.

MNO
2005. 04. 05. 7:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium tervei szerint a közúti közlekedésből származó állami bevételek döntő része egy elkülönített pénzalapba, az úgynevezett útpénztárba kerülne. Az 1998-ban megszüntetett útalaphoz hasonló kassza az elképzelések szerint jövőre kiugróan magas összegből, összesen mintegy 300 milliárd forintból gazdálkodna. A 12 000 milliárd forintos útvagyon kezelésére hivatott Útpénztári Finanszírozó (ÚF) Rt.-t az Útgazdálkodási és Koordinációs Igazgatóság (Ukig) élére múlt pénteken kinevezett Horváth László irányítaná – értesült a Nészabadság. Horváth egyebek mellett annak a szombathelyi Elender Computer Kft.-nek a tulajdonosa, amely cég Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter korábbi informatikai vállalkozásának regionális tevékenységét is átvette.

Az útkassza létrehozásával az állam az autópálya-fejlesztésekhez hasonlóan a közutak kezeléséből is kivonhatná magát. A 30 ezer kilométernyi országos és a 140 ezer kilométer önkormányzati út üzemeltetéséről, fenntartásáról, felújításáról, illetve fejlesztéséről ÚF Rt. gondoskodna. A tervezet állítólag már túljutott az első tárcaközi és szakmai egyeztetéseken és a Pénzügyminisztérium kivételével mindenütt kedvező fogadtatásra talált.

E szerint a költségvetésnek 2006-ban az üzemanyagok árából befolyó, várhatóan 550 milliárd forintot meghaladó jövedékiadó-bevétel mintegy 24 százalékáról, hozzávetőleg 133 milliárd forintról kellene lemondania az útpénztár javára. Emellett el kellene fogadnia, hogy a pénzalap önállóan működik, bevételeit a központi költségvetés nem vonhatja el. Mindezért cserébe az Ukig részvénytársasággá alakulásával létrejövő ÚF Rt. – a közúthálózat kezeléséhez kapcsolódó feladatai mellett – átvállalná az 1990 óta az autópálya-építések finanszírozására költségvetési garanciával felvett hitelekből még meglévő, 285 milliárd forint tartozás törlesztését is.

A gazdasági tárca az önálló, tervezhető bevételekkel és kiadásokkal működő pénzalap létrehozása mellett elsősorban a közutak állapotával érvel: véleményük szerint mintegy 130 ezer kilométernyi út válhat közlekedésre alkalmatlanná hazánkban néhány éven belül egy átfogó rehabilitációs program nélkül – derül ki az előterjesztés tervezetéből. A katasztrofális útállapotokat csupán egy átfogó felújítási, több helyen rekonstrukciós, illetve rehabilitációs programmal lehet felszámolni, számításaik szerint egy évi 370-500 milliárd forintos programmal tíz év alatt elérhető lenne.

Mások úgy vélik, az útpénztár létrehozásában az egyik legnagyobb szakmai bizonytalanság, miként helyezhető államháztartáson kívülre a kizárólagos állami tulajdonnak számító ÚF Rt. Az Európai Unió statisztikai rendszere szerint ugyanis ehhez biztosítani kell, hogy a társaság bevételeinek több mint ötven százaléka piaci jellegű legyen.

A mérleg nyelvét az útpénztár államháztartáson kívülre kerülése felé fordíthatja a rendelkezésre állási díj, amelyet a közutakra felvett hitelek visszafizetésére az államtól kap majd a kassza. Erről a 40-50 milliárd forintról ugyanis formálisan piaci alkuk során állapodnak majd meg az állam és a társaság képviselői. De a piaci jellegű bevételek arányát növelhetik a magánberuházók hozzájárulásai, illetve a technikai bevételek is. Ezenkívül egyértelműen piacinak számít az autópálya-matricák eladásából származó évi 24-25 milliárd forintos bevétel, ami az Állami Autópálya Kezelő Rt. számlája helyett jövőre már az útpénztárba kerülhetne majd.

Ahhoz mindenesetre, hogy az útpénztár és az ÚF Rt. a terveknek megfelelően 2006 januárjában megkezdhesse működését, a gazdasági tárcának alaposan fel kell gyorsítania új programja előkészítését. A pénzügyi tárca illetékeseit legalábbis május elejéig meg kell győznie. Ha másért nem, azért, mert ha a 2006-os költségvetés májusban megkezdődő tervezése során az illetékesek nem számolnak vele, az új konstrukció bevezetése könnyedén 2007-re, a választások utánra csúszhat. (Népszabadság)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.