Csütörtöktől közel negyven járat felszállása során a Magyar Honvédség által lőgyakorlat részére fenntartott légtéren halad át. Emellett számos hiba szerepel még a Hungarocontrol által készített szakmai anyagban, amely alapján csütörtöktől bevezetik az új légiirányítást – mondta Metes György, a Magyar Légiforgalmi Szolgálatok Szakszervezetének (MLSZSZ) elnöke tegnapi sajtótájékoztatóján. Hozzátette: a szakmai anyagból hiányzik az is, hogy ezen a területen milyen magasan szállhatnak a repülőgépek, így elképzelhető, hogy a lőgyakorlat során eltalálják a gépeket.
A légtérszerkezetet ismertető tájékoztatót – amelyet március 30-án küldtek ki a világ légitársaságai számára – a szakmai hibák miatt májusban már több tucatszor módosította a Hungarocontrol. A légiforgalmi irányításért felelős szakmai szervezet alapvető keresztezési pontokat, útvonalakat, különböző navigációs pontok közötti távolságok adatait adta meg rosszul, és változtatta meg később. A szakmai anyagot azután kezdte el módosítani a Hungarocontrol, miután a szakszervezet nyílt levélben fordult Gyurcsány Ferenc miniszterelnökhöz. Az MLSZSZ korábban Kóka János gazdasági és közlekedési minisztert is többször megkereste ez ügyben, de eddig nem kaptak választ a megkeresésekre. Metes György közölte: miután aggályaikat jelezték, olyan alaptalan vádakkal illették a szakszervezetet, hogy béremelés miatt akarnak pánikot kelteni. Hozzátette: ezt cáfolják, csupán szakmai kérdésekről van szó.
A Hungarocontrol nem képezte ki megfelelően a légiforgalmi irányítókat, nem biztosított kellő időt az új eljárások elsajátítására, és a megnövekedett feladatokhoz nem garantálja a szükséges létszámot. Az MLSZSZ szerint problémát okozhat, hogy tíz közelkörzeti légiirányító helyett csupán hatan látják majd el a feladatukat. A túlterhelt személyzet váltását így nem lehet biztonságosan megoldani, és ezzel nagymértékben veszélyeztetik a repülőgépek mozgását. Növeli a veszély kockázatát az is, hogy az eddigi tíz kilométeres elkülönítési távolságot hat kilométerre csökkentik, ami azt jelenti, hogy a leszálló repülőgép számára kevesebb idő alatt kell elhagyni a kifutópályát. Ez annak a következménye, hogy az új légtérszerkezet szerint emelték azoknak a repülőgépeknek a számát, amelyet a repülőtéren lehet kezelni, így ezzel a módosítással is emelik az emberi mulasztás kockázatát.
Az eljárásokat csütörtöktől a kiképzés befejezése előtt, az alkalmazásra nem kiképzett személyzettel tervezik életbe léptetni az MLSZSZ szerint. A légiforgalmi irányítók többsége mindössze másfél órás szimulátoros képzésben részesült, a feladatok elvégzéséhez szükséges munkatechnológiát pedig csupán hat nappal a bevezetés előtt kezdték el szétosztani a munkavállalók között. Az új légtérszerkezet bevezetésére mindössze fél év alatt kellett felkészülni, pedig erre máshol két és fél év állt rendelkezésre – mondta a Magyar Hírlapnak Balogh Csongor, a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezetének alelnöke. Hackl Mónika, a Hungarocontrol szóvivője elismerte, hogy valóban fél év alatt kellett felkészülni a változásokra, ám szerinte ez idő alatt alapos és megfeszített munkát végeztek. A légi szállítási ágazati párbeszéd-bizottság társelnöki tisztét is betöltő Balogh közölte, hogy az egyeztető testület februárban a problémák megtárgyalására megbeszéléseket kezdeményezett a pénzügyi, illetve a gazdasági és közlekedési tárcával, valamint az ÁPV Rt.-vel, ám a megkeresett felek nem reagáltak hívásukra.
A Hungarocontrol távirati irodához eljuttatott közleménye cáfolja a szerintük valótlan állításokat, és azt állítják, hogy csütörtöktől is biztonságos marad a magyar légtér. A Hungarocontrol a lőgyakorlat részére fenntartott légtérrel kapcsolatos állításról közli: a valóság szerint, ha a Magyar Honvédség a lőteret használja, a légiforgalmi irányítónak a légijárműveket – a kiadott és kötelező munkatechnológia szerint – a lőtér légterét elkerülő útvonalon kell „kivezetnie” a Ferihegyi repülőtér körzetében lévő légtérből.
A Hungarocontrol szerint túlzó az MLSZSZ-nek az az állítása is, amely a légiforgalmi irányítók túlterheltségére vonatkozik. A légiforgalmi irányítók heti 40 óra helyett 36 órát kötelesek a munkahelyükön munkavégzéssel tölteni. A 12 órás szolgálati időnek maximum 75 százalékát tölthetik a képernyő előtt, és a gyakorlat szerint ez nem több, mint 55 százalék. A Hungarocontrol szerint azok a légiforgalmi irányítók, akik a módosításokkal leginkább érintett légtérben dolgoznak, átlagosan 40 órás szimuláción vettek részt. Az állomány többi része pedig 5–10 órás szimulációs képzésben részesült – állítja a Hungarocontrol.
Az MLSZSZ mellett a Légiforgalmi Irányítók Független Szakszervezete is felemelte a szavát – írja mai számában a Népszabadság. A LIFSZ szerint a reformot nem készítették elő kellően, bevezetéséhez hiányoznak a törvényi és infrastrukturális feltételek. A budaörsi, farkashegyi és hármashatárhegyi sportrepülőklubok vezetői hétfőn memorandumot küldtek Kóka János gazdasági és közlekedési miniszternek, mert álláspontjuk szerint az új szabályok ellehetetlenítik a sportrepülést. Az 1050 és 2000 méter közötti úgynevezett koordinált légteret a klubok mostantól külön engedéllyel használhatják, ha a Ferihegyre érkező gépek Vecsés felől szállnak le. A memorandumot aláíró klubok szerint a légiirányítás állami feladat, azt nem lehet teljes felelősséggel társadalmi szervezetekre bízni. A Hungarocontrol és a közlekedési tárca szakemberei viszont azzal érvelnek, hogy ez a módszer már több éve bevált Dunakeszi térségében. A repülőklubok képviselői környezetvédelmi aggályokat is felvetnek: úgy vélik, a nagygépes forgalom kiterjedtebb területen okoz súlyos környezeti és zajterhelést.
Batiz András kormányszóvivő e hét elején a szakszervezet ismert aggályaira válaszolva közölte, hogy szerinte nem lesz vészhelyzet, mert csütörtökön csak az új rendszer tesztelése kezdődik a működő régi mellett. Hozzáfűzte: a miniszterelnök válaszol a levélre (ami azóta sem történt meg – a szerk.), de nem tervez egyéb lépéseket – közölte. A szakszervezet elnöke cáfolta, hogy csak a tesztelés kezdődik holnap, hiszen a Hungarocontrol már korábban közölte: május 12-én módosul a magyar légtér szerkezete, tehát élesben „vetik be” az új légiirányítási rendszert – nyilatkozta Metes György az MNO-nak.
A magyar cél világos: kívül tartani Magyarországot a háborún














Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!