Hazai cégek szereznék meg a Budapest Airportot

A keddi határidőre benyújtotta a Budapest Airport Rt. privatizációjára vonatkozó szándéknyilatkozatát az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-hez a hazai nagyvállalatok által létrehozott nemzeti tőketársaság" – közölte Demján Sándor.

MNO
2005. 06. 30. 6:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránit és az Euroinvest, valamint az OTP Bank és a MOL konzorciumot alapított a Budapest Airport Rt. privatizációjára – értesült a Világgazdaság.

A TriGránit Rt. elnöke információnkat megerősítve azt mondta: céljuk, hogy a magyar főváros regionális központi szerepét erősítsék.

A keddi határidőre benyújtotta a Budapest Airport Rt. privatizációjára vonatkozó szándéknyilatkozatát az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-hez a hazai nagyvállalatok által létrehozott nemzeti tőketársaság„ – közölte lapunkkal Demján Sándor. Az üzletember elmondta: a négy cég – a TriGránit, az Euroinvest, az OTP és a MOL – konzorciumának megvan a pályázati kiírásban feltételként megszabott kétmilliárd euró tőkeereje, szakmai befektetőnek pedig a dinamikusan fejlődő velencei és a trevisói repülőteret működtető Save Spát nyerték meg.

Demján nem kívánt beszélni ajánlatuk értékéről – szakértők előzetesen 100-200 milliárd forint közé tették a kialkudható összeget –, mint ahogyan a ”velenceiek„ részesedéséről sem nyilatkozott. (Úgy tudjuk, ez mintegy húsz százalékot tehet ki.) Utóbbival kapcsolatban azt mondta, elképzelhető, hogy a Save Spa csak ideiglenesen kapná meg a működtetési feladatokat, mert a nemzeti tőketársaság indokolt esetben a későbbiekben mások számára ismételten meghirdetné azokat.

Az üzletember szerint a legfontosabb szempont az, hogy a Ferihegyi repülőtér a nemzeti tőke kezében maradjon, hiszen csak így biztosítható, hogy fennmaradjon és erősödjön Budapest regionális központi szerepe. Ennek megfelelően a konzorcium az utasszám és a forgalom növelésében gondolkodik. Demján a hasonló elvek alapján lezajlott bécsi magánosítására hivatkozott, illetve arra, hogy Európa meghatározó repülőtereinek ”kilencven százaléka vagy állami, vagy nemzeti magántulajdonban van„. A saját repülőtereiket üzemeltető külföldi szakmai befektetők számára nem Ferihegy ilyen módon történő fejlesztése lenne az elsődleges szempont. Azt állította: a magyar konzorcium nem a közvetlenül elérhető nyereségért száll versenybe. Az OTP, a MOL vagy a TriGránit azon lehetőségek kibontásában érdekelt, amelyeket a magyar főváros központi szerepe biztosíthat.

Az ÁPV Rt. a Budapest Airport 75 százalék mínusz egyszavazatnyi részesedését kínálja fel eladásra. A pályázati kiírás szerint a cég többségét szakmai befektetőnek, illetve szakmai befektető jelentős részvételével létrejött befektetői konzorcium részére kívánják értékesíteni.

A szándéknyilatkozatokat június 28-ig lehetett benyújtani. A privatizációs szervezet határidő lejártakor kiadott közleménye szerint 11-en jelezték részvételüket. Az ÁPV Rt. július 12-éig értesíti a jelentkezőket, és tájékoztatja a nyilvánosságot e szakasz eredményéről. Az előzetesen meghirdetett menetrend szerint a nem kötelező erejű ajánlatokat augusztus 29-ig, a kötelezőket november 2-áig kell majd benyújtani a versengő cégeknek. Az eredmény kihirdetése november 3. és december 31. között történhet meg.

A Ferihegyi repülőtéren tavaly 6,46 millió utas fordult meg, 2005-re 7,59 milliós utasforgalmat vártak. A BA Rt. tavalyi konszolidált nettó árbevétele 32,97 forint volt.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.