IMF-kritika Magyarországnak

Kezd beteljesedni a költségvetési túlköltekezésre és bevételelmaradásra vonatkozó előrejelzés, a rendelkezésre álló költségvetési tartalékok is jóval elmaradnak az eredetileg tervezettől – állapította meg a Nemzetközi Valutaalap (IMF) Magyarország vonatkozásában. A gazdasági bővülés üteme lassult, az üzleti és fogyasztói bizalmi indexek szintén romlottak – írják.

MNO
2005. 06. 29. 18:14
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Nemzetközi Valutaalap (IMF) lezárta a Magyarországgal folytatott gazdaságpolitikai konzultációt. A szakértői jelentés alapján formált ügyvezető igazgatósági véleményt nyilvános tájékoztató keretében közölték, melyet a Pénzügyminisztérium ma tett közzé honlapján.

A dokumentum szerint Magyarország 90-es évek közepén tanúsított hajlandósága és képessége a szerkezeti reformok végrehajtására jó alapot teremtett a későbbi gazdasági sikerekhez. 2001 közepétől kezdődően azonban Magyarország teret vesztett: a gazdasági növekedés üteme lassult, és jelentős költségvetési és folyó fizetési mérleg hiány halmozódott fel.

2004 folyamán értékes eredményeket sikerült elérni: a reál GDP-növekedés 4 százalékra erősödött az erőteljes beruházási tevékenység és a látványos exportbővülés által, melyet segített az euróövezet gazdaságaiban az év első felében bekövetkezett fellendülés.

A növekvő munkanélküliség, a bérnövekedés mérséklődése, valamint a lakástámogatási rendszer szigorításának együttes hatására a fogyasztás lassult. A bérkiáramlás fékeződése is kedvezően hatott a dezinflációs folyamatra, melynek eredményeként az éves infláció az év végére 3,5 százalékra mérséklődött. A folyó fizetési mérleg hiány stabilizálódott, ugyan viszonylag magas, 9 százalékos GDP-arányos szinten. A pénzpiacok fenntartották Magyarországról alkotott optimista megítélésüket. Az irányadó kamatok jelentős csökkenése ellenére a forint mérsékelten erősödött az euróval szemben, és a kockázati prémium csökkent.

A kedvező fejlemények ellenére továbbra is fennállnak az ikerdeficittel összefüggő kockázatok. Bizonyos költségvetési konszolidációra sor került ugyan, a két alkalommal is felfelé módosított költségvetési hiánycél elérése mégsem sikerült. A külföldi működőtőke beruházások szintje a 2003. évi mélypontot követően 2004-ben ugyan a GDP 4,2 százalékára emelkedett, a folyó fizetési mérleg hiány több mint felét mégis adóssággeneráló tőkebeáramlás révén kellett finanszírozni – állapítja meg az IMF, mely felhívja a figyelmet arra is: egy új típusú veszélyforrás van kialakulóban, mivel a háztartások és kisvállalkozások külföldi fizetőeszközben vesznek fel hiteleket, valószínűleg anélkül, hogy az árfolyamkockázatot megfelelően fedeznék. A hazai fizetőeszközben denominált kötvények határidős piaci felárai, tükrözve az euró bevezetés időpontját övező bizonytalanságot, nem csökkentek.

A gazdasági bővülés üteme 2004 második felében, illetve 2005 első hónapjaiban az ipari termelés lassulása és a munkanélküliség folytatódó növekedése mellett mérséklődött. Az üzleti és fogyasztói bizalmi indexek szintén romlottak – hívják fel a figyelmet.

Az IMF szerint az ország sikerrel felelt meg az EU-csatlakozáshoz kapcsolódó adminisztratív kihívásoknak, az exportágazat jól reagált a fokozódó versenyhelyzetre, és a gazdaság egyensúlyi mutatói sem romlottak tovább. Ugyanakkor megállapították, hogy léteznek kockázatok, így a jelentős folyó fizetési mérleg és költségvetési hiány; valamint az a tény, hogy Magyarország növekedési potenciálja és teljesítménye is visszaesett. Összehangolt és kiszámítható gazdaságpolitika fenntartására ösztönözték a hatóságokat annak érdekében, hogy a termelékenység és a növekedés rövidtávon emelkedhessen, illetve hogy csökkenésük középtávon elkerülhető legyen. Ez elengedhetetlen a jövedelmek más EU tagországok szintjéhez történő közelítéséhez. A növekedést – és megtakarítást – ösztönző gazdaságpolitika hozzájárulna a belföldi és a külgazdasági kockázatok csökkentéséhez, valamint a pénzpiaci bizalom fenntartásához, különös tekintettel az elmúlt évek jelentős reálárfolyam felértékelődésére. Az igazgatók azt is kiemelték, hogy a foglalkoztatás szintjének emelését szolgáló lépések nélkül nem lehet a növekedésből származó előnyöket széles körben érzékelhetővé tenni.

Az IMF szerint a Magyarország előtt álló legfontosabb feladat a költségvetési politika kiigazítása. Hangsúlyozták, hogy a költségvetési konszolidáció elengedhetetlen, megjegyezve, hogy a 2005. évi költségvetési célok nem teljesítése visszavetné az adósságcsökkentési folyamatot, és még tovább rontaná a költségvetési politika hitelességét. 2005-ön túlra tekintve az igazgatók úgy érzik, hogy elengedhetetlen legalább a konvergencia program költségvetési céljainak betartása, nem csak az euró 2010-es bevezetése érdekében, hanem azért is, mert ezek elmulasztása aláásná a gazdasági stabilitást, az adósságteherviselési képességet, valamint a középtávú növekedési kilátásokat.

2005-re vonatkozóan megállapították, hogy a költségvetési túlköltekezésre és bevétel elmaradásra vonatkozó előrejelzés kezd beteljesedni. Ugyanakkor a rendelkezésre álló költségvetési tartalékok is jóval elmaradnak az eredetileg tervezettől. Ezért az igazgatók üdvözölték a hatóságok elkötelezettségét, hogy nem kívánják a megmaradt költségvetési tartalékot felhasználni, és a hatóságokat további, azonnali hiánycsökkentő intézkedések meghozatalára ösztönözték. Óva intettek azoktól a lépésektől, amelyek a bejelentett hiányt csökkentik ugyan, de fenntartják a költségvetés keresletbővítő hatását. Úgy látják, hogy ehelyett, különösen az egészségügyi és oktatási ágazat kiadás csökkentő reformjai, valamint a kamattámogatások fokozatos megszüntetése nem egyszerűen csak csökkentenék a költségvetési hiányt, de egyúttal javítanák a közszolgáltatások színvonalát, illetve támogatnák a magánmegtakarítások szintjének növekedését. Emellett hangsúlyozták egy széleskörű, alacsonyabb adókulcsokra és szélesebb adóalapra épülő adóreform szükségességét. Egy ilyen irányú reformot a kiadások csökkentését célzó strukturális intézkedésekkel párhuzamosan kell megvalósítani, hogy ne veszélyeztesse a költségvetési hiánycsökkentést.

A költségvetés teljesítményének javítása, valamint a költségvetéspolitikai célok hitelességének visszaállítása érdekében az igazgatók javasolták a költségvetési intézmények és folyamatok erősítését. Hangsúlyozták a költségvetési fegyelem javítása érdekében egy középtávú költségvetési keretterv létrehozásának fontosságát, amely egyben fokozná a költségvetés átláthatóságát és kiszámíthatóságát. Ezzel összefüggésben sürgetik egy hároméves gördülő költségvetési keretterv elfogadását, a költségvetés kiadási oldala végrehajtási szabályainak további javítását, valamint az Állami Számvevőszék kiterjedtebb felügyeletét a költségvetés felett.

Az igazgatók azt javasolták, hogy a költségvetés számviteli gyakorlata ne változzon gyakran, valamint óvatosságra intettek az állam és a magánszektor társulásai (PPP) vonatkozásában, és ezekről átlátható jelentéseket sürgettek. Felhívták a figyelmet arra, hogy amennyiben Magyarország ad hoc számviteli és kiadás-csökkentő intézkedésekre támaszkodva próbálja a maastrichti feltételeket teljesíteni, ezzel növeli annak kockázatát, hogy az ország túlzott mértékű valós költségvetési hiánnyal lép be az euróövezetbe, és ezáltal veszélybe sodorja a hosszú távú növekedési kilátásokat.

Az igazgatók elismerően nyilatkoztak a pénzügyi szektor tartósan egészséges helyzetét és növekvő nyereségességét illetően, azonban aggodalmuknak adtak hangot, hogy a magánszektor adósságán belül növekvő devizahányad sebezhetőség forrásává válhat. Ezzel kapcsolatban azt tanácsolták a hatóságoknak, hogy szigorúan kövessék figyelemmel – elsősorban a valószínűsíthetően természetes fedezettel nem rendelkező háztartások, illetve kis- és középvállalkozások – külföldi fizetőeszközben denominált hitelfelvételeit. A közelmúltban lezárult, a pénzügyi szektort értékelő ún. FSAP felülvizsgálat megállapításaival összhangban a nyugdíjalapokra és a biztosítási ágazatra vonatkozó további szabályozást, illetve a PSZÁF függetlenségének biztosítása érdekében változtatásokat szorgalmaznak.

A strukturális intézkedések terén az igazgatók a gazdaságilag aktív népesség jelenlegi alacsony foglalkoztatottsági arányának növelését, a munkaerőpiac rugalmasságának javítását, illetve a termelékenység növelését tekintik elsődleges feladatnak. Javasolták, hogy a minimálbér további emelése korlátozódjon a termelékenység növekedésének mértékére. Hangsúlyozták hogy költségvetés-szerkezeti reformokra van szükség annak érdekében, hogy az EU-források felhasználása hosszan tartó eredmények elérését szolgálja.

(Forrás: Pénzügyminisztérium)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.