Derű és nyomor

Böjte Csaba neve ma már fogalom. Az erdélyi ferences rendi szerzetes históriája tizenhárom évvel ezelőtt kezdődött, amikor a romos dévai kolostorból otthont teremtett árva gyermekeknek. Azóta gyermekotthon-hálózatban nevelik a rászorultakat. Fekete Ibolya dokumentumfilmet forgatott a mesébe illő történetről. Az Utazások egy szerzetessel az idei szemle egyik legnépszerűbb mozija volt.

Lázár Fruzsina
2005. 07. 01. 22:04
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Orosz zenészek, angol lányok a nagy sikerű Bolse Vita főszereplői, Eduardo Rózsa Flores, bolíviai-magyar forradalmár a kulcsfigurája a filmszemle nyertes Chiconak, legújabb filmje pedig egy ferences rendi szerzetes mindennapjait mutatja be. Milyen szempontok alapján választja ki a főhőseit?

– Olyan emberek érdekelnek elsősorban, akikben rendkívüli elszántság van arra, hogy megharcolják a maguk ügyét. Akik igazi nagy tétre játszanak. Az ő történeteiket érdemes, olykor muszáj elmesélni.

– Böjte Csabával már korábban is sokat foglalkozott a média, még filmet is forgattak róla.

– Talán az én filmem személyesebb. Engem az érdekelt, hogy ő hogyan csinálja. Úgy gondolom, nem elég elmondani egy dologról, hogy nagyszerű, meg kell tudni mutatni, hogy mitől az. Az teszi hitelessé. Ilyen értelemben működik is a dolog, eddig minden vetítés után azonnal a pénztárcájukhoz nyúltak a nézők. Hozzá kell tennem, nem azzal a szándékkal kezdtem forgatni, hogy kampányfilmet csináljak, de most már nagyon örülök, hogy így alakult. Vannak olyan helyzetek, amikor a filmnél fontosabb az, hogy segíthet az ember.

– Böjte Csaba azt mondta, ha évente egymillióan fizetnének száz
forintot, akkor az összes gyermek ellátása megoldódna. El fog jutni a film egymillió segítőkész emberhez?

– Jó lenne! A Magyar Televízió már vetítette egyszer, küzdök érte, hogy minél nagyobb nyilvánosságot szerezzek a dévai gyerekek ügyének, és legyen egymillió ember, aki látja a filmet. Sajnos, akármilyen kézenfekvő lenne évente száz forint, reklám nélkül nem nagyon adnak az emberek. A cunami károsultjait – a Magyar Televíziónak köszönhetően – milliók segítették. Milyen jó lenne, mondjuk egy televíziós kampány Böjte Csaba gyermekeiért is!

– December 5-e után ugyan ki fog kampányolni egy erdélyi magyar
szerzetes mellett?

– Hogy jön ez ide? Ez nem politikai ügy. A nyomor kellős közepén él sok kis magyar, román, cigány gyerek, és van egy ember, aki, ha a közelükben jár, nem tudja megállni, hogy ne segítsen. Segítenünk kell nekünk is.

– Bár, a szerzetes nyilván nem szereti a televíziós szerepelést, mégis olyan természetesen mozgott a kamerák előtt, mintha világ életében ezt csinálta volna.

– Számára fontosabb a küldetése annál, mint hogy a közelében
ott „alkalmatlankodik” egy egész filmes stáb. Őt olyannyira lefoglalta a saját feladata, hogy amikor visszanézte a filmet, bizonyos jelenetek estében egyáltalán nem emlékezett arra, hogy mi is vele voltunk.

– A filmszemlén a nézők nagyon megrendülten jöttek ki az Utazások egy szerzetessel vetítéseiről.

– Örültem neki, meg egy kicsit váratlanul is ért. Én – hülye fejjel – azt hittem, derűs filmet készítek. Rám nagyobb hatással volt az a derű és életkedv, amellyel Böjte Csaba a munkáját végzi, mint a nyomor, amivel igazán nem először találkoztam életemben. Örülök, hogy az emberek megkönnyezik ezeket a kicsi gyerekeket, de bosszant is, hogy ennyire váratlanul éri őket a szélsőséges nélkülözés látványa. Mindig mondom: nem egzotikum a szegénység! Csak körül kell nézni! Mindenki láthatná, ha akarná. Segíteni kell, nem szörnyülködni!

– Az Utazások egy szerzetessel egyik nagy erényeként emlegetik, hogy nem próbálja idealizálni a dévai történetet.

– Böjte Csabában az a nagyszerű, hogy nincs olyan helyzet, amelyben ne találná meg a módját, hogyan lehet legalább egy kicsit segíteni. Legyen az egy szelet csokoládé, ruha, harminc forint vagy jó szó – mindig lehet mit tenni. Rendkívül ritka az olyan ember, aki bárkit meg tud érinteni a jóságával, a figyelmességével. Ezért kitűnő hős Böjte Csaba. Nem kell idealizálni, elég megmutatni úgy, ahogy van.

– A ferences szerzetes a fantomblokkokban lakó gyermekeken segít. A felnőtteken már nem lehet segíteni?

– Senki nem veheti a vállára a világ sorsát, ám az a törődés, amit a
gyermekek Csaba atyától kapnak, továbbhullámzik. Jártunk például egy roma asszonynál, akinek a kisfia és a kislánya Déván nevelkedik, de szünidőre mindig hazamennek. Rend és tisztaság volt a nyomornegyed kellős közepén levő kis szobában. Az asszony megkínált minket egy pohár vízzel, hogy lássuk, nála a pohár olyan tiszta, abból bárki nyugodtan ihat. Amit a gyerekek a nevelőiktől megtanulnak, azt otthon továbbadják a családjuknak.

– A román állam hogy viszonyul Böjte Csaba missziójához?

– A történetekből az derül ki, hogy ma már nagyon jól. Eleinte, persze voltak konfliktusok, de mára a hatóságok is megértették, hogy milyen fontos dolog az, amivel a szerzetes foglalkozik. Megkapják azt a kevéske állami támogatást, ami minden romániai gyermekotthonnak jár, de ennél is lényegesebb, hogy a többi intézmény, vagy akár a városi rendőr is megkeresi, ha rászoruló gyermekre akad az utcán.

– Az Utazások egy szerzetessel az Ifjúsági, Családügyi, Szociális és Esélyegyenlőségi Minisztérium díját kapta az idei filmszemlén.
Elégedett?

– Persze, hogy elégedett vagyok, a film népszerű volt. Több pótvetítést kellett beiktatni, annyian szerették volna megnézni, és egy díjnak mindig örül az ember.

– Egyetlen dolgot szoktak a mozi hibájául felemlegetni, a befejezést, amely egyértelműen adakozásra szólítja fel a nézőt.

– Igyekszem arról a világról filmet készíteni, amelyben élünk.
Szégyenkezés nélkül vállalom, hogy vannak olyan történetek, amelyek engem arra inspirálnak, hogy megpróbáljak konkrét eszközökkel segíteni. A dévai gyerekek esetében komoly tétről, emberi életekről van szó. Egyébként, pedig nem hinném, hogy „esztétikai hiba”, ha hangsúlyozzuk, elsősorban nem művészeti alkotást lát a néző, hanem egy olyan történetet, amelynek az ügyében neki is tennie kell valamit. Például pénzt küldeni a vásznon látható számlaszámra.

– Érdemes manapság dokumentumfilmet készíteni? A magyar
játékfilmekre sem kíváncsiak az emberek, a dokumentumfilmek
vetítésekor – ha egyáltalán eljutnak a mozikba – pedig kong az
ürességtől a nézőtér.

– Én azért nem látom ilyen sötéten a helyzetet. Nyugat-Európában a
dokumentumfilm műfaja mostanában lett igen népszerű. Mi ezzel is,
mint minden mással, egy kicsit fáziskésében vagyunk, de biztos vagyok abban, hogy jó úton járunk. Nem hiszek a művészfilm-közönségfilm szembenállásában. A kérdés az – műfajtól függetlenül –, hogy sikerül-e a magyar filmnek úgy elmesélnie egy történetet, hogy abból az emberek derűsen magukra ismerjenek. Olyan témákról kell szólniuk, amelyek érdeklik az embereket, olyan nyelven, amelyet szívesen hallgatnak. A mai rendezőknek újra kell teremteniük azt a közönséget, amely úgy érzi, érdemes magyar filmet nézni. Ehhez nem csak harminc év előítéletét kell legyőznünk, hanem azt a bóvli áradatot is, amellyel tele van a média, a „kultúra”.

– Nem jelent hátrányt nőnek lenni egy ilyen férfias pályán, amilyen a filmes szakma?

– Magyarország különleges helyzetben van ebből a szempontból. Sehol máshol nincs ennyi rendezőnő, mint nálunk. A szakma, egyébként meglehetősen szolidáris: akit a művei alapján elfogadnak, az kollégának számít.

– Mivel foglalkozik mostanában?

– Forgatókönyvet írok, nem sokára pedig – remélem – egy kis időre
Moszkvába utazom forgatni.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.