Egyre nagyobb rangot jelent az idén most pénteken kora délelőtt rajtoló balatoni Kék szalag vitorlásverseny, legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy versenyről versenyre nagyobb erőket mozgatnak meg a trófea elnyeréséért. A legrégebbi európai tókerülő vitorlásversenyen – először 1934-ben rendezték meg, a háború évei kimaradtak, így a mostani sorrendben a 37. Kék szalag lesz – ebben az évben három-négy milliárd forintot tesz ki a rajthoz álló hajók összértéke. Az esélyes hajók komoly technológiai fejlesztések eredményei, az előzetes esélylatolgatások alapján a végső sikerre reálisan aspiráló vitorlások értéke több tízmillió forintot is elér. A Kék szalag elhódítására az egyik legesélyesebb egység, a Lisa nevű, Olaszországban 1997-ben épített vitorlás beszerzési ára 450 ezer német márka volt (a német márka árfolyama az euró bevezetésének idején 125 forint körül mozgott). Soponyai Géza, a másik esélyesnek tartott hajó, az Arcadom építője és tulajdonosa szerint vitorlásának megépítése hozzávetőleg 50 millió forint körüli összeget emésztett fel.
Kerekes Kázmér, a Magyar Vitorlás Szövetség (MVSZ) főtitkára elmondta, hogy 400 körüli induló egységgel számolnak, közöttük nem kizárt külföldiek felbukkanása sem. A hajók nevezésének feltétele a biztosítás megléte, enélkül nem állhat rajthoz senki. A verseny megrendezését részben az MVSZ, részben pedig szponzorok támogatják. A szűken vett rendezési költségvetés – amely a rendezők díját, a kommunikációt, a rendező- és mentőmotorosok díját és üzemanyagköltségeit foglalja magában – 3 millió forintot meghaladó összeget tesz ki, ennek jelentős részét fedezik a nevezési díjak. A Kék szalaghoz kapcsolódó parti események finanszírozásában nagy szerepet vállalnak a támogatók, pontos összegről a főtitkár nem számolt be.
Idén a szabályok értelmében csak hagyományos tervezésű vitorlások indulhatnak, azaz nem vehetnek részt a versengésben trapézos hajók – tehát azok a vitorlások, amelyeken a legénység kereteket, függesztő drótköteleket használva, a hajó oldalán állva egyenlíti ki a szél döntő erejét – vagy többtestű vitorlások. Természetesen ott lesznek az idei Kék szalagon a legszebb, klasszikus balatoni hajók is: a patinás R-jachtok, a műemlék Kishamis, a cirkálók és a csodálatosan felújított Nemere II.
Forrás: Napi Gazdaság

Egy milliárdos fegyverkereskedő, egy volt vezérkari főnök és az ukrán kémbotrány