A Stadler kedd délután kapta meg magyar nyelven a döntőbizottság 36 oldalas új döntését. Tegnapi bejelentésük szerint készül a tartalom pontos fordítása, melyet jogászok vizsgálnak. A Stadler a Közbeszerzések Tanácsa Döntőbizottságának botrányos döntéséről nagy megdöbbenéssel és csalódottsággal szerzett tudomást – írják.
A KDB szerint a MÁV-nak nem volt joga a Bombardiert irreálisan alacsony ár miatt kizárni és e miatt megsemmisíteni a Stadler javára szóló döntést. A Stadler azonban rámutat arra, hogy a MÁV a Bombardier kizárását a Magyar Közbeszerzési Törvény 52§ (2) bek. d) pontjával indokolta. Ez a törvény kimondja, hogy az ajánlatkérő (ebben az esetben a MÁV) az ajánlatok felbontásakor, illetve ezt követően megállapíthatja, mely ajánlatok érvénytelenek. Kizáró ok a d) pont szerint: „nem felel meg az ajánlattételi felhívásban, illetve a dokumentációban meghatározott feltételeknek.” A MÁV pályázati kiírásának dokumentációja mind a karbantartás, mind a takarítás árképzésének meghatározására matematikai képlet alkalmazása révén történő (megfelelő műszaki tartalmú) világos árképzést követelt meg. A Bombardier által a karbantartásra és a takarításra ajánlott 0,01 euró / férőhely / év összeg egyértelműen sérti a pályázati dokumentációban foglaltakat. A kizárás oka ez volt és nem a Döntőbizottság döntésében említett irreálisan alacsony árak – ismerteti a Tőzsdefórum.
A Döntőbizottság ezen túlmenően úgy határozott, hogy a pályázat lezárása érdekében a MÁV köteles megengedni, hogy a Bombardier egyoldalúan átcsoportosíthassa a különböző ajánlati árait (karbantartás, takarítás, egyéb költségek), anélkül, hogy a Bombardier ajánlatának teljes összege megváltozna. Ezen feltételek mellett a pályázat továbbra is érvényes maradna.
A Stadler a Döntőbizottság ezen döntését felháborítónak találja. Ez szerintük a jog egyértelmű elferdítése. Botrányosnak tartják, hogy ez a döntés jogtalanul előnyben részesíti a Bombardiert annak ellenére, hogy a Bombardier világosan megsértette a pályázati kiírás feltételeit. Esélyegyenlőségről már szó sem lehet – teszik hozzá. A Bombardier most a Stadler különböző árainak ismeretében árképzését a tisztításért, karbantartásért és egyéb költségekért járó pontok vonatkozásában egyszerűen úgy határozhatja meg, hogy pontok tekintetében megelőzze a Stadlert, noha a Stadler ajánlata összességében kereken 10 milliárd forinttal (40 millió euró) kedvezőbb, mint a Bombardier ajánlata – véli a Stadler.
Peter Spuhler, a Stadler Bussnang AG vezérigazgatója ezzel kapcsolatban elmondta: „Eddig azon a véleményen voltunk, hogy a pályázat jogilag rendben zajlott. A Döntőbizottság ezen döntése azonban komoly kétségeket ébreszt immáron a jogállamiság és a Döntőbizottság függetlensége vonatkozásában. A Stadler ki fogja meríteni valamennyi lehetséges magyar és európai jogorvoslati eszközt és különösen megvizsgálja a döntéshozó szervek elleni kártérítési per lehetőségét is. „
(www.tozsdeforum.hu)

Csaknem halálra verte újszülött gyerekét egy fiatal nő Csongrád-Csanádban