Jól keresnek a bankok a lakossági ügyfelekre rótt kamatterheken

A banki profitot leginkább a lakosság hizlalja: a pénzintézetek jól keresnek a lakossági ügyfelekre rótt kamatterheken – derül ki a Napi Online számításaiból. A hitelintézetek a forintalapú konstrukcióknál is nagyobbat kaszálnak a devizakölcsönökön.

MNO
2005. 06. 21. 6:45
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jól keresnek a bankok a lakossági ügyfeleken – derül ki a NAPI Gazdaság számításaiból. Különösen azok az ügyfelek járhatnak rosszul, akik hosszú távú elkötelezettséget vállalnak. A hitelintézetek a devizakölcsönökön a forintalapú konstrukcióknál is nagyobbat kaszálnak. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) legutóbbi jelentése szerint a bankok által alkalmazott lakossági marzs csökkent. A jegybank havi tájékoztatójában a fogyasztási hitelek és az éven belüli betétek kamatkülönbözetét teszi közzé. Ebben a vonatkozásban áprilisban a bankok valóban kevesebbet kerestek a lakossági ügyfeleken.

Egészen más azonban a helyzet akkor, ha ezt a mutatószámot a teljes palettára számítjuk. Az összes betét és összes hitel új szerződésekkel súlyozott átlagkamata alapján ugyanis a marzs 14,25 százalékpont volt, szemben a márciusi 14,18 százalékponttal (ez az érték januárban még nem érte el a 13,8-et, 2002-ben pedig a 11,4-et). Ennek a horribilis értéknek a magyarázata, hogy a kamatkülönbözet kiszámításakor figyelembe vettük a látra szóló kamatot is, mivel pedig a folyószámlákon vaskos összegek pihennek ilyen feltételek mellett, ezért (a nagy súlynak köszönhetően) a betéti átlagkamat igen alacsony lett.

Ilyen körülmények között nem meglepő, hogy a pénzintézetek az idén még a tavalyi remek eredményüket is túlszárnyalták. A Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyeletének (PSZÁF) első negyedévről szóló jelentése szerint a szektor az idei első negyedévben mintegy 40 milliárd forinttal több profitot termelt, mint egy évvel ezelőtt. Ebből viszont „mindössze” 10 milliárdot tett ki a kamateredmény növekménye. A kamateredmény egy év alatt bekövetkezett 7,4 százalékos növekedését akkor lehet igazán jól értékelni, ha tudjuk, hogy időközben miként változtak a lakossági és a vállalati betétek és a hitelek. A banki profitot leginkább a lakosság hizlalja. A vállalatok esetében ugyanis az előbbi szisztéma alapján 4,53 százalékpontos marzsot számítottunk. Az, hogy az átlagos mérlegfőösszeg arányában a bankok marzsa egy év alatt hogyan tudott 4,12 százalékpontról – mint az a felügyeleti jelentésből kiderül – 3,91-ra csökkenni, ezeknek a számoknak a tükrében kissé varázslatosnak látszik, de nyilvánvaló, hogy az általunk választott módszer meglehetősen durva, bár azért elgondolkodtató – írja a NAPI.

Még rosszabb a helyzet akkor, ha a lakossági üzletágban alkalmazott kamatkülönbözetet lejárat szerint tekintjük át. E szerint az éven belüli lejárat esetében (amelynél csak az erre az időtávra lekötött betéteket vettük figyelembe) a marzs áprilisban 12,46 százalékpontot tett ki. A vállalatok esetében ugyanakkor ez az érték 2,37-ra jön ki.

A lakossági üzletágban azonban egészen más a helyzet: az éven túli kamatkülönbözet itt, bár január óta jelentősen csökkent, még mindig meghaladta a 8,5 százalékpontot. Korábbi számításaink az éven belüli marzs és a jegybanki alapkamat átlagos havi értéke között rendkívül szoros (a teljes megfelelés egyes értékéhez képest több mint 0,91) negatív korrelációt mutattak ki. Ez azt jelenti, hogy minél alacsonyabb a kamatszint, a bankok annál magasabb profitra tesznek ezen a területen szert.

(NAPI Online)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.