Félrevezető adatok hétszer annyiért

Az emberek 71 százaléka nem támogatja, hogy megválasztható legyen a harmadik gyermek neme –derül ki a Szonda Ipsos közvélemény-kutató reprezentatív felméréséből. A cég egymillió forinton belüli összegért végez egy ehhez hasonló kutatást. A kormány 40 milliót költ a már az első héten érdektelenségbe fulladt, hat hétig tartó sms-kampányra.

MNO
2005. 07. 26. 14:26
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az emberek 71 százaléka nem támogatná, hogy megválasztható legyen a harmadik gyermek neme – mondta Závecz Tibor, a Szonda Ipsos közvélemény-kutató cég véleménykutatási igazgatója az Info Rádiónak az ez ügyben elvégzett felmérés eredményére hivatkozva. Hozzátette: volt egy második kérdésük, ami valamennyire direktebb módon kérdezett rá erre a problémára. A kérdés így hangzott: hogyha lenne rá lehetőség, ön személy szerint megválasztaná-e a családban harmadikként születendő gyermek nemét. Az előbbihez nagyon hasonló eredmény jött ki ebben az esetben is. 76 százalék válaszolt úgy, hogy nem választaná meg. (Ismeretes: a kormány nyár végéig tartó sms-kampányának első kérdésére, hogy megválasztható legyen-e a családban harmadikként születendő gyermek neme, a válaszadók 81 százaléka a kormány tájékoztatása szerint igennel válaszolt.)

Závecz Tibor hangsúlyozta: ez a felmérés teljes mértékben reprezentatívnak tekinthető, nem, életkor, iskolai végzettség, településszerkezet szerint az ország felnőtt népességét arányosan képviselte. Kérdésre közölte: ha egy hasonló felmérést szeretne valaki megrendelni, akkor egymillió forinton belüli összeget kellene fizetnie a kutatásért. Tehát, ha azt a hat kérdést kellene feltenni, amit a kormány feltesz közvélemény-kutatás formájában, akkor azt hatmillió forint alatt elkészítené a cég.

Batiz András kormányszóvivő úgy véli, a kormányzat elérte célját az sms-kezdeményezéssel, mivel az emberek beszélgetnek, vitáznak az adott héten feltett kérdésről. A kormányszóvivő szerint ez a lényeg, nem pedig a kérdésre adott százalékos arány, annál is inkább, mert a kormány felmérése nem reprezentatív mintán alapult.

Az Info Rádió azon felvetésre, hogy a TV2, a kormány sms-kezdeményezéséhez hasonló jellegű felmérésének szintén az az eredménye, hogy az emberek nem szeretnék megválasztani a harmadik gyermek nemét, elmondta: nem szándékozik a kezdeményezést összehasonlítani a műsorban feltett kérdéssel, mivel egyrészt ajándék jár érte, másrészt nincs szabályozva, hogy hányszor lehet egy sms-t elküldeni.

Batiz András a rádió kérdésére, hogy a bruttó 40 millió forintba kerülő kormányzati felmérés helyett nem egy közvélemény-kutató cégre kellene-e bízni a kutatás elkészítését, azt válaszolta: tudomása szerint egy hasonló jellegű reprezentatív közvélemény-kutatás elkészítése egymillió forintnál többe kerülne. Hozzátette: egy olyan folyamat indul el, ami szerinte sokkal nagyobb jelentőségű, mintha készül egy közvélemény-kutatás, amiről gyakorlatilag senki sem tud.

(Info Rádió)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.