Légi katasztrófát okozhat az új légtérrend

Katasztrófahelyzetet teremt és kockáztatja a repülőkön utazók életét is az új légtérszerkezet bevezetése a légiirányítók egyik érdekképviselete és négy Budapest környéki sportrepülőklub szerint. Mától negyven járat felszállása során veszélyes légtéren halad át. Ugyanakkor a légiforgalmi irányításért felelős Hungarocontrol úgy véli, biztonságos marad a magyar légtér.

Kovács Zita
2005. 05. 12. 7:34
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csütörtöktől közel negyven járat felszállása során a Magyar Honvédség által lőgyakorlat részére fenntartott légtéren halad át. Emellett számos hiba szerepel még a Hungarocontrol által készített szakmai anyagban, amely alapján csütörtöktől bevezetik az új légiirányítást – mondta Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének (MLSZSZ) elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a szakmai anyagból hiányzik az is, hogy ezen a területen milyen magasan szállhatnak a repülőgépek, így elképzelhető, hogy a lőgyakorlat során eltalálják a gépeket.

A légtérszerkezetet ismertető tájékoztatót – amelyet március 30-án küldtek ki a világ légitársaságai számára – a szakmai hibák miatt májusban már több tucatszor módosította a Hungarocontrol. A légiforgalmi irányításért felelős szakmai szervezet alapvető keresztezési pontokat, útvonalakat, különböző navigációs pontok közötti távolságok adatait adta meg rosszul, és változtatta meg később. A szakmai anyagot azután kezdte el módosítani a Hungarocontrol, miután a szakszervezet nyílt levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz. Az MLSZSZ korábban Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert is többször megkereste ez ügyben, de eddig nem kaptak választ a megkeresésekre. Metes György közölte: miután aggályaikat jelezték, olyan alaptalan vádakkal illették a szakszervezetet, hogy béremelés miatt akarnak pánikot kelteni. Hozzátette: ezt cáfolják, csupán szakmai kérdésekről van szó.

A Hungarocontrol nem képezte ki megfelelően a légiforgalmi irányítókat, nem biztosított kellő időt az új eljárások elsajátítására, és a megnövekedett feladatokhoz nem garantálja a szükséges létszámot. Az MLSZSZ szerint problémát okozhat, hogy tíz közelkörzeti légiirányító helyett csupán hatan látják majd el a feladatukat. A túlterhelt személyzet váltását így nem lehet biztonságosan megoldani, és ezzel nagymértékben veszélyeztetik a repülőgépek mozgását. Növeli a veszély kockázatát az is, hogy az eddigi tíz kilométeres elkülönítési távolságot hat kilométerre csökkentik, ami azt jelenti, hogy a leszálló repülőgép számára kevesebb idő alatt kell elhagyni a kifutópályát. Ez annak a következménye, hogy az új légtérszerkezet szerint emelték azoknak a repülőgépeknek a számát, amelyet a repülőtéren lehet kezelni, így ezzel a módosítással is emelik az emberi mulasztás kockázatát.

Az eljárásokat csütörtöktől a kiképzés befejezése előtt, az alkalmazásra nem kiképzett személyzettel tervezik életbe léptetni az MLSZSZ szerint. A légiforgalmi irányítók többsége mindössze másfél órás szimulátoros képzésben részesült, a feladatok elvégzéséhez szükséges munkatechnológiát pedig csupán hat nappal a bevezetés előtt kezdték el szétosztani a munkavállalók között. Az új légtérszerkezet bevezetésére mindössze fél év alatt kellett felkészülni, pedig erre máshol két és fél év állt rendelkezésre – mondta a Magyar Hírlapnak Balogh Csongor, a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezetének alelnöke. Hackl Mónika, a Hungarocontrol szóvivője elismerte, hogy valóban fél év alatt kellett felkészülni a változásokra, ám szerinte ez idő alatt alapos és megfeszített munkát végeztek. A légi szállítási ágazati párbeszéd-bizottság társelnöki tisztét is betöltő Balogh közölte, hogy az egyeztető testület februárban a problémák megtárgyalására megbeszéléseket kezdeményezett a pénzügyi, illetve a gazdasági és közlekedési tárcával, valamint az ÁPV Rt.-vel, ám a megkeresett felek nem reagáltak hívásukra.

A Hungarocontrol távirati irodához eljuttatott közleménye cáfolja a szerintük valótlan állításokat, és azt állítják, hogy csütörtöktől is biztonságos marad a magyar légtér. A Hungarocontrol a lőgyakorlat részére fenntartott légtérrel kapcsolatos állításról közli: a valóság szerint, ha a Magyar Honvédség a lőteret használja, a légiforgalmi irányítónak a légijárműveket – a kiadott és kötelező munkatechnológia szerint – a lőtér légterét elkerülő útvonalon kell „kivezetnie” a Ferihegyi repülőtér körzetében lévő légtérből.

A Hungarocontrol szerint túlzó az MLSZSZ-nek az az állítása is, amely a légiforgalmi irányítók túlterheltségére vonatkozik. A légiforgalmi irányítók heti 40 óra helyett 36 órát kötelesek a munkahelyükön munkavégzéssel tölteni. A 12 órás szolgálati időnek maximum 75 százalékát tölthetik a képernyő előtt, és a gyakorlat szerint ez nem több, mint 55 százalék. A Hungarocontrol szerint azok a légiforgalmi irányítók, akik a módosításokkal leginkább érintett légtérben dolgoznak, átlagosan 40 órás szimuláción vettek részt. Az állomány többi része pedig 5–10 órás szimulációs képzésben részesült – állítja a Hungarocontrol.

Az MLSZSZ mellett a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezete is felemelte a szavát – írja mai számában a Népszabadság. A LIFSZ szerint a reformot nem készítették elő kellően, bevezetéséhez hiányoznak a törvényi és infrastrukturális feltételek. A budaörsi, farkashegyi és hármashatárhegyi sportrepülőklubok vezetői hétfőn memorandumot küldtek Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek, mert álláspontjuk szerint az új szabályok ellehetetlenítik a sportrepülést. Az 1050 és 2000 méter közötti úgynevezett koordinált légteret a klubok mostantól külön engedéllyel használhatják, ha a Ferihegyre érkező gépek Vecsés felől szállnak le. A memorandumot aláíró klubok szerint a légiirányítás állami feladat, azt nem lehet teljes felelősséggel társadalmi szervezetekre bízni. A Hungarocontrol és a közlekedési tárca szakemberei viszont azzal érvelnek, hogy ez a módszer már több éve bevált Dunakeszi térségében. A repülőklubok képviselői környezetvédelmi aggályokat is felvetnek: úgy vélik, a nagygépes forgalom kiterjedtebb területen okoz súlyos környezeti és zajterhelést.

Batiz András kormányszóvivő e hét elején a szakszervezet ismert aggályaira válaszolva közölte, hogy szerinte nem lesz vészhelyzet, mert csütörtökön csak az új rendszer tesztelése kezdődik a működő régi mellett. Hozzáfűzte: a miniszterelnök válaszol a levélre (ami azóta sem történt meg – a szerk.), de nem tervez egyéb lépéseket – közölte. A szakszervezet elnöke cáfolta, hogy csak a tesztelés kezdődik holnap, hiszen a Hungarocontrol már korábban közölte: május 12-én módosul a magyar légtér szerkezete, tehát élesben „vetik be” az új légiirányítási rendszert – nyilatkozta Metes György az MNO-nak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.