Műszaki problémák miatt nem vette át a hat Gripen vadászgép felét a cseh hadsereg. A gondok már Svédországban kezdődtek, ahol a hat gép közül egy fel sem tudott szállni, ezért az utolsó pillanatban egy másikkal kellett helyettesíteni. A hibák meglehetősen súlyosnak bizonyultak, mivel az információtovábbító és kommunikációs rendszer hibásodott meg, és a radar is kiesett, ezért a cáslavi repülőtérre érkező hat gép közül az egyik úgymond vakon szállt le, egy másik repülő segítségével (ma már nagy segítséget nyújt a pilótáknak a magasság és a helyes irány meghatározásában is segítő radar – aszerk.).
A cseh lap szakértőket idézve írja, hogy a problémák várhatók voltak, mivel nem volt idő összhangba hozni a NATO elektronikus normáit a svéddel – ez a folyamat akár évekig is eltarthat. Az egymással nem kompatibilis két rendszer eredményeként a NATO rádióállomásai zavarják a svéd gépek navigációs berendezéseit, ezért a pilóta hamis adatokból indulhat ki.
Az ügy miatt ma svéd szakértők érkeznek Csehországba. A Gripen szállítója, a BAE Systems nem volt hajlandó kommentálni az esetet. A Spidla-kormány még 2004 júniusában döntött a Gripenek tartós bérletéről, az ügylet keretében Prága 10 évre 14 svéd harci gépet bérel, összesen 19,6 milliárd cseh koronáért (1 euró=30,13 cseh korona). A svéd Saab társaság eddig 159 ilyen típusú repülőt gyártott, beleértve a Magyarországnak és Csehországnak szánt 14-14 gépet.

Eltűnt pásztói nőt keres a rendőrség