Ki ad „szárnyat vágyainknak”?

A Budapest Airport Rt. privatizációja keretében az ÁPV Rt.-hez 11 érdeklődő nyújtott be részvételi szándékot kifejező szándéknyilatkozatot. A határidő lejárta előtt nem sokkal a Demján Sándor érdekkörébe tartozó Euroinvest Rt., valamint a német Fraport AG is ringbe szállt. A vállalat privatizálása milliárdokban mérhető veszteség a magyar adófizetők számára, míg egyesek busás haszonra tehetnek szert – vélekedett a Fidesz.

MNO
2005. 06. 28. 16:54
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A BA Rt. privatizációja keretében a két nyilvános pályázati fordulót megelőző prekvalifikációs szakaszban, az ÁPV Rt.-hez a mai napon 11 érdeklődő nyújtott be részvételi szándékot kifejező szándéknyilatkozatot. A szándéknyilatkozatok vizsgálata és értékelése folyamatban van, az ÁPV Rt. július 12-ig értesíti a jelentkezőket és a közvéleményt a prekvalifikációs szakasz eredményéről – tudta meg a Napi Online.

A mai napon megerősítette vételi szándékát a Budapest Airportra a frankfurti repülőteret is üzemeltető Fraport AG a Deutsche Bankkal alapított konzorcium vezető társaságaként – derült ki a társaság mai sajtótájékoztatóján. A Fraport elnökhelyettese azonban a vevőjelöltek közötti erős versenyre hivatkozva nem ismertette fejlesztési elképzeléseiket.

A Világgazdaság úgy értesült, hogy a Demján Sándor érdekkörébe tartozó Euroinvest Rt. is benyújtja ma, azaz a lejárati határidő napján szándéknyilatkozatát a Budapest Airport Rt. kétfordulós privatizációs pályázatán.Az Euroinvest kilenc külföldi szakmai befektetővel szemben veszi fel a küzdelmet a BA Rt. privatizációs pályázatán, melyet legkorábban novemberben zár le az ÁPV Rt. A végső árat egyelőre csak találgatni lehet, szakértők 100-200 milliárd forintos összeget valószínűsítenek.

A vagyonkezelő a nyár folyamán szűkíti a listát, eredményhirdetésre várhatóan az év végén kerül sor. Az Euroinvest és a Fraport mellett a szintén német Hochtief Airport, a világ legnagyobb repülőtér-üzemeltetőjének tartott brit BAA, a dán KL AS, valamint az ausztrál Macquaire indul a legnagyobb eséllyel – cikkezik a Világgazdaság.

Tény, az idei privatizációs tervek jórészt a Budapest Airport magánosításának sikerességétől függenek – nyilatkozta egy hete Mészáros Tamás , az ÁPV Rt. elnöke. A Ferihegyi repülőteret üzemeltető társaság 75 százalék mínusz egy szavazatnyi részét június elején írták ki.

A Fidesz ugyanakkor a napokban arra szólította fel a kormányt, haladéktalanul állítsa le a gyanús privatizációs folyamatot a Budapest Airport Rt. ügyében. Az ellenzéki párt úgy véli, a vállalat privatizálása milliárdokban mérhető veszteség okoz a magyar adófizetők számára, míg egyesek busás haszonra tehetnek szert.

A Gyurcsány-kormány tisztázatlan viszonyok mellett kívánja értékesíteni a Budapest Airport Rt-t. A légiközlekedésről szóló törvény ugyanis csak 2005. július 1-jén lép hatályba, a privatizációs pályázati felhívás azonban már a törvény parlamenti elfogadása előtt megjelent. A pályázati kiírás úgy jelent meg, hogy a pályázók számára nem világos, milyen mértékben kívánja az állam a részesedését értékesíteni. A tulajdoni viszonyok rendezését a most elfogadott légiközlekedésről szóló törvény sem rendezi egyértelműen. Bár törvény kötelezi rá, a KVI nem tette lehetővé, hogy a Fidesz a jelenleg érvényes üzemeltetési szerződést megismerhesse.

A privatizációs pályázati felhívás ellent mond a hatályos törvényeknek, mivel 100 százalékban nem lehet privatizálni a Budapest Airport Rt.-t, ennek ellenére a felhívás mégis említést tesz a teljes körű értékesítésről. A kormány és a KVI nem ad tájékoztatást arról, hogy milyen szerződéssel kívánja privatizálni a Budapest Airport Rt.-t, tehát nem tudni, hogy a magyar állam mit ad el, és a vevő mit vásárol meg.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.