A buszos turizmus jelentősen csökkent a fapadosok egyre bővülő és olcsóbb kínálata miatt, a forgalom visszaesése a távolabbi nagyvárosok – mint például London vagy Párizs – esetében elérte a negyven százalékot a Volánbusz Közlekedési Rt. nemzetközi Euroline járatainál – írja a Világgazdaság. A hanyatló forgalmú vonalak megszüntetéséről egyelőre nem érdemes beszélni, a járatok ritkítására és egyéb, a gazdaságosságot javító intézkedésekre (például átszállásos eljutási lehetőség) azonban számítani lehet.
Bár a cég április elsejétől több kedvezményt is bevezetett nemzetközi járataira, mégsem tudják felvenni az árversenyt a fapados légitársaságokkal. A Volánbusz tizenöt országba indít nemzetközi járatot, hét további országba pedig partnervállalatokon keresztül utaztat. A cég forgalmának mintegy 5-6 százalékát kitevő nemzetközi utasforgalom számára igazi növekedési lehetőséget azok az úti célok jelentenek, ahová egyelőre nincsenek fapados járatok. Ezek közül kiemelt jelentőségű a dalmát tengerpart.
Szerencsésebb helyzetben van a kulturális utazásokat szervező Kisalföld Volántourist, számára egyelőre nem jelentenek konkurenciát a diszkont-légitársaságok. A cég kulturális jellegű, 2–16 napos körutakat szervez 34 országba. A rövidebb, 500 kilométeres távolságban megnövekedett azok száma, akik egyénileg vállalkoznak az utazásra, de a nagyobb távolságú utaknál kitart az utazóközönség a buszjárataik mellett. A céggel külföldre látogatók száma évente 12-15 ezer főre tehető.
Az idei évvel kapcsolatban jók az eddigi tapasztalatok, és a folytatás is kedvezően alakulhat, augusztusban például nyolc program is dupla busszal indul. 2005 egyik nagy slágere egyébként a baltikumi út.
Jegyárak | ||
(retúr, 2005. július 5.,
forint) |
||
Volánbusz | Wizz Air * | |
Barcelona | 57000 | 41000 |
Brüsszel | 38900 | 13600 |
Frankfurt | 34900 | 11800 |
London | 44900 | 23200 |
Párizs | 39900 | 15500 |
Róma | 37900 | 11300 |
* Repülõtéri illeték nélkül | ||
** Az adott napon a Wizz Air nem indít járatot | ||
Forrás: VG-gyűjtés |
(Forrás: Világgazdaság)