Milliárdos hajók versenye a Balaton kék szalagjáért

Az idén rajthoz álló hajók összértéke 3 és 4 milliárd forint közé tehető a Balaton kék szalagjáért futott vitorlásversenyen, az esélyes egységek értéke 50 millió forint körül mozog. A szervezők 400 körüli induló hajóval számolnak, közöttük nem kizárt külföldiek felbukkanása sem.

MNO
2005. 07. 20. 7:39
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egyre nagyobb rangot jelent az idén most pénteken kora délelőtt rajtoló balatoni Kék szalag vitorlásverseny, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy versenyről versenyre nagyobb erőket mozgatnak meg a trófea elnyeréséért. A legrégebbi európai tókerülő vitorlásversenyen – először 1934-ben rendezték meg, a háború évei kimaradtak, így a mostani sorrendben a 37. Kék szalag lesz – ebben az évben három-négy milliárd forintot tesz ki a rajthoz álló hajók összértéke. Az esélyes hajók komoly technológiai fejlesztések eredményei, az előzetes esélylatolgatások alapján a végső sikerre reálisan aspiráló vitorlások értéke több tízmillió forintot is elér. A Kék szalag elhódítására az egyik legesélyesebb egység, a Lisa nevű, Olaszországban 1997-ben épített vitorlás beszerzési ára 450 ezer német márka volt (a német márka árfolyama az euró bevezetésének idején 125 forint körül mozgott). Soponyai Géza, a másik esélyesnek tartott hajó, az Arcadom építője és tulajdonosa szerint vitorlásának megépítése hozzávetőleg 50 millió forint körüli összeget emésztett fel.

Kerekes Kázmér, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára elmondta, hogy 400 körüli induló egységgel számolnak, közöttük nem kizárt külföldiek felbukkanása sem. A hajók nevezésének feltétele a biztosítás megléte, enélkül nem állhat rajthoz senki. A verseny megrendezését részben az MVSZ, részben pedig szponzorok támogatják. A szűken vett rendezési költségvetés – amely a rendezők díját, a kommunikációt, a rendező- és mentőmotorosok díját és üzemanyagköltségeit foglalja magában – 3 millió forintot meghaladó összeget tesz ki, ennek jelentős részét fedezik a nevezési díjak. A Kék szalaghoz kapcsolódó parti események finanszírozásában nagy szerepet vállalnak a támogatók, pontos összegről a főtitkár nem számolt be.

Idén a szabályok értelmében csak hagyományos tervezésű vitorlások indulhatnak, azaz nem vehetnek részt a versengésben trapézos hajók – tehát azok a vitorlások, amelyeken a legénység kereteket, függesztő drótköteleket használva, a hajó oldalán állva egyenlíti ki a szél döntő erejét – vagy többtestű vitorlások. Természetesen ott lesznek az idei Kék szalagon a legszebb, klasszikus balatoni hajók is: a patinás R-jachtok, a műemlék Kishamis, a cirkálók és a csodálatosan felújított Nemere II.

Forrás: Napi Gazdaság

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.