Forma–1: Csökkenő nézőszám, csökkenő bevételek

Az utóbbi évek legkevesebb külföldi vendége érkezhet hazánkba a Forma–1 autóverseny idején. A német nyelvterületről érkező vendégek elmaradásának oka a verseny napjának előrehozatala, Schumacher esélytelensége és a Forma–1 es versenysorozat belső válsága lehet.

MNO
2005. 07. 28. 7:10
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az utóbbi évek legkevesebb külföldi vendége érkezhet a hét végi jubileumi Magyar Nagydíj kapcsán a fővárosi szállodákba. A Forma–1-es futam nézőszáma és a jegyárbevételek négy éve csökkennek. A verseny hosszú távú jövője a hétfőn életbe lépő dohányreklám-tilalom miatt válhat kérdésessé.

Az utóbbi évek messze legrosszabb eredménye születhet a Danubius Hotels számára a hét végi Forma–1-es futam alatt – nyilatkozta a Világgazdaságnak Betegh Sándor, a 12 fővárosi hotelt működtető szállodacsoport vezérigazgatója. Mint mondta, a foglaltság több mint 15 százalékkal kevesebb, mint egy évvel korábban, amely ugyancsak elmaradt az azt megelőző évitől: 2004-ben a négy nap alatt elért 92,6 százalékos foglaltság az idén legjobb esetben is mindössze 75 százalékos lehet.

Betegh Sándor szerint a július végére előre hozott időpont nem kedvez a magyar futamnak, hiszen ez a hónap több országban is a családi szabadságolás fő szezonja. Ugyanakkor a német és az osztrák turisták kedvét szegheti az is, hogy a német Michael Schumachernek már csak matematikai esélye van a világbajnoki címre. Más szállodák közül többen is a last minute utakban bíznak, de szakértők szerint többségüknél ezúttal kisebb-nagyobb mértékű csökkenést kell majd elkönyvelni.

Márpedig a siker nagy mértékben a Forma–1-re látogató turistáktól függ. Költésükkel ugyanis többlet-adóbevételhez jut a költségvetés, amelyből évente közel hárommilliárdot különítenek el a futam megrendezésére és az ahhoz szükséges licencdíjra. A gazdasági tárca szerint az idelátogató turisták átlagban 250 eurót költenek naponta, ez 170 ezres nézőszám esetén hárommilliárd forintos áfabevételt jelenthet.

Palik László, a Hungaroring Sport Rt. elnöke szerint van esély arra, hogy az idén immár huszadik alkalommal megrendezett versenyen is elérjék a 2004-ben regisztrált 163 ezer fős nézőszámot. Mint mondta: nem tudnak előzetes összesítést készíteni, mivel ezúttal három héttel korábban kezdődik a futam, mint tavaly, ráadásul a kapuknál még sok minden eldőlhet, így csak hétfőn lesz végleges eredmény. Tény: a Forma–1-es futam látogatóinak száma 2000 óta folyamatosan csökken; míg 2000-ben még mintegy kétszázezren voltak kíváncsiak a versenyre, addig tavaly már közel negyvenezerrel kevesebben váltottak jegyet. Ezzel párhuzamosan a jegyárbevételek is csökkentek: a 2001-es 2,7 milliárd után tavaly már csak 1,7 milliárd folyt be.

A határőrség ugyan jelentős forgalomnövekedést vár az átkelőhelyeken, ám elsősorban amiatt, hogy az előre hozott futam egybeesik a Nyugat-Európában dolgozó és szabadságra menő szerb, román, török, bolgár vendégmunkások utazásával – jelezte a Világgazdaság érdeklődésére Kovács Iván, a határőrség szóvivője. Mint mondta: a nagyobb határforgalom már ma érezhető lesz a hegyeshalmi és a rábafüzesi átkelőhelyen. Harminc-negyven százalékos forgalomnövekedésre számítanak Ferihegyen is, ahol várhatóan megnövekszik a futamra kis gépekkel érkezők száma.

A Magyar Nagydíj jövőjét hosszú távon az EU-ban jövő héten életbe lépő dohányreklám-tilalom is befolyásolhatja. Palik László ezzel kapcsolatban annyit közölt: Medgyessy Péter volt miniszterelnök 2004-ben megállapodott Bernie Ecclestone-nal, hogy 2006 után is lehívják az opciót, és 2011-ig meghoszszabbítják a szerződést. Jövőre azonban már Magyarországon sem lehet dohányreklám a futamon, így biztosat mondani a következő évekre vonatkozóan nem lehet. Elég csak Ázsia terjeszkedésére gondolni. Az idén már Bahreinben, Malajziában és Kínában is rendeznek versenyt, és emlékezetes eset volt, amikor Belgium átmenetileg a dohányreklámok tiltása miatt kikerült a versenynaptárból.

Ráadásul lapinformációk szerint elképzelhető az is, hogy változások lesznek a Forma–1 irányításában. Bernie Ecclestone-nak, az F–1 első számú vezetőjének, akinek a legnagyobb üzletet jelenti a száguldó cirkusz, egyre inkább szembe kell néznie a nagy autógyárak által tervezett alternatív versenysorozat elindításának tervével. A BMW, a Honda, a Renault, a Toyota és a DaimlerChrysler GPWC néven azért akar elválni, mert elégedetlen a bevételekkel.

Világgazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Komment

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.


Jelenleg nincsenek kommentek.

Szóljon hozzá!

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.