A hatalom vakarása

Pier Paolo Pasolinit mindenki más miatt szereti. (A nyárspolgárok tömege szintén eltérő okokból utálja.) Némelyek a regényeire (Utcagyerekek, Egy vad élet), mások a verseire indulnak be. A legtöbben filmrendezőként ismerik. Ám a Pasolini-filmkedvelők halmaza is meglehetősen tagolt.

Végh Attila
2005. 05. 14. 7:01
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ókor szerelmesei a Médeát vagy az Oidipusz királyt megtekintve kedvenc alapműveiket kapják modern felfogásban, míg a Máté evangéliuma a Bibliai történetet hozza, lecsupaszítva. A szociális érzékenység jegyében fogant Mamma Roma megint más világ. (Ám ha jobban belegondolunk,nem is annyira más.) Most a nagy trilógia jött ki DVD-n: a Canterbury mesék, a Dekameron és a Salo, avagy Sodoma 120 napja. Szerény véleményem szerint ez utóbbi mintegy alkonyi erekcióként emelkedik ki a hármas mezőnyből.

1944-ben az olaszországi Salóban néhány fasiszta megalakította a köztársaságot, és elkeseredetten elbarikádozta magát. Pasolini e történeti tényből bontja ki Sade-parafrázisát. Egy lefoglalt nagypolgári villába beveszi magát a négy várúr: a bankár, a gróf, a bíró és a püspök, hogy a foglyul ejtett lányokon és fiúkon mindent kipróbáljon, amit csak lehet. Az urak foglalkozása mélyen emblematikus. A pénz, az arisztokrácia, a jog és a vallás: az államhatalom gyűlölt alappillérei (ne feledjük: Pasolini anarcho-kommunista volt).

A politikai pamflet mint alapképlet jól megágyaz a lassan kifejlő szép, filozofikus gondolatnak. Az életük utolsó napjait élő hatalmasok a káoszból világot teremtenek: olyan szakrális teret hoznak létre, amelyben talán istenek lehetnek. Életük utolsó 120 napján megpróbálják megteremteni az új rendet. (A fentebb említett ókorszeretők halmaza is nyugodtan rámozdulhat a műre, hiszen az Platón-parafrázisként is felfogható.) Ha elemelkedünk minden földi törvénytől, talán transzcendens szférákba szárnyalhatunk. Erre tesznek kísérletet a perverzió egyre mélyülő bugyrain keresztül az urak. Közben Nietzschét idézik, nem véletlenül. A hatalom akarása a végső realitás. Erre épül a Salói/Sodomai Köztársaság.

A film háromsága az Isteni színjátékra hajaz: A mániák köre, A szar köre, A vér köre. Egyre ösztönibb ellenérzéseket piszkál föl bennünk a történet. Mélyülő út ez, hiszen ahogy a márki mondja: „...a földön a legnagyszerűbb bűn is csak nyomorúságos bűntett lehet, amely a libertnust pirulásra készteti; egy sincs köztünk, aki ne érezne szégyent bűnei középszerűsége miatt, és ne vágyakozna olyanra, amely nagyszerűbb minden elkövethető bűnnél. De bármit teszünk, az csak halvány képmása annak, amit elérni szeretnénk”.

A léggömb fölereszkedett, de ahogy közeledik az ég, úgy ritkul a levegő. A meghaladni kívánt világtól távolodva csak a semmi húzása lesz egyre fojtóbb. A halál szele fúj. Az államalapító négy fasiszta titkon érzi, hogy nincs a perverziónak, a szadizmusnak, a szabadságnak olyan foka, amely a remélt kielégülést meghozhatná. Hiába fokozzák a tempót az őrületig, hiába egyre parttalanabb az erőszak. A szétnyíló partok között csak a kárhozat özönvize dagad. Ha a hatalom akarása a „végső realitás”, akkor az ember nem szabadságra született lény.

A vér körébe akkor lépünk be, amikor a négy úr kivégzi az áldozatokat. A kísérletnek vége, a szellemi kaland halott. Letelt a százhúsz nap, a Köztársaság a végére ért. A holttestek között tébláboló urak nem istenültek. Épp ellenkezőleg. Az ég rájuk sötétedett, mert a teória hibás volt. Kant etikai piramisa megfordíthatatlan: a szabadság csakis a jón keresztül érhető el, a totális rossz egészen máshova visz. Már az urak is érzik. Nincs más hátra, utoljára még kiürítik heréiket, és nyom nélkül tűnnek el.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.