Hajnal a búzamezőn

Sejtelmes fények, néma táj – idilli hangulatot idéznek Kenyeres Bálint Before Dawn című kisfilmjének első kockái. Ám a csendet egyre erőszakosabb zajok törik meg. Először csak egy – üresen érkező, menekültekkel továbbinduló – teherautó zavarja meg a hajnali búzamező nyugalmát, aztán feltűnik egy rendőrautó, majd katonák, terepjárók... – és kezdetét veszi a hajsza. A filmet nem csak a hazai szemlén jutalmazták, meghívták a Cannes-ba is.

Lázár Fruzsina
2005. 05. 13. 22:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Mikor tudta meg, hogy a Before Dawn indul az Arany Pálmáért?

– Még le sem járt a nevezési határidő, amikor értesítettek, hogy azonnali és egyöntetű döntés született: a film bejutott a cannes-i fesztiválra.

– Nem véletlenül jutalmazták Kenyeres Bálintot a 36. Magyar Filmszemlén a legjobb kisfilmért járó rendezői díjjal.

– Ne feledkezzünk meg a film operatőréről, Erdély Mátyásról sem, aki pedig a legjobb operatőrnek járó jutalmat kapta. Pedig rövidfilmes kategóriában nem szoktak ilyen díjat kiadni, talán ez volt az első alkalom.

– Fiatal kora ellenére már jó néhány elismerésben részesült. Reménykedett benne, hogy a magyarokhoz hasonlóan a franciák tetszését is elnyeri a film?

– Általában nem reménykedem... Örülök, ha mások is értékelik a munkámat, és elfogadom, hogy miután a film végleges kópiája elkészült, nekem már úgy sincs semmiféle befolyásom a közönségre.

– Úgy hallottam, kezdetben filozófusnak készült.

– Három évig jártam az Eötvös Loránd Tudományegyetem bölcsészkarára, de már akkor tudtam, hogy később filmezéssel szeretnék foglalkozni. A filozófia szak nagyon jó volt például arra, hogy elsajátíthassam a viszonylag tiszta, rendszerezett gondolkodásra való képességet. Nemcsak filozófiára jártam, hanem – szintén a bölcsészkaron – filmelmélet és filmtörténet programra is, ahol – a magyar iskolarendszeren belül először – rengeteget tanultam, ráadásul egy nagyszerű közösségnek lehettem a tagja, jó néhány meghatározó, ma is élő barátságot kötöttem ott. Amikor felvettek a Színház- és Filmművészeti Egyetemre, elbúcsúztam a bölcsészkartól. Jelenleg utolsó éves rendező szakos hallgató vagyok, talán a Before Dawn lesz a diplomafilmem.

– Nem csak rendez, színészként is láthattuk már néhány filmben. Például Fliegauf Benedek két egészestés mozijában, a Rengetegben és a Dealerben.

– Én ezekben a filmekben csak szereplőként, nem pedig színészként vagyok jelen. Segítek a barátaimnak, ha hívnak, közben pedig rengeteget tanulok a filmkészítésről.

– A rendezőnek magának is tudnia kell játszani?

– A rendezőnek elsősorban a rendezéshez kell értenie, de az sem baj, ha a színészekkel is tud bánni.

– Hogyan kell bánni a színészekkel?

– Erre nincs szabály. A végeredmény a lényeg, ami, – ha jó – igazolja a módszert.

– Csak angol címe van a Before Dawnnak? (A Before Dawn magyarul annyit tesz: hajnal előtt.)

– Sajnos, csak egy kópiára volt elegendő pénzünk. Ezért döntenünk kellett, hogy magyar vagy angol nyelvű főcímet válasszunk. Mivel nagyon valószínű volt, hogy a film előbb fog külföldön fesztiválokon szerepelni, mint itthon, az idegen nyelvű verzió mellett döntöttünk. Egy kisfilm esetében általában valamilyen jelentős külhoni elismerés szükséges ahhoz, hogy a hazai mozik is vetíteni kezdjék. Ez a Cannes-i meghívással bekövetkezett, remélem nemsokára magyar címet is kap a Before Dawn.

– Eddig kisfilmeket készített. Ez a műfaj áll a legközelebb Önhöz?

– Inkább eddig erre volt lehetőségem. Rengeteg egészestés filmtervem van. Remélem, nemsokára elkészíthetem az elsőt.

– Egy rövidfilm általában nem tart tovább tíz-tizenöt percnél. Hogyan lehet ilyen rövid idő alatt hatásosan elmondani, megjeleníteni egy történetet?

– A műfaj és az időtartam általában egyetlen széles gesztust engedélyez. A viszonylag szűkre szabott idő és a szerkezeti korlátok miatt másra nincs mód. Kis film – kis szerkezet. Ám ezeken a megkötéseken belül a rendező szabadon használhatja a fantáziáját. A magam részéről arra törekszem hogy erős atmoszférát teremtve, végtelenül egyszerű, lehetőleg valamilyen archetipikus helyzetet dolgozzak fel, minél többet bízva a képre és a lehető legkevesebbet a dialógusokra.

– A Before Dawn olyan sokat szenvedett, üldözött emberek életébe enged bepillantást, akik a törvény ellenében próbálják ígéretesebb helyen újrakezdeni az életüket. Miért éppen ez a téma ragadta meg a fantáziáját?

– Egy operatőr barátommal, Réder Györggyel gondolkodtunk néhány évvel ezelőtt egy nagyobb lélegzetű játékfilmről. Ennek a kezdő képsorai némileg emlékeztettek volna a Before Dawnéra. Azonos lett volna a helyszín: a búzamező, a középpontban egy menekültekkel teli konténer, amelyet napokon át – negyven fokban, esőben, szélben, éjszakában – magára hagynak. Végül az összes szerencsétlen ott – a vasbörtönbe zárva – pusztul el. Az eredeti filmtervből, aztán nem lett semmi, ám a kezdő jelenet ritmusa, atmoszférája megmaradt az emlékezetemben. Egyszer csak „beugrott” a befejezés is, és rájöttem, hogy ez egy önálló rövidfilm, amit talán érdemes lenne elkészíteni.

– Hol talált rá a gyönyőrűen hullámzó búzamezőre?

– Két-három hónapon keresztül kerestük a megfelelő helyszínt. Az országnak szinte minden természetvédelmi területén, erdészetében jártunk, nem volt olyan mező, amit ne láttam volna. Végül a Budapesttől harmincöt kilométerre levő, Tinnye község melletti dimbes-dombos tájra esett a választásunk.

– Kik alkotják a jórészt statisztákból álló szereplőgárdát?

– Moszkva téri feketemunkások, hajléktalanok, menekülttáborok lakói. Több hónapig tartó válogatás során leltünk rá az elképzeléseinknek megfelelő, autentikus figurákra. Ázsiai szereplőket is kerestünk a kínai piacon, sikertelenül. Nekik jobban megéri a standjuknál maradni. A szereplőgárda másik részét a katonákat, rendőrőket alakító kaszkadőr csapat alkotta.

– Mennyi ideig tartott a forgatás?

– Két napra volt elegendő pénzünk. Az eredeti elképzelés szerinti fényviszonyok naponta kétszer, napfelkelte előtt, és közvetlenül naplemente után fordulnak elő a szabadban. Mivel, egy-egy ilyen, az angolszász szakterminológiában beszédesen “magic hour” -nak nevezett időszak nagyjából húsz percig tart, (vagyis egyáltalán nem egy órán át) sok időnk nem volt a felvételek elkészítésére. Végül két este folyamán vettük fel a filmet, előtte természetesen egész nap próbáltunk. Megjegyzem, egy ilyen kaliberű jelenet forgatása rendes ütemben, minimum egy hétig tart.

– Soha nem értettem, mi az oka annak, hogy a külföldi fesztiválok rangosabbnál rangosabb díjaival kitüntetett magyar filmekre itthon alig kíváncsi valaki.

– Ha én meg tudnám mondani, a közönség mire kíváncsi, akkor amellett, hogy rendezőként bütykölgetek a saját kis opuszaimon, producerként, gyártanám a sikerfilmeket, és jól meggazdagodnék. De mivel nem tudom megmondani, és nem is nagyon hiszek az ilyen jellegű gondolkodásban, egyrészt, mert aki ennek a felfogásnak a híve, annak is jó, ha tízből egyszer bejön a számítása, de leginkább azért, mert az átélt, őszinte, nem pedig a kereskedelmi szempontoknak alárendelt filmkészítésben hiszek. Tehát maradok a kaptafánál, és csinálom azt, amire a személyiségem predesztinál. Szerencsére az Európában élő közmegyezés alapján a nemzeti filmgyártás nem szolgáltatható ki a piac törvényeinek, mert a nemzeti, azon túl az európai kultúra stratégiailag fontos része, és mint ilyen, támogatandó. Amíg ez a kultúrpolitika, hozzáállás – vagy nevezzük ahogy akarjuk – nem változik, addig, nekünk filmeseknek, az egyetlen szempontunk az őszinteség kell, hogy legyen. Ha tehetséges emberek őszintén és szenvedéllyel csinálnak filmet, és igyekeznek a lehető legkisebb kárt tenni embertársaikban, abból nagy baj nem lehet. A filmtörvénnyel és a filmfinanszírozás normalizálásával az utóbbi két évben Magyarországon is kedvező változás vette kezdetét, nem véletlen, hogy idén négy magyar film is szerepel – így vagy úgy – Cannes-ban. Ez a folyamat most, sajnos, megtorpanni látszik. Nagyon remélem, hogy csak átmeneti zavarról van szó, máskülönben az egyre gyakrabban emlegetett “magyar új hullám” eltűnhet a színről. Pedig látva az utóbbi évek eredményeit, nagy kár lenne értük... Nagy kár lenne értünk.

– Mit fog csinálni, ha hazajön Cannes-ból?

– Igyekszem minél hamarabb hozzákezdeni a következő rövid- és az első egészestés filmem forgatásához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.