A Demján Sándor érdekeltségébe tartozó TriGránit és az Euroinvest, valamint az OTP Bank és a MOL konzorciumot alapított a Budapest Airport Rt. privatizációjára – értesült a Világgazdaság.
A TriGránit Rt. elnöke információnkat megerősítve azt mondta: céljuk, hogy a magyar főváros regionális központi szerepét erősítsék.
A keddi határidőre benyújtotta a Budapest Airport Rt. privatizációjára vonatkozó szándéknyilatkozatát az Állami Privatizációs és Vagyonkezelő (ÁPV) Rt.-hez a hazai nagyvállalatok által létrehozott nemzeti tőketársaság„ – közölte lapunkkal Demján Sándor. Az üzletember elmondta: a négy cég – a TriGránit, az Euroinvest, az OTP és a MOL – konzorciumának megvan a pályázati kiírásban feltételként megszabott kétmilliárd euró tőkeereje, szakmai befektetőnek pedig a dinamikusan fejlődő velencei és a trevisói repülőteret működtető Save Spát nyerték meg.
Demján nem kívánt beszélni ajánlatuk értékéről – szakértők előzetesen 100-200 milliárd forint közé tették a kialkudható összeget –, mint ahogyan a ”velenceiek„ részesedéséről sem nyilatkozott. (Úgy tudjuk, ez mintegy húsz százalékot tehet ki.) Utóbbival kapcsolatban azt mondta, elképzelhető, hogy a Save Spa csak ideiglenesen kapná meg a működtetési feladatokat, mert a nemzeti tőketársaság indokolt esetben a későbbiekben mások számára ismételten meghirdetné azokat.
Az üzletember szerint a legfontosabb szempont az, hogy a Ferihegyi repülőtér a nemzeti tőke kezében maradjon, hiszen csak így biztosítható, hogy fennmaradjon és erősödjön Budapest regionális központi szerepe. Ennek megfelelően a konzorcium az utasszám és a forgalom növelésében gondolkodik. Demján a hasonló elvek alapján lezajlott bécsi magánosítására hivatkozott, illetve arra, hogy Európa meghatározó repülőtereinek ”kilencven százaléka vagy állami, vagy nemzeti magántulajdonban van„. A saját repülőtereiket üzemeltető külföldi szakmai befektetők számára nem Ferihegy ilyen módon történő fejlesztése lenne az elsődleges szempont. Azt állította: a magyar konzorcium nem a közvetlenül elérhető nyereségért száll versenybe. Az OTP, a MOL vagy a TriGránit azon lehetőségek kibontásában érdekelt, amelyeket a magyar főváros központi szerepe biztosíthat.
Az ÁPV Rt. a Budapest Airport 75 százalék mínusz egyszavazatnyi részesedését kínálja fel eladásra. A pályázati kiírás szerint a cég többségét szakmai befektetőnek, illetve szakmai befektető jelentős részvételével létrejött befektetői konzorcium részére kívánják értékesíteni.
A szándéknyilatkozatokat június 28-ig lehetett benyújtani. A privatizációs szervezet határidő lejártakor kiadott közleménye szerint 11-en jelezték részvételüket. Az ÁPV Rt. július 12-éig értesíti a jelentkezőket, és tájékoztatja a nyilvánosságot e szakasz eredményéről. Az előzetesen meghirdetett menetrend szerint a nem kötelező erejű ajánlatokat augusztus 29-ig, a kötelezőket november 2-áig kell majd benyújtani a versengő cégeknek. Az eredmény kihirdetése november 3. és december 31. között történhet meg.
A Ferihegyi repülőtéren tavaly 6,46 millió utas fordult meg, 2005-re 7,59 milliós utasforgalmat vártak. A BA Rt. tavalyi konszolidált nettó árbevétele 32,97 forint volt.

Ukrán lejárató akció célpontja lett Magyarország – a Tisza Párt is benne van