Fidesz: Katasztrofális helyzetben a MÁV

A magyar vasúttársaság alulfinanszírozott, vesztesége már 77 milliárdot tesz ki, elbocsátásokra lehet számítani, vezetését pedig anarchia jellemzi – mondta Fónagy János volt közlekedési miniszter. Véleménye szerint a tarthatatlan helyzetet egyebek mellett az okozta, hogy a kormány nem pótolta a személyszállítás veszteségeit.

MNO
2005. 06. 28. 15:18
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A magyar vasúttársaság eladósodottsága 81 százalékos, vagyis régen átlépte azt a határt, amely után már más esetben egy céget fel kellene számolni – mondta Fónagy János, aki a MÁV idei még el nem fogadott üzleti tervéből idézett adatokat.

A tavalyi 50 milliárdos veszteség helyett már majdnem 77 milliárdnyi a mínusz – hívta fel a figyelmet az ellenzéki politikus, emlékeztetve: ez az Orbán-kormány utolsó évében 30 milliárd körül volt. A tervezett létszám idén év végén 44 és félezer, tehát tavaly év végétől idén decemberig 5-6 ezer dogozót bocsátanak el, ha a nyugdíjazásoktól eltekintenek, akkor is négy-négy és fél ezer emberről van szó – sorolta Fónagy János.

A MÁV tarthatatlan helyzetét a teherforgalom visszaesésén kívül az okozta, hogy a kormány nem pótolta a személyszállítás veszteségeit – vélekedett Fónagy János, hozzátéve: nem megoldás mindenre az eladás, Európában is a nagy vasúttársaságok állami, önkormányzati vagy tartományi kézben vannak.

Fónagy János szerint a vezetésben teljes az anarchia, állandó a vezetőváltás és hozzá nem értő, kívülről jött emberek irányítanak. A Fidesz úgy véli, az államnak vállalnia kell a veszteséges üzletágak finanszírozását. Elképzeléseik szerint üzemeltetési normatívát kellene bevezetni, racionálisabban gazdálkodni, egyes vonalakat helyi irányítás alá vonni.

Kóka János gazdasági és közlekedési miniszter úgy véli: a vasúttársaság tevékenységét ésszerűsíteni kell bizonyos keretek között.

– Egy veszteséges céget finanszíroz folyamatosan az állam. Meg kell kezdeni azokat az átalakításokat, amit a politika az elmúlt 15 évben soha nem mert meglépni – mondta Kóka János. Hatékonyságjavítással, az egyes ágak szétválasztásával arra kell törekednünk, hogy ezek a veszteségek csökkenthetők legyenek. Az állam természetesen a veszteségeket a vasút fenntartása érdekében finanszírozza. Az átalakítás nem elsősorban a vasutasokba, a szolgáltatás velejébe harap bele, hanem abba, hogy ésszerűbben gazdálkodjon.

(Forrás: Magyar Rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.