4-es metró: sok a hibás megoldás

Nem sok készült el eddig a 4-es metróból, a beruházásra szánt 300 milliárd forintból csak felesleges aluljárót, sehova nem vezető lépcsőt, csapvizet köpő ásványvízkutat építettek. A metró építését irányító DBR Metró Projektigazgatóság szerint ugyanakkor nincs baj. A metróvonal építésével kapcsolatban az is probléma, hogy úgy kezdték el építeni, hogy a törvényi feltételeit a kormány nem teremtette meg.

MNO
2005. 05. 24. 13:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem sok készült el eddig a 4-es metróból, a beruházásra szánt milliárdokból csak felesleges aluljárót, sehova nem vezető lépcsőt, csapvizet köpő ásványvízkutat építettek – írja a Reggel. A 4-es metró Bocskai úti megállójánál például az aluljáró egyik kijárata a Bocskai út kellős közepére vezet ki, egy járdaszigetre, ahonnan zebrán lehet elérni az út jobb és bal oldalán a járdát. A középre épített kijárat elvágja a 4-es villamos bővítésének lehetőségét is a Kosztolányi Dezső tér felé. A Móricz Zsigmond körtéren pedig a 6-os villamos megállójából nem lehet eljutni a többi villamos és busz megállójához az új aluljáróban. Az aluljárót nem lehet babakocsival és tolószékkel használni, mert nem építettek rámpát a lépcső mellé.
A Gellért téri forráskút, amelyből gyógyvíz helyett csapvíz folyik, sok helyet foglal a téren, így a 47-es, 49-es villamos az éles kanyarban csak csikorogva tud befordulni.

A 4-es metró építését irányító DBR Metró Projektigazgatóság szerint ugyanakkor nincs baj. Pandula József főmérnök megfelelőnek tartja a Bocskai úti aluljárót. Szerinte a metróból a 4-es és a 47-es, 49-es, 18-as villamos megállójához igyekszik majd a legtöbb utas. Ide közvetlenül vezetnek a lépcsők. Pandula elismeri, hogy a Bocskai út két oldalára valóban csak az úttest közepéről lehet átjutni, de szerinte erre nagyon kicsi lesz a forgalom.

A teljes metróvonal építési munkálataiba a szocialista–szabad demokrata városvezetés úgy vágott bele, hogy annak törvényi feltételeit a Gyurcsány-kormány nem teremtette meg, ezért a 4-es metrót a jelenlegi formájában az Európai Beruházási Bank sem finanszírozza – mutatott rá Kupper András, a Fidesz fővárosi frakciójának vezetője. Hangsúlyozta: tegnap a parlamentben a finanszírozást illető ellenzéki interpellációra Veress János pénzügyminiszter nem adott választ.

Ekkora igyekezet a metróberuházás ürügyén legutóbb az uniós választások kampányában 2002-ben volt – fogalmazott Kupper András, hozzátéve: a köztes idő munkatempóját jelzi, hogy a 2002-es kormányváltás óta több mint egy évnek kellett eltelnie, hogy elfogadják a metrótörvényt. Újabb fél év kellett ahhoz, hogy a kormány megkösse a szerződést a fővárossal, ám még ekkor sem volt a 4-es metrónak jogerős építési engedélye. Majd egy újabb év telt el, míg a 4-es metró megállói számának 14-re bővítését az EP-kampányban Demszky Gábor bejelentette – mutatott rá a politikus.

Demszky Gábor főpolgármester tegnap közölte: a kormánynak sürgősen be kell terjesztenie a 4-es metróról szóló törvény módosítását, amit, ha június végéig elfogad a parlament, s biztosítja a forrásokat, akkor egy ütemben épülhet meg a metró két szakasza, s mintegy 15 százalékkal olcsóbb lehet a 300 milliárd forintos beruházás.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.