Óriási bevételt hoz az államnak a magas benzinár

Csak az elmúlt tíz napban 14 forinttal drágult a benzin, miközben a Mol Rt. mintegy 17 milliárd forint osztalékot fizet részvényeseinek. A magas adótartalom miatt a környező országokban élők – köztük a nálunk jóval gazdagabb osztrákok is – sokkal kevesebbet fizetnek a benzinkutaknál, mint a magyarok.

MNO
2005. 04. 11. 13:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A csillagokba emelkedő benzinár kapcsán tetten érhető, hogy milyen mohó az állam, és hogy mennyire remeg minden fillérért. Mivel autózni „muszáj”, ezért az üzemanyagok árának emelésével jól meg lehet „pumpolni” az állampolgárt – olvasható a Magyar Rádió honlapján. Csak az elmúlt tíz napban 14 forinttal drágult a benzin. Eközben a tavalyi év eredményei alapján a Mol Rt. mintegy 17 milliárd forint osztalékot fizet részvényeseinek.

A jelenlegi 260 forintos benzinár kétharmada adó és járulék, sőt az adó adóját is megfizetjük, hiszen a benzin- és gázolaj jövedéki adójára még külön rájön az áfa is, vagyis az üzemanyagok száz forintba kerülnének, ha nem kellene „állambácsinak is perkálni”. A mostani magas adótartalom miatt a nálunk jóval gazdagabb osztrákok is kevesebbet fizetnek a benzinkutaknál, de az összes környező országban jóval olcsóbb a benzin és a gázolaj ára.

A mostani helyzet egy sajnálatos tanulsága, hogy mennyire gyenge lábakon áll Magyarországon a civil társadalom, a spontán szerveződés és összefogás. Egyetlen kivétel a Magyar Autóklub, amely több százezer autós nevében évek óta szélmalomharcot vív a Mollal, a bíróságokkal és a Gazdasági Versenyhivatallal. Az autóklub ugyanis úgy véli, a monopolhelyzetben lévő Mol árképzésében visszaél gazdasági erőfölényével, a kőolajvezetékből fakadó nemzeti előnyét saját és részvényesei hasznára fordítja, árait pedig úgy állapítja meg, mintha Nyugat-Európában dolgozná fel a kőolajat, és a benzint vasúton szállítaná Magyarországra, holott ez nem így van – véli a Magyar Autóklub.

A makacskodó autóklub és a vállalatóriás Mol legközelebb májusban találkozik a Fővárosi Bíróságon. Lehet persze, hogy akkor már nem lesznek érvényesek a mostani mellbevágó üzemanyagárak, de a tanulságok valószínűleg igen – olvasható a Magyar Rádió honlapján.




Fónagy János a közel 260 forintos benzinár miatt kritizálta a kormányt mai sajtótájékoztatóján. Hangsúlyozta: hogy az üzemanyagár-emelésre a tavalyi jogszabályokban biztosított ellentételezés nélkül került sor. Ez a 260 forintos ár annak ellenére tartja magát még ma is, hogy pénteken és szombaton csökkent a tőzsdei ár, a Mol pedig bejelentette, hogy az elkövetkezendő időszakban literenként akár további 20 forintos áremelést sem zár ki.

A Fidesz szakpolitikusa szerint „azt a következtetést lehet ebből levonni, hogy nem csak a tőzsdei helyzet befolyásolja a hazai üzemanyagárakat, hanem a forint árfolyama is”. Hozzátette: „a forint gyengítésére tett kormányzati intézkedések és kormányzati szándék bejelentésekor nem volt szó arról, hogy az exportkondíciók javítását ilyen mértékben a magyar autósokkal fizettetik meg” – tette hozzá. Mint ahogyan arról sem volt szó, hogy normaalkotási hiba vagy kiesés miatt a tavalyi 250 forintos ár esetében ígért kompenzáció nélkül kívánják bevezetni – mondta.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.